Partner portalu
Rynek dowozu jedzenia - raport Polacy cenią sobie wygodę i coraz chętniej zamawiają jedzenie do domu/ fot. shutterstock

Rynek dowozu jedzenia - raport

Rynek dowozów jedzenia z restauracji dynamicznie się rozwija, ponieważ polscy konsumenci niezwykle cenią sobie wygodę. Widać to po tym, że najczęściej posiłki w dostawie zamawiamy w dni wolne od pracy, kiedy teoretycznie mamy najwięcej czasu na gotowanie. Z danych Stava wynika, że definicja “niedzielnego obiadu” zaczyna się zmieniać – w coraz większej liczbie domów nie oznacza to obiadu przygotowanego samodzielnie, lecz zamówionego z restauracji.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 17 lutego 2020 09:31

Według danych PMR, rynek HoReCa w Polsce w 2019 roku był wart prawie 32,9 mld zł i jest to o 6,2% więcej niż w 2018 roku. Dla porównania, w 2017 roku wartość rynku HoReCa nad Wisłą szacowano na 28,9 mld zł. Ten segment polskiej gospodarki, systematycznie rósł w ostatnich pięciu latach o 5-7% rocznie.

Według danych PizzaPortal.pl, wartość rynku dowozów jedzenia w Polsce, wyniosła pod koniec 2019 roku 6,6 mld zł, z czego zamówienia online stanowiły 20% całego rynku (1,3 mld zł).

W poprzednim, 2018 roku, rynek delivery w Polsce był wart 6 mld zł, co oznacza, że w minionym roku urósł on o okrągłe 10%.

Z danych z audytów Stava, zrealizowanych w setkach restauracji w Polsce w 2019 roku wśród restauracji zatrudniających własnych kierowców wynika, że średni czas oczekiwania na dostarczenie posiłku z restauracji wynosi 54 minuty. Mediana natomiast wynosi 45 minut, co oznacza, że 50% dowozów jest realizowanych w krótszym czasie, a 50% w dłuższym niż trzy kwadranse.

Tylko niecałe 17% klientów, otrzymuje swój posiłek do 30 minut od złożenia zamówienia. Odsetek osób, czekających na jedzenie z restauracji do 60 minut wynosi 67,5%. Powyżej półtorej godziny na swoje zamówienie czeka ok. 10% osób - wynika z Raport Stava o rynku dowozów jedzenia.

Dane Stava pokazują, że choć w restauracjach zatrudniających własnych kierowców średni całkowity czas oczekiwania na posiłek w dowozie to 54 minuty, to jedzenie w drodze z restauracji do klienta spędza średnio 12 minut. W 73% przypadków, transport posiłku trwa nie więcej niż 15 minut. Co ważne, średni czas transportu jedzenia skrócił się w stosunku do 2018 roku, aż o 25%.

Większość zamówień jest wciąż opłacana przy odbiorze, aż 61,9% zamawiających wybiera tę metodę płatności. Jest to natomiast o 7 pkt. proc. osób mniej niż przed rokiem. Online swoje zamówienia opłaca 38,1% klientów ( 33,6% w roku poprzednim).

Płacąc za jedzenie przy odbiorze, nadal częściej wybieramy gotówkę (47,5% wszystkich płatności), niż kartę (14,4%). Rośnie trend odchodzenia od gotówki, na rzecz innych form płatności. W roku poprzednim, 53% zamówień było opłacanych gotówką przy odbiorze, a kartą 13%.

Od 2017 roku, średni rachunek za zamówienie jedzenia z dostawą, wzrósł nieznacznie - w 2017 roku było to 49,12 zł, w 2018 wzrósł do 50,18 zł, a w 2019 roku wyniósł 52,47 zł. Oznacza to, że średnia wartość zamówienia w ostatnich latach wzrosła o 6,8% (2017 do 2019).

W tym samym czasie, przeciętne wynagrodzenie w Polsce wzrosło o 14,9%, płaca minimalna wzrosła o 12,5%, a minimalna stawka godzinowa o 13,1%. Widać zatem, że wzrost wynagrodzeń nie przełożył się w równym stopniu na wzrost średniej ceny zamówienia posiłków w dowozie, mimo wzrostu cen posiłków - wynika z Raport Stava o rynku dowozów jedzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.