Partnerzy portalu
Deliveroo i Amazon krytykują śledztwo brytyjskiego urzędu antymonopolowego fot. shutterstock

Deliveroo i Amazon krytykują śledztwo brytyjskiego urzędu antymonopolowego

Amerykański koncern Amazon i londyńska firma Deliveroo wspólnie skrytykowały jako "spekulatywne" dochodzenie brytyjskiego organu antymonopolowego CMA, który bada udział holdingu Jeffa Bezosa w ubiegłorocznej rundzie finansowania spółki - podał serwis CNBC.

Autor: PAP Data: 31 stycznia 2020 09:15

Amazon został w maju ub.r. jednym z głównych uczestników wartej 575 mln USD rundy inwestycyjnej zorganizowanej przez brytyjski start-up. Zaangażowanie amerykańskiego potentata sprzedaży internetowej wzbudziło zaniepokojenie urzędników brytyjskiego urzędu ds. konkurencji wobec wcześniejszej historii koncernu Jeffa Bezosa na miejscowym rynku.

Choć dokładny wkład Amazona w Deliveroo nie został ogłoszony, szacuje się, że amerykański holding zainwestował w brytyjską firmę ok. 500 mln USD. Środki te zostały zamrożone przez CMA na czas postępowania mającego ustalić, czy nie doszło do naruszenia przepisów o ochronie konkurencji.

Urząd wskazał, że koncern Jeffa Bezosa w przeszłości podjął w Wielkiej Brytanii działalność w branży internetowej sprzedaży i dostaw żywności pod nazwą Amazon Restaurants. Firma zawiesiła działalność w 2018 r., a w ubiegłym roku została ostatecznie zlikwidowana. CMA twierdzi, że inwestycja holdingu w Deliveroo zmniejsza szansę, iż zdecyduje się on na wznowienie działalności pod własną marką, a tym samym odbija się na konkurencji rynkowej.

Amazon i Deliveroo wspólnie odrzuciły w środę te oskarżenia jako "domysły". Firmy twierdzą, że pierwsza faza śledztwa CMA nie potwierdziła konkurencji między nimi. Oceniły też, że postępowanie organu nadzorczego "w znacznej mierze skupia się na domniemaniu możliwej przyszłej straty" dla rynku.

Niezadowolenie z postępowania CMA wyrazili również dotychczasowi udziałowcy Deliveroo - Index Ventures i Accel. We wtorek holdingi stwierdziły, że działania urzędu antymonopolowego mogą wręcz szkodzić brytyjskim firmom technologicznym, utrudniającym im pozyskiwanie zagranicznego kapitału inwestycyjnego.

Działająca od 2013 r. spółka Deliveroo obsługuje internetowe zamówienia na posiłki i ich dostawy na kilkunastu rynkach świata, konkurując m.in. z amerykańskim UberEATS, niderlandzkim Takeaway.com (w Polsce działającym jako Pyszne.pl), indyjskim Zomato i fińskim Woltem. Łącznie Deliveroo pozyskało od inwestorów ok. 1,53 mld USD.

Jak zauważyło CNBC, rywalizacja na rynku dostaw spożywczych nadal narasta, zarazem jednak obserwowana jest postępująca konsolidacja. Uber zapowiedział w styczniu, że odsprzeda usługę Eats w Indiach konkurencyjnemu Zomato. Również na początku roku akcjonariusze brytyjskiego Just Eat zgodzili się odsprzedać udziały na rzecz Takeway.com, odrzuciwszy wcześniej próby wrogiego przejęcia ze strony zarejestrowanej w Amsterdamie firmy Prosus (Naspers). Na ofertę właścicieli Pyszne.pl przystało 90 proc. udziałowców Just Eat.

Warta 8,1 mld USD fuzja Just Eat i Takeway.com stoi obecnie pod znakiem zapytania ze względu na niespodziewane ogłoszenie CMA o zmianie zdania ws. transakcji. Pomimo wcześniejszej zgody urząd antymonopolowy zdecydował się pod koniec stycznia na przeprowadzenie audytu. Spółki nadal zamierzają sfinalizować połączenie, jednak opóźniły o tydzień planowany na piątek debiut rynkowy pod wspólną nazwą "Just Eat Takeway.com NV".

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.