Rynek usług cateringowych stawia na usługi outsourcingowe. Przybywa firm, których obsługa wymaga wsparcia technologii, m.in. w obszarze logistyki zamówień.
Rynek polskich usług cateringowych wart jest już ponad 2,5 mld złotych. Jego wartość rośnie z roku na rok. Największy skok odnotowano w pierwszej połowie 2021 roku, po wyciszeniu początkowych fal pandemii koronawirusa i związanych z nią obaw o finanse domowe. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na polskim rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw.
W obliczu zwiększającej się liczby zamówień i natężonego ruchu pojazdów w miastach pojawia się potrzeba optymalizacji działań. Branża cateringowa sięga zatem coraz chętniej po usługi outsourcingowe, w tym także planowanie dostaw wielopunktowych i zarządzanie systemem dostaw, z budowaniem stref i podziałem pracy włącznie.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
Z wyzwaniami w obszarze logistyki mierzą się przede wszystkim rozwijające się marki. W odróżnieniu od niewielkich firm ręcznie planujących doręczenia z wykorzystaniem kilku pojedynczych pojazdów, muszą one skoordynować pracę wielu kierowców i kurierów jednocześnie. By robić to w sposób, który pozwoli zoptymalizować liczbę pokonywanych kilometrów czy odpowiednio zaplanować załadunek (kolejność dostaw ma powiązanie z kolejnością ułożenia paczek na samochodzie) potrzebują narzędzi automatyzujących procesy logistyczne. Odpowiednio dobrane pozwalają oszczędzić czas, obniżyć koszty i zwiększyć skuteczność, co przekłada się na satysfakcję klienta końcowego. Dobry system optymalizujący dostawy cateringowe zbiera także dane i dostarcza firmie informacji, w przypadku reklamacji złożonej od klienta: np. możliwe są archiwizacje zdjęć wykonanych przez kurierów oraz notatek.
Zarówno większe marki, jak i rozwijające się firmy cateringowe szukające sposobu na oszczędności i podniesienie skuteczności swoich działań mają do dyspozycji narzędzia analityczne usprawniające proces dostaw realizowanych dużą flotą pojazdów i do wielu klientów jednego dnia. Specjalnie dla firm cateringowych opracowaliśmy System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time. To możliwość zaplanowania pracy dla wszystkich kierowców jednocześnie, z uwzględnieniem równego obłożenia w ramach stref i obliczenia zoptymalizowanej trasy (pod kątem czasu lub długości trasy). To obniża koszty logistyki, pozwala na optymalne wykorzystanie pracowników i optymalny podział pracy. Ponadto dyspozytor jest poinformowany przez system o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania - komentuje Maciej Polkowski, Key Account Manager w AutoMapa Enterprise.
Diety pudełkowe to jedna z wielu branż, które coraz chętniej korzystają z zewnętrznych usług planowania tras wielopunktowych i optymalizacji logistycznych - z podobnych rozwiązań korzysta także branża transportowa czy ubezpieczenia.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.