×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
Projekt Couriers Pledge - nowe, wyższe standardy pracy platformowej
Projekt Couriers Pledge - nowe, wyższe standardy pracy platformowej; fot. mat. pras.

Projekt Couriers Pledge - nowe, wyższe standardy pracy platformowej

Autor: materiał Glovo Data: 30 listopada 2022 14:50

Glovo, platforma technologiczna, która łączy ze sobą restauracje, sklepy, użytkowników i kurierów, jest najszybciej rozwijającą się aplikacją delivery w Polsce. Dostarcza nie tylko dania z restauracji i zakupy spożywcze, ale także ubrania, kwiaty, kosmetyki, artykuły papiernicze i wiele innych. W marcu tego roku Glovo ogłosiło w Polsce rozpoczęcie wdrażania projektu „Zobowiązanie wobec kurierów” (Couriers Pledge). O tej międzynarodowej inicjatywie, która zwiększa standardy pracy platformowej w zakresie świadczeń socjalnych, ubezpieczenia i wynagrodzenia dla kurierów, opowiada Adriana Jałocha, Senior Operations Manager w Glovo Polska.

Czym jest Couriers Pledge?

Adriana Jałocha, Senior Operations Manager w Glovo Polska: Jest to inicjatywa, opracowana przy udziale organizacji pozarządowej Fairwork, która gwarantuje świadczenia socjalne oraz ubezpieczenia kurierom używającym platformy Glovo. Zwiększa także atrakcyjność zarobków oraz standardy bezpieczeństwa i zapewnia kurierom darmowy dostęp do dodatkowych szkoleń umożliwiających rozwój nowych umiejętności w wybranej branży. Cały projekt zakłada adekwatne i przejrzyste formy wynagrodzenia oraz umacnia dialog z osobami, z którymi Glovo współpracuje za pośrednictwem swojej platformy.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

A jak te założenia wyglądają w praktyce? Jakie konkretne korzyści odczuwają kurierzy w Polsce z wdrożenia tej inicjatywy? Czy ona już faktycznie działa?

Tak. Glovo oferuje wszystkim kurierom dostęp do świadczeń socjalnych, dzięki którym otrzymują wsparcie finansowe w przypadku choroby czy narodzin dziecka, a także bezpłatne ubezpieczenie od nieszczęśliwego wypadku. Jednocześnie, aby zwiększyć komfort kurierów, Glovo uruchomiło w sześciu polskich miastach Glovo Center. Są to punkty, w których w wybrane dni tygodnia kurierzy mogą odpocząć, schronić się przed deszczem, ale także skorzystać ze wsparcia obecnych na miejscu pracowników Glovo. Punkty otwarte są także dla osób zainteresowanych rozpoczęciem usług kurierskich. Mogą tutaj dowiedzieć się, jak przebiega proces rejestracji, wybrać partnera flotowego oraz odebrać sprzęt i rozpocząć działalność jeszcze tego samego dnia.

Dlaczego zdecydowaliście się na wdrożenie Couriers Pledge?

W Glovo rozumiemy rosnące znaczenie pracy platformowej w nowoczesnej gospodarce, ale także wyzwania z nią związane. Ciężko optymalnie zaplanować realizację usług kurierskich. Popyt na zamówienia znacząco zmienia się nie tylko w ciągu pór roku, kiedy to zimą liczba zamówień drastycznie rośnie i jako Glovo potrzebujemy więcej kurierów, ale także w ciągu tygodnia a nawet dnia, czy kilku godzin. Praca platformowa wymaga dużej elastyczności, którą cenią sobie kurierzy. Dla wielu z nich jest to dodatkowe źródło dochodu. Według badania przeprowadzonego w Europie przez Copenhagen Economics (listopad 2021) 72% kurierów traktuje swoje zadania jako pracę dorywczą - obok studiów lub innej pracy. Jednocześnie, dla 67% przebadanych kurierów to właśnie elastyczność jest główną motywacją do świadczenia usług kurierskich.

W Glovo od początku opowiadaliśmy się za zapewnieniem kurierom dostępu do większych praw socjalnych. Wierzymy, że dzięki Couriers Pledge, stworzymy nowe standardy bezpieczeństwa dla kurierów, jednocześnie chroniąc autonomię i elastyczność, które bardzo cenią.

Jak Polska wygląda na tle innych krajów we wdrażaniu Couriers Pledge?

Spośród wszystkich 24 krajów, w których działa Glovo, Polska jest liderem we wdrażaniu tego projektu. Po pół roku udało się zrealizować 72% założeń zawartych w Couriers Pledge, co jest doskonałym wynikiem. Bardzo ważną cechą tego projektu jest przejrzystość procedur. Nad stopniem jego wdrożenia, a także transparentnością procesu, czuwa niezależna międzynarodowa organizacja Fairwork Foundation, zajmująca się audytem pracy platformowej.

A co o tym projekcie sądzą najbardziej zainteresowani, czyli kurierzy? Czy badaliście ich opinie i odczucia?

Projekt przekłada się globalnie na zwiększoną satysfakcję kurierów. Aż 80% z nich deklaruje, że jest zadowolona lub bardzo zadowolona ze świadczenia usług dla Glovo. Na tak dobry wynik z pewnością wpływa wiele czynników. Jednym z nich z pewnością jest wzrost średnich zarobków. Analizy Glovo przeprowadzone we wszystkich krajach, w których aktualnie wdrażane jest “Zobowiązanie wobec kurierów” wskazują, że średnie tygodniowe zarobki kurierów wzrosły o 10% w porównaniu z okresem przed wdrożeniem Zobowiązania.

Co wpływa na zarobki kurierów?

Priorytetem Glovo jest, aby każdy kurier otrzymywał za świadczone usługi sprawiedliwe wynagrodzenie, które zależy głównie od liczby zrealizowanych zamówień. Składa się ono z kilku elementów. Przede wszystkim obowiązuje stała stawka za zrealizowane zamówienie. Do niej doliczana jest kwota za przejechane kilometry oraz opcjonalnie za wydłużony czas oczekiwania na odbiór zamówienia w restauracji. Dodatkowo obowiązują mnożniki w momencie dużego zapotrzebowania oraz dodatkowe bonusy, np. w przypadku deszczu czy złej pogody. Obowiązują także sezonowe wyzwania, dzięki którym kurierzy mogą otrzymać dodatkowe bonusy finansowe. 

W jaki sposób zbieracie te opinie? Czy kontakt z kurierami przebiega w jakiś zorganizowany sposób?

Tak. Uruchomiliśmy specjalną skrzynkę, za pomocą której kurierzy mogą zgłaszać swoje pytania, uwagi i zastrzeżenia dotyczące ich działalności. Glovo otrzymało dotychczas ponad 1600 zgłoszeń, z czego pozytywnie udało się rozwiązać aż 60% z nich. Platforma organizuje także liczne, cykliczne spotkania z kurierami oraz utrzymuje stały kontakt z nimi poprzez dział obsługi oraz komunikatory. Kurierzy mają także dostęp do licznych materiałów edukacyjnych z poradami dotyczącymi realizacji usług czy tłumaczących sposób funkcjonowania aplikacji, co pozytywnie przyspiesza proces onboardingowy i ułatwia rozpoczęcia usług.

Kurierzy w Glovo uczestniczą w jakichś dodatkowych szkoleniach?

Edukacja jest istotną częścią Couriers Pledge. Zapewniamy kurierom darmowy dostęp do platformy edukacyjnej G-Learning. Dzięki niej mogą oni rozwijać swoje zainteresowania oraz zdobywać nowe i przydatne umiejętności, które mogą wykorzystać na dalszych etapach kariery zawodowej. W Polsce z darmowych kursów G-Learning w ciągu ostatniego półrocza skorzystało już ponad 650 kurierów. Do najpopularniejszych kursów należy nauka Business English oraz Excela. Wierzymy, że dzięki temu dla wielu osób świadczenie usług kurierskich będzie tylko etapem w dalszym rozwoju.

Na koniec proszę określić misję Glovo i relację firmy z partnerami i kurierami.

Czujemy się odpowiedzialni za ludzi, którzy zarabiają dzięki naszej platformie, dlatego chcemy zadbać, aby mogli oni wynieść jak najwięcej ze współpracy z nami. Zależy nam na tym, aby nasza działalność nie tylko przynosiła korzyści polskiej gospodarce, ale też, aby nasi pracownicy i współpracownicy mogli bez przeszkód realizować swoje pasje i ambicje - dzięki elastyczności, edukacji i rozwijaniu nowych umiejętności, a także poczuci bezpieczeństwa.

 

 

 

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz