Partnerzy portalu
Jak cyfryzacja zmieni rynek dostaw jedzenia?

Jak cyfryzacja zmieni rynek dostaw jedzenia?

Jak w obliczu postępującej cyfryzacji będą w przyszłości wyglądały restauracje? Ich rozwój oprze się na poprawie jakości jedzenia, usprawnieniu logistyki, automatyzacji w kuchni oraz tzw. downsizingu – prognozują eksperci platformy PizzaPortal.pl. Zmienią się nie tylko same lokale gastronomiczne, ale także sposób zamawiania jedzenia przez ich klientów czy nawet oferta.

Autor: horecatrends.pl Data: 24 czerwca 2019 12:23

Digitalizacji doświadczamy dziś niemal na każdym kroku. To dzięki niej możemy szybciej, sprawniej i - przede wszystkim - łatwiej rozliczyć się z podatków, korzystać z bankowości internetowej czy załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu. Cyfryzacja usprawniła także procesy zakupowe i umożliwiła rozwój rynku e-commerce. Dzięki niemu mamy niemal nieograniczony dostęp do produktów i usług z całego świata tu i teraz. Transformacja cyfrowa nie omija także sektora gastronomicznego i rynku zamówień jedzenia przez internet – w 2018 roku wartość rynku e-delivery osiągnęła blisko miliard złotych, a w 2025 roku ma osiągnąć prawie 6 miliardów i stanowić blisko połowę całego rynku delivery. To jednak nie koniec – bo wraz ze wzrostem popularności zamawiania jedzenia online mają zmienić się same restauracje.

- Digitalizacja w kontekście kilku lat wpłynie na wiele obszarów związanych z restauracjami i rynkiem dostaw - twierdzi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl.


Lipiński wskazuje digitalizacyjne trendy, jakie będą wpływały na rynek dostaw jedzenia w Polsce. Pierwszy z nich to tzw. downsizing – restauracje będą zmniejszać swoją powierzchnię, a nowe mogą powstawać także w mniej prestiżowych lokalizacjach. W takich restauracjach większy akcent zostanie położony na kuchnię niż miejsce ze stolikami, a w skrajnych przypadkach miejsc siedzących nie będzie wcale. Stworzenie nowej marki restauracyjnej w cyfrowym świecie wymaga dużo mniejszych kosztów, a dodatkowo korzystanie z takich serwisów jak PizzaPortal.pl pozwoli skutecznie konkurować z wielkimi, znanymi markami - tłumaczy Lipiński.

Dostawa w takich restauracjach może stanowić nawet 100 proc. obrotu. Często liderami dostaw jedzenia w miastach są mniejsze, lokalne marki, które specjalizują się w dostawie, rozbudowując swoją flotę.

Aby proces zamawiania jedzenia był szybszy i sprawniejszy, konieczna będzie lepsza logistyka dostaw. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe za sprawą wielu różnych rozwiązań – od powstania firm specjalizujących się w dowozie, aż po autonomiczne pojazdy czy… roboty dostarczające jedzenie.


Czas jest jednym z krytycznych elementów w dostawie i to on często determinuje chęć zamawiania -mówi Tomasz Lipiński.

Jak wynika z danych PizzaPortal.pl, czas dostawy stanowi jedno z kluczowych kryteriów dla zamawiających jedzenie – aż 37 proc. Wykorzystywanie nowych sposobów dostawy może znacząco skrócić czas dowozu posiłków. Na trzecim miejscu znalazła się punktualność dostawy – 35 proc. Na pierwszym niezmiennie dla zamawiających liczy się jakość potraw.


Jednym z impulsów automatyzacji będą zmiany na rynku pracy: starzejące się społeczeństwo i brak rąk do pracy. Tak jak w przypadku usprawnienia procesu logistycznego, tak i tutaj można spodziewać się nowych, nieszablonowych rozwiązań.
 
Skoro zamówienia mogą przychodzić w sposób elektroniczny, to podłączenie ich do robota lub maszyny, która np. upiecze pizzę w restauracji według zamówienia, nie powinno być dużym wyzwaniem - podkreśla Lipiński.

W tej chwili zaporową ceną w zamawianiu jest koszt dostawy, a często także samej potrawy. Średni koszyk w dostawie to około 40 zł, podczas gdy standardowy konsument poszukuje potraw w cenie do 15 zł. Automatyzacja i tańsza lokalizacja restauracji wpłyną na koszty po stronie lokalu, a rozwój logistyki ma sprzyjać obniżce cen i zwiększeniu atrakcyjności restauracji wśród klientów. Czas i koszty są i będą krytycznym elementem w dostawie, który determinuje chęć zamawiania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.