10 wydarzeń i ciekawostek food delivery I poł. 2019 r. – podsumowanie



Anna Wrona/portalspozywczy.pl - 02 sierpnia 2019 09:37


W pierwszym półroczu 2019 roku rynek dostaw jedzenia rozwijał się niezwykle dynamicznie. Redakcja serwisów portalspozywczy.pl i horecatrends.pl w 10 punktach podsumowała ten okres. Wybraliśmy najważniejsze wydarzenia oraz ciekawostki.

1. Dobry początek

Grunt to dobrze zacząć. 1 stycznia 2019 r. okazał się rekordowy dla rynku delivery. Jak podawała platforma PizzaPortal.pl, pierwszy dzień Nowego Roku to czas, kiedy Polacy chętnie sięgają po możliwość zamawiania jedzenia online. Przedstawiciele branży notują wówczas obroty nawet o 120 procent wyższe niż w pozostałe dni roku. 1 stycznia również w 2019 roku nie zawiódł oczekiwań i okazał się rekordowy pod względem zamówień.

Tego dnia Polacy szczególnie chętnie wybierali pizzę. W porównaniu z rokiem poprzednim, 1 stycznia 2019r. procentowy udział we wszystkich zamówieniach pizzy był jednak o kilka procent niższy. Na popularności zyskała natomiast kuchnia amerykańska.

2. Beneficjent zakazu handlu w niedziele

Wyszło na jaw, że ciągle dyskutowany zakaz handlu w niedziele ma swojego beneficjenta. Według danych serwisu Pyszne.pl, w niedziele bez handlu składamy dwa razy więcej zamówień niż w niedziele handlowe.

Popularna jest jak zawsze pizza, natomiast wyraźnie częściej niż w dni powszednie wybieramy pierogi – danie od pokoleń serwowane na rodzinny obiad.

– Niehandlowe niedziele sprawiają, że spędzamy więcej czasu w domu, w gronie rodziny lub przyjaciół. Nasi klienci wykorzystują tę okazję do wspólnego zamówienia jedzenia, często próbując przy tym nowych kuchni – mówił Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

3. Wolt chce zamalować Polskę na niebiesko

Choć wydawało się, że rynek food delivery w Polsce jest już zagospodarowany, pojawili się nowi gracze, w tym Wolt – fińska spółka z obszaru nowych technologii. Wolt działa w 15 krajach. Niebiescy kurierzy dostarczają jedzenie w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Gliwicach i Katowicach. A to jeszcze nie koniec.

W drugiej połowie czerwca fińska spółka poinformowała, że do 2020 r. chce zatrudnić 1000 osób. Ostatnie rundy finansowania wygenerowały łącznie 137 mln EUR. Jednym z inwestorów była spółka Iconiq Capital, skupiająca najbardziej wpływowych liderów branży technologicznej, w tym założyciela Facebooka, Marka Zuckerberga. Jak ogłosił Miki Kuusi, 29-letni współzałożyciel i dyrektor generalny Wolta, firma planuje wykorzystać nowe fundusze, aby dołączyć nowe miasta i kraje.

4. Odwrót od plastiku i styropianu

Temat plastiku dotknął w tym roku wszystkie segmenty spożywczo-gastronomiczne. Szczególnie istotny okazał się jednak właśnie dla delivery.

Najbardziej dotkliwa zmiana dla tego rynku to zakaz wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wykonanych ze styropianu (eng. expanded polystyrene), tj. pojemników na żywność, opakowań i pokrywek na napoje i sztućców (widelce, noże, łyżki, pałeczki).

O ile branża w miarę łatwo radzi sobie ze sztućcami (często sami klienci rezygnują z dodatkowych plastikowych sztućców), o tyle wciąż trwają poszukiwania odpowiednich (nie tylko prawnie, ale też cenowo) opakowań. Wyzwaniem są zwłaszcza ekologiczne i trwałe opakowania na wynos, które zastąpią pojemniki styropianowe.

5. Voice commerce głosem przyszłości

W kwietniu Pyszne.pl ogłosiło, że jest partnerem Google w zakresie transakcji głosowych w Polsce. Każdy użytkownik opartego na sztucznej inteligencji Asystenta Google po jego wywołaniu hasłem "OK Google" na dowolnej platformie sprzętowej może skorzystać teraz z komendy głosowej określonej przez firmę, by wejść w interakcję z marką.

– Asystent Google i zamawianie głosowe jest dla nas kolejnym kanałem. Kiedy zaczynaliśmy 1o lat temu, praktycznie wszystkie zamówienia jedzenia były realizowane przez telefon. Później pojawił się serwis internetowy, później aplikacja mobilna. Teraz można zamówić przez Asystenta Google. Czy Google wyprze zamówienia mobilne czy stronę internetową? Tego nie wiem. Wydaje mi się, że nie musi się tak stać, ale na pewno jest fajnym uzupełnieniem tych sposobów zamówień – tłumaczył podczas EEC Arkadiusz Krupicz.

6. Drony w natarciu

W I poł. tego roku dowiedzieliśmy się także, że amerykański koncern Uber rozpoczął testy dostaw jedzenia za pomocą dronów. W ramach usługi Uber Eats klienci w San Diego otrzymają drogą powietrzną zamówienia z McDonald's. Z czasem program ma być poszerzony o inne restauracje. Jak podano, wykorzystanie dronów ma znacząco wpłynąć na skrócenie czasu dostaw posiłków.

W praktyce wygląda to tak, że zamówione jedzenie ładowane jest przez obsługę restauracji, a następnie leci na miejsce dostawy. Dron jest sterowany przez nowy system zarządzania ruchem powietrznym koncernu. Po wylądowaniu posiłek z maszyny odbiera pracownik Uber Eats i dostarcza go pod drzwi klienta. W przyszłości drony mają lądować na dachach samochodów, które są zaparkowane w pobliżu miejsca dostawy.

Oczywiście, aby móc rozpocząć program, Uber i władze miasta San Diego musiały otrzymać zgodę od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).

6. Atrakcyjny plener

Firmy food delivery w tym roku zainteresowały się też coraz popularniejszym zjawiskiem jedzenia w plenerze. Pyszne.pl przez kilka dni testowało strefę pop up na Bulwarach Wiślanych – przestrzeń z leżakami, muzyką i degustacją dań kuchni świata.

Pojawiły się też inne rozwiązania odpowiadające na potrzebę jedzenia „gdziekolwiek się zapragnie”. I tak szwedzki McDonald's wraz z Uber Eats zaprezentował ciekawy pomysł dla fanów jedzenia na trawie… kocyk piknikowy z wszytym kodem QR, który po zeskanowaniu pokazuje dostawcy jedzenia lokalizację, pod którą należy dowieźć zamówiony posiłek.

7. Romans delivery z dine-in

Widocznym zjawiskiem tego roku było ponadto przenikanie się food delivery z dine-in. Z jednej strony coraz częściej mówi się o "wirtualnych restauracjach", czyli ukrytych kuchniach wydających posiłki na potrzeby platform delivery. (Zobacz: Wirtualne restauracje czarnym koniem gastronomii – opinie). Z drugiej strony na świecie mamy też ruch w drugą stronę – restauracje wzorowane na procesie delivery.

Ciekawym rozwiązaniem jest firma Deliveroo i jej Food Market w Singapurze. Platforma otworzyła w tym roku lokal, w którym zamawianie jedzenia wzorowane jest na aplikacji i odbywa się bez interakcji z ludźmi. Klienci mogą zamawiać na jednym z pięciu ekranów, płacić bezgotówkowo, a następnie śledzić status zamówienia na ekranie. Gdy posiłek jest gotowy (zwykle po 8 minutach), można go odebrać z jednego z dwunastu schowków. (Zdjęcia pokazujące, jak to wygląda, w artykule: Deliveroo otworzyło w Singapurze nowoczesny Food Market)

Z kolei w czerwcu Uber Eats wprowadził opcję odbioru osobistego z restauracji. Pierwsze polskie miasto, w którym jest dostępna taka usługa, to Warszawa. Stolica pilotażowo dołączyła do innych europejskich miast, w których usługa już działa – Londynu, Paryża oraz Sztokholmu. Jak zachęca Uber, funkcja “Pick-Up” to dodatkowe korzyści dla użytkowników: brak opłat za dostawę oraz możliwość odbioru zamówienia w przerwie na lunch czy w drodze powrotnej do domu, bez potrzeby oczekiwania na danie.

9. Stava i AmRest integrują systemy

Istotnym wydarzeniem na rynku delivery było też ogłoszone w czerwcu zintegrowanie systemów informatycznych franczyzy gastro-kurierskiej Stava i AmRestu. Firmy rozwinęły strategiczną współpracę w zakresie dowozów posiłków z restauracji sieci KFC, Pizza Hut oraz Burger King. Zamówienia składane przez klientów zaczęły automatycznie trafiać do systemu dyspozytorskiego sieci gastro-kurierskiej, co przyspieszyło ich otrzymywanie.

Sama Stava rozszerzyła zasięg terytorialny swojej działalności. W drugim kwartale tego roku oraz na początku trzeciego kwartału zostały uruchomione oddziały franczyzowe w Kielcach, Lublinie, Bielsku-Białej, Toruniu i Krakowie. Niedługo ruszą oddziały w Poznaniu, Częstochowie, Gdańsku i Olsztynie. Firma ma obecnie 23 oddziały w całym kraju.

10. Trzy raporty z rynku

Ciekawym faktem food delivery I poł. 2019 r. jest publikacja aż trzech raportów na temat tego rynku. Swoje własne analizy przedstawiły PizzaPortal.pl, Stava oraz Pyszne.pl. Polecamy lekturę:

Co piąta restauracja w Polsce oferuje dowóz jedzenia
Trwa boom na zamawianie jedzenia online (raport)
Pyszne.pl opublikowało pierwszy Raport Food Trendów