Rynek dowozu jedzenia - raport



www.horecatrends.pl - 13 lutego 2020 13:09


Rynek dowozów jedzenia z restauracji dynamicznie się rozwija, ponieważ polscy konsumenci niezwykle cenią sobie wygodę. Widać to po tym, że najczęściej posiłki w dostawie zamawiamy w dni wolne od pracy, kiedy teoretycznie mamy najwięcej czasu na gotowanie. Z danych Stava wynika, że definicja “niedzielnego obiadu” zaczyna się zmieniać – w coraz większej liczbie domów nie oznacza to obiadu przygotowanego samodzielnie, lecz zamówionego z restauracji.

Według danych PMR, rynek HoReCa w Polsce w 2019 roku był wart prawie 32,9 mld zł i jest to o 6,2% więcej niż w 2018 roku. Dla porównania, w 2017 roku wartość rynku HoReCa nad Wisłą szacowano na 28,9 mld zł. Ten segment polskiej gospodarki, systematycznie rósł w ostatnich pięciu latach o 5-7% rocznie.

Według danych PizzaPortal.pl, wartość rynku dowozów jedzenia w Polsce, wyniosła pod koniec 2019 roku 6,6 mld zł, z czego zamówienia online stanowiły 20% całego rynku (1,3 mld zł).

W poprzednim, 2018 roku, rynek delivery w Polsce był wart 6 mld zł, co oznacza, że w minionym roku urósł on o okrągłe 10%.

Z danych z audytów Stava, zrealizowanych w setkach restauracji w Polsce w 2019 roku wśród restauracji zatrudniających własnych kierowców wynika, że średni czas oczekiwania na dostarczenie posiłku z restauracji wynosi 54 minuty. Mediana natomiast wynosi 45 minut, co oznacza, że 50% dowozów jest realizowanych w krótszym czasie, a 50% w dłuższym niż trzy kwadranse.

Tylko niecałe 17% klientów, otrzymuje swój posiłek do 30 minut od złożenia zamówienia. Odsetek osób, czekających na jedzenie z restauracji do 60 minut wynosi 67,5%. Powyżej półtorej godziny na swoje zamówienie czeka ok. 10% osób - wynika z Raport Stava o rynku dowozów jedzenia.

Dane Stava pokazują, że choć w restauracjach zatrudniających własnych kierowców średni całkowity czas oczekiwania na posiłek w dowozie to 54 minuty, to jedzenie w drodze z restauracji do klienta spędza średnio 12 minut. W 73% przypadków, transport posiłku trwa nie więcej niż 15 minut. Co ważne, średni czas transportu jedzenia skrócił się w stosunku do 2018 roku, aż o 25%.

Większość zamówień jest wciąż opłacana przy odbiorze, aż 61,9% zamawiających wybiera tę metodę płatności. Jest to natomiast o 7 pkt. proc. osób mniej niż przed rokiem. Online swoje zamówienia opłaca 38,1% klientów ( 33,6% w roku poprzednim).

Płacąc za jedzenie przy odbiorze, nadal częściej wybieramy gotówkę (47,5% wszystkich płatności), niż kartę (14,4%). Rośnie trend odchodzenia od gotówki, na rzecz innych form płatności. W roku poprzednim, 53% zamówień było opłacanych gotówką przy odbiorze, a kartą 13%.

Od 2017 roku, średni rachunek za zamówienie jedzenia z dostawą, wzrósł nieznacznie - w 2017 roku było to 49,12 zł, w 2018 wzrósł do 50,18 zł, a w 2019 roku wyniósł 52,47 zł. Oznacza to, że średnia wartość zamówienia w ostatnich latach wzrosła o 6,8% (2017 do 2019).

W tym samym czasie, przeciętne wynagrodzenie w Polsce wzrosło o 14,9%, płaca minimalna wzrosła o 12,5%, a minimalna stawka godzinowa o 13,1%. Widać zatem, że wzrost wynagrodzeń nie przełożył się w równym stopniu na wzrost średniej ceny zamówienia posiłków w dowozie, mimo wzrostu cen posiłków - wynika z Raport Stava o rynku dowozów jedzenia.