Partner portalu
Bezpieczne dowozy - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo przy dostawie jedzenia z restauracji? Partnerami akcji #bezpiecznedowozy są Stava, Związek Pracodawców HoReCa, Pizza Hut, Telepizza, Sphinx, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy, New York Pizza Department, Makro, Makarun, Zdrowa Krowa, Meet & Fit Slow Food, 7th Street, Woody’s, HACCP Online oraz POSBistro

Bezpieczne dowozy - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo przy dostawie jedzenia z restauracji?

Cała branża gastronomiczna w związku z pandemią znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Dowozy i wynosy to w tej chwili jedyne źródła przychodu dla restauracji. Na gastrokurierach ciąży zatem ogromna odpowiedzialność, zarówno związana z bezpieczeństwem swoim, konsumentów oraz obsługi restauracji jak i za działalność lokali. Co robią kurierzy, żeby realizować bezpieczne dowozy? Jak klienci sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo?

Autor: horecatrends.pl Data: 10 grudnia 2020 11:24

Wirus wywołujący chorobę COVID-19 roznosi się droga kropelkową, ale wystarczy zadbać o odpowiedni poziom higieny i ograniczyć kontakty społeczne, aby skutecznie z nim walczyć. Dlatego też tak ważna jest codzienna kontrola stanu zdrowia kurierów rozwożących posiłki  i codzienna dezynfekcja całego ich wyposażenia - w tym tak drobnych elementów jak kluczyki od samochodu. Jest to podstawa Kodeksu Dobrych Praktyk bezpiecznych dowozów posiłków, który został zarekomednowany przez Główny Inspektorat Sanitarny.

- Zamknięcie lokali dla gości ma na celu ograniczenie rozprzestrzenianie się wirusa. Bezpieczniejszą opcją w czasie pandemii jest dostarczanie zamówionych posiłków przez wyspecjalizowane firmy kurierskie. Jedzenie przygotowywane i dostarczane zgodnie z systemami bezpieczeństwa żywności zapewnia bezpieczeństwo dostarczanych posiłków do klienta i dlatego w sytuacji pandemii jest dozwolone - mówi Joanna Terelak-Subramanian, ekspert bezpieczeństwa żywności i mikrobiolog, twórczyni platformy HACCP Online.

Jak kurierzy sprawdzają swój stan zdrowia? Mierzą temperaturę przed przystąpieniem do pracy, zapisują ją i potwierdzają, że nie ma symptomów infekcji, takich jak podwyższona temperatura, kaszel, katar czy duszności. Codziennie deklarują też czy nie mieli styczności z osobami z potwierdzonymi przypadkami koronawirusa lub osobami przebywającymi w kwarantannie. W przypadku objawów lub kontaktu z osobami z podejrzeniem lub potwierdzonym koronawirusem, kurier zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie służby sanitarne i pracodawcę. Nie może też podjąć pracy.

Bezkontaktowa dostawa i bezkontaktowy odbiór jedzenia z lokalu

W zachowaniu bezpieczeństwa, kluczowe jest też odpowiednie przeprowadzenie dwóch podstawowych procesów w dowozie posiłku - bezkontaktowego odbioru jedzenia z restauracji i bezkontaktowej dostawy do konsumenta. Zachowanie właściwych standardów jest tutaj szczególnie istotne, ponieważ pomaga utrzymać odpowiedni dystans, co jest podstawą hamowania rozwoju epidemii.

- Odpowiedzialne firmy kurierskie działają według procedur wypracowanych i zweryfikowanych pod kątem nowego zagrożenia wirusem SARS-Cov-2 w ramach systemu HACCP. Przeglądy systemu pozwoliły na wprowadzenie zwiększonego reżimu higienicznego i dopracowanie procedur. Jednym z elementów jest bezkontaktowa dostawa z restauracji do klienta polegająca na ograniczeniu do minimum kontaktu kuriera z klientem, przy zachowaniu reżimu higienicznego. Procedur bezkontaktowej dostawy zostały wprowadzone po to, aby ograniczyć kontakty kurierów z konsumentami - podkreśla Joanna Terelak-Subramanian.

 Jak wygląda bezkontaktowa dostawa i inne procedury bezpieczeństwa?

 

Bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji i bezkontaktowa dostawa są ważne ze względu na zminimalizowanie rozprzestrzeniania się wirusa, ponieważ ograniczają lub całkowicie eliminują kontakt kuriera z obsługą lokalu, klientami i postronnymi ludźmi. Wyznaczenie specjalnej strefy buforowej i odpowiednia współpraca między restauracją a firma gastro-kurierską to kluczowe działania ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa. Z tego samego powodu kurierzy powinni ograniczyć wchodzenie do budynków klientów i realizować bezkontaktowe dostawy. Kurier, który kilkadziesiąt razy dziennie przejdzie się klatką schodową albo przejedzie windą, ponosi ogromne ryzyko zakażenia, a następnie dalszego przenoszenia choroby.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.