Partnerzy portalu

#HorecaTrendsTalks – przyszłość gastronomii w rękach food delivery (relacja+zdjęcia)

Dlaczego na polskim rynku mamy obecnie aż tylu mocnych międzynarodowych graczy food delivery? Czy wkrótce nad głowami będą nam latały drony z gorącym ramenem? Czy platformy będą w stanie same przewidzieć, na co mamy dziś ochotę? Z czego wynika czas dostawy? M.in. o tym rozmawialiśmy podczas debaty #HorecaTrendsTalks – przyszłość gastronomii w rękach food delivery, która odbyła się 5 listopada 2019 r. w ramach XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 12 listopada 2019 11:39

POCZĄTKI FIRM DELIVERY NA POLSKIM RYNKU

Sesja rozpoczęła się od przybliżenia historii obecności największych firm food delivery na polskim rynku.

Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl, wspomniał, że inspiracją do założenia Pyszne.pl było... zamawianie pizzy do akademika.

– W 2008 r., kiedy zaczynaliśmy myśleć o Pyszne.pl, odbywaliśmy praktykę w Niemczech. Często zamawialiśmy pizzę do akademika. Musieliśmy szukać po różnych stronach internetowych, porównywać ceny, sprawdzać opinie w internecie. To wszystko długo trwało. Kiedy wpadliśmy na stronę, która robiła dokładnie to samo, co my, zauważyliśmy kolosalną różnicę. Nie musieliśmy wybierać 2-3 restauracji, które znaliśmy w naszej okolicy. Mogliśmy skorzystać z pełnej oferty rynku. Mieliśmy opinie klientów, a zamówienie można było złożyć w jednym miejscu. Wiedzieliśmy, że to na pewno spodoba się także innym. Rozmawialiśmy o tym z różnymi osobami. Pytaliśmy, czy znają takie rozwiązanie i portale. Nikt o nich wtedy nie wiedział. Byliśmy przekonani co do samej idei, ale nie wiedzieliśmy, jak szybko rozwinie się ten rynek. – wspominał prelegent.

Jak stwierdził, na dynamikę rozwoju food delivery bardzo duży wpływ miały zmiany społeczno-ekonomiczne, czyli z jednej strony szybsze tempo życia, z drugiej strony – większe zarobki. Ogromny wpływ na rozwój tego rynku miało też pojawienie się pokolenia Millenialsów. Ponadto bardzo popularny stał się trend convenienve. Te wszystkie zmiany zaszły właśnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Serwis od 2014 roku należy do holenderskiej grupy Takeaway.

– Polski rynek cechuje bardzo duża wartość rynku delivery (wyceniamy ten rynek na 1,3 mld euro), duża dynamika wzrostu i bardzo niska penetracja w zamówieniach internetowych. Nadal zdecydowana większość zamówień składana jest telefonicznie. W grupie 15+ tylko 7 proc. Polaków jest aktywnymi użytkownikami. W Holadnii jest to 29 proc. To pokazuje, jak wiele można zrobić. – mówił Arkadiusz Krupicz.

Piotr Kruszyński, opowiedział o początkach PizzaPortal.pl. Firma została założona w 2010 roku w Łodzi jako siostrzana spółka szwedzkiej onlinepizza.se. Genezą również było zamawianie pizzy w studenckim gronie. W 2012 r. pojawiła się niemiecka grupa Delivery Hero, która nabyła część udziałów, przejmując całą szwedzką grupę. W 2017 dołączył AmRest i przejął większościowy pakiet. Na początku 2019 r. objęli 100 proc. udziałów.

– Była to dla nas ciekawa przygoda. Mogliśmy od kuchni obejrzeć know how restauracyjny. Zyskaliśmy też na wyłączność bardzo fajnego partnera jeśli chodzi portfolio lokali – tłumaczył prezes PizzaPortal.pl

W sierpniu tego roku 100 proc. udziałów PizzaPortal.pl nabyło Glovo, hiszpańska grupa założona w 2015 r., której ideą jest "deliver everything". Glovo nie skupia się jedynie na dostarczaniu jedzenia z restauracji, ale też na grocery, lekach, kwiatach czy przywiezieniu czegokolwiek z domu do pracy (np. kluczy).

– To bardzo dynamicznie rozwijająca się firma. W ciągu 4 lat weszła do 24 krajów. Wyceniana jest już na prawie 1 mld euro. To otwiera nowy rozdział, w którym będziemy eksplorować bardziej część deliverkową – zapowiedział prelegent.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.