Partnerzy portalu
Dark kitchen: rynek w Europie będzie wart w tym roku o 85% więcej niż w 2019 r. Gdy restauracje są zamknięte, klienci zamawiają jedzenie online; fot. unsplash.com

Dark kitchen: rynek w Europie będzie wart w tym roku o 85% więcej niż w 2019 r.

Z danych firmy Revolut wynika, że tylko w marcu br. Glovo odnotował ponad 120% więcej transakcji, Wolt 49% więcej, a Uber Eats 46%. Z rosnącą liczbą zamówień muszą sobie radzić lokale gastronomiczne. Z pomocą przychodzi koncept dark kitchen (inaczej cloud kitchen), czyli miejsce, które skupia kilka restauracji. Z prognoz CBRE wynika, że w 2020 roku, rynek multikuchni w Europie będzie warty prawie 400 mln dolarów, czyli o prawie 85% więcej niż w 2019 roku. Natomiast już w 2021 roku wartość rynku przekroczy 600 mln dolarów.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 14 maja 2020 10:56

- Dark kitchen najczęściej są zlokalizowane w największych miastach, dzięki czemu proces dostawy jest znacznie szybszy. W jednym miejscu skupionych jest kilka a nawet kilkanaście restauracji, które w okresach rosnącej liczby zamówień, dążą do tego, żeby zwiększyć swoją wydajność, zasięg i przychody, ale jednocześnie ograniczyć koszty. Dzięki dark kitchen staje się to możliwe. Z pewnością, panująca obecnie epidemia koronawirusa spotęguje trend tworzenia dark kitchen, zwłaszcza, że koncept dobrze radził sobie już wcześniej. Przykładowo, Deliveroo posiada ok. 250 multikuchni w aż 35 lokalizacjach na całym świecie, w tym w Londynie jest aż 81 dark kitchen, w Paryżu 20, w Madrycie 12, a w Amsterdamie 3 – mówi Renata Kamińska, specjalista ds. Ulic Handlowych, CBRE.

Dark kitchen to wspólna przestrzeń wykorzystywana przez kilka lub kilkanaście restauracji do przygotowywania i dystrybucji zamówień online. Istnieją dwa dominujące modele: dark kitchen jest zarządzana przez dostawcę, takiego jak Uber Eats czy Deliveroo lub kierowaniem miejscem zajmują się sami restauratorzy, wspólnie dzielący przestrzeń. Najczęściej dark kitchen jest tworzona w magazynach zlokalizowanych w miastach, choć coraz częściej stawia się kontenery wyposażone w sprzęt kuchenny w miejscach, gdzie zamówień jest najwięcej.  

Rynek dark kitchen w 2019 roku był warty w Europie ponad 200 mln dolarów. Już w tym roku ta wartość prawie się podwoi – europejski rynek zanotuje wzrost do niemal 400 mln dolarów, żeby w 2021 roku przekroczyć 600 mln dolarów. Eksperci CBRE wskazują, że tak dynamiczny rozwój dark kitchen to pochodna m.in. trwającej aktualnie epidemii koronawirusa, która napędza rynek dostaw online.

Z punktu widzenia lokali gastronomicznych, niezaprzeczalna zaleta dark kitchen to możliwość dotarcia do większej liczby klientów, niższe koszty operacyjne oraz zdecydowanie niższy miesięczny czynsz, zamiast długoterminowych umów najmu. Dodatkowo, właściciele restauracji dostają więcej informacji o preferencjach klientów, które są zbierane przez aplikacje do zamawiania jedzenia.

- Multikuchnia to również świetny sposób na sprawdzenie swojego produktu, zanim zdecydujemy się wynajęcie lokalu i otworzenie regularnego punktu gastronomicznego. Jeżeli okaże się, że jest popyt na jedzenie danego typu, warto wtedy rozważyć rozszerzenie własnej działalności o lokal – mówi Renata Kamińska, specjalista ds. Ulic Handlowych, CBRE.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.