Partnerzy portalu
Rosja: Samojezdne roboty zamiast kurierów dostarczają zamówione posiłki Nazywany "rosyjskim Google'em" koncern technologiczny Yandex uruchomił w Moskwie usługę dostarczania posiłków przez autonomiczne roboty-łaziki/ fot. za YouTube

Rosja: Samojezdne roboty zamiast kurierów dostarczają zamówione posiłki

Nazywany "rosyjskim Google'em" koncern technologiczny Yandex uruchomił w Moskwie usługę dostarczania posiłków przez autonomiczne roboty-łaziki: Yandex.Rover. Na ulice wprowadzono już 20 takich maszyn.

Autor: PAP Data: 09 grudnia 2020 15:25

W pełni zautomatyzowane samojezdne łaziki o nazwie Yandex.Rover rozpoczęły w środę dostarczanie klientom posiłków zamawianych w restauracjach z okolic Placu Białego w centralnej części rosyjskiej stolicy. Pilotażowe testy robotów były prowadzone od wczesnej jesieni br. Obszar ich działania ma być sukcesywnie powiększany - odnotowuje agencja Reutera.

Łaziki Yandeksu zastępują kurierów rozwożących posiłki. Po załadowaniu przesyłki do wnętrza robota przez restaurację obsługującą zamówienie w ramach aplikacji Yandex.Eats, łazik rusza pod wskazany adres. Na miejscu odbiorca otwiera przy pomocy swojego smartfona klapę chroniącą przestrzeń, w której przewożone jest zamówienie.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Yandex od początku pandemii COVID-19 odnotował spadki w kluczowych dla swojej dotychczasowej działalności oddziałach reklam internetowych i usług transportowych. Straty poniesione w tych sektorach zrekompensował sobie jednak przez znaczny wzrost zainteresowania usługami dostawczymi. Wiosenny lockdown sprawił, że od marca liczba użytkowników usług dostawczych Yandeksu wzrosła o ok. 75-proc. Więcej osób zaczęło też korzystać z wyszukiwarki internetowej firmy, a także z jej platformy blogowej i usług strumieniowania wideo - donosił w maju "Financial Times".

Nazywany "rosyjskim Google'em" Yandex jest jedną z niewielu światowych firm zapewniających wyszukiwarkę internetową, które w dalszym ciągu utrzymują dominującą pozycję na rodzimym rynku. W ostatnich latach spółka z powodzeniem zdywersyfikowała ofertę. Dzięki temu ograniczyła rozwój Ubera w Rosji, zapewniając własną alternatywę dla przewozu osób, zainwestowała miliard dolarów w sklep internetowy okrzyknięty "lokalnym Amazonem", stworzyła asystenta głosowego Alisa i wyprodukowała treści dla własnej platformy strumieniowania wideo Kinopoisk - wymienia "FT".

Wybuch pandemii sprawił, że niektóre plany rozwoju Yandeksu zostały całkowicie zamrożone, np. działania usługi car-sharingowej Yandex Drive zawieszone decyzją władz Moskwy. Duży wzrost zanotowała za to aplikacja dostaw jedzenia Yandex.Eats. Na platformie tej obecnych jest już przeszło 20 tys. moskiewskich restauracji.

Koncern uruchomił także nową usługę Lavka, dostarczającą do klientów zakupy spożywcze. Wyróżnia się ona błyskawicznym czasem realizacji zamówień - podczas gdy konkurencja dostarcza zakupy najszybciej w dniu złożenia zamówienia, rozległa sieć logistyczna Lavki pozwala na przeprowadzenie dostawy w 10-15 minut. Do pomocy w jej prowadzeniu zaangażowano początkowo kierowców, którzy przed epidemią zajmowali się przewozem osób, a obecnie zmagali się z brakiem zleceń. Obecnie zaczynają zastępować ich łaziki-roboty.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.