Partnerzy portalu
Polacy będą mniej wydawać na jedzenie z restauracji (badanie) Polacy będą mniej wydawać na jedzenie z restauracji; fot. unsplash.com

Polacy będą mniej wydawać na jedzenie z restauracji (badanie)

W najbliższych tygodniach polscy konsumenci zwiększą wydatki na żywność - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Mniej natomiast zamierzają wydawać m.in. na jedzenie kupowane w restauracjach czy zamawiane na wynos.

Autor: PAP Data: 23 listopada 2020 12:34

Jak wynika z badania Global State of the Consumer Tracker, przełom października i listopada przyniósł rekordowy wzrost poziomu niepokoju wywołanego pandemią wśród Polaków. Opracowany przez Deloitte indeks niepokoju, czyli różnica netto między osobami, które zgodziły się ze zdaniem "Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu" oraz tymi, które zaprzeczyły, osiągnął poziom 34 proc. Jest najwyższy spośród 18 badanych przez Deloitte krajów - nigdy też w historii badania w żadnym kraju poziom obaw nie zwiększył się w ciągu miesiąca aż o 30 pp.

Za główny powód wzrostu poziomu niepokoju 85 proc. ankietowanych wskazuje COVID-19 - wskazał cytowany w poniedziałkowym komunikacie Michał Tokarski, Partner w Deloitte. "Miesiąc temu ta przyczyna również była najczęściej wymieniana, jednak wtedy wskazywało na nią 64 proc. zapytanych" - zauważył. Stan finansów, który w poprzednim badaniu był na drugim miejscu spadł obecnie na pozycję czwartą - wskazały go dwie trzecie Polaków (o 13 pp. mniej).

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Z kolei 30 proc. ankietowanych odpowiedziało, że w ciągu najbliższych czterech tygodni planuje więcej wydawać na żywność niż przez ostatni miesiąc. To wzrost o 6 pp.

Wzrosła też liczba konsumentów, którzy planują zmniejszyć wydatki na jedzenie kupowane w restauracjach czy zamawiane na wynos. Takie oszczędności planuje 56 proc. respondentów z Polski, czyli o 10 pp. więcej niż w badaniu przeprowadzonym miesiąc temu. "Od początku października o 11 pp. spadła liczba konsumentów, którzy w barach i restauracjach czują się bezpiecznie, a na skutek wprowadzonych obostrzeń usługi gastronomiczne działają obecnie w ograniczonym zakresie - tłumaczy przyczyny cięć Kamil Kucharczyk z Deloitte.

Na podobnym jak miesiąc temu poziomie utrzymują się natomiast deklaracje dot. sposobu robienia zakupów spożywczych. Polacy ostrożnie podchodzą do możliwości kupowania żywności online. Kupuje tak 7 proc. z nas (-1 pp.), podobnie jak Irlandczycy i Włosi. W Europie bardziej sceptyczni od nas są pod tym względem Niemcy (6 proc.), a na świecie mieszkańcy Kanady (5 proc.).

Z badania wynika, że 89 proc. polskich konsumentów decyduje się kupować żywność w sklepach stacjonarnych (-1 pp.). Częściej od nas robią to Niemcy i Włosi (po 90 proc.).

Eksperci zwrócili uwagę, że apele o pozostanie w domach, praca zdalna i zwiększony poziom niepokoju sprawiły wzrost popularności zakupów online. Największy (o 14 pp.) dotyczy posiłków na wynos. Jedzenie w restauracjach zamawia 40 proc. respondentów Deloitte. Dodano, że o połowę mniejszy wzrost dotyczy zakupów w sieci elektroniki.

Od ostatniego badania zauważalnie na popularności zyskał tzw. trend. BOPIS (buy online, pick up in store). Polacy najchętniej kupują online i odbierają w sklepie elektronikę (13 proc.), a także jedzenie w restauracjach (12 proc.). Natomiast w Europie najbardziej przekonani do tej formy zakupów wydają się być Holendrzy.

Analitycy zaznaczyli, że charakterystyczny dla najnowszej fali badania jest wzrost o 9 pp. liczby konsumentów, którzy deklarują, że kupują więcej niż są w stanie zużyć na bieżąco (45 proc.).

Najnowsza edycja badania "Global State of the Consumer Tracker" została przeprowadzona przez Deloitte na przełomie października i listopada. Na pytania Deloitte odpowiadało po tysiąc osób z każdego spośród 18 badanych krajów. Oprócz Polski były to: Australia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Irlandia, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Korea Południowa, Hiszpania, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Chile oraz RPA. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.