Partnerzy portalu
Wirtualne dzieci pandemii, czyli marki tylko na dowóz Ghost Burger, Qrcze czy Wege Gang to wirtualne dzieci pandemii – marki gastronomiczne tylko na dowóz/ fot. shutterstock

Wirtualne dzieci pandemii, czyli marki tylko na dowóz

Zamknięcie restauracji dla gości oraz uzależnienie sprzedaży od kanału delivery sprawiły, że w pandemii rozwinął się rynek wirtualnych marek – bez osobnych lokali, za to lepiej przystosowanych pod dowóz.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 19 marca 2021 06:35

O potencjale wirtualnych restauracji (ghost kitchen/dark kitchen/ cloud kitchen) pisaliśmy już długo przed wybuchem pandemii (Zob. Wirtualne restauracje czarnym koniem gastronomii – opinie). To jednak dopiero ten kryzys rozpoczął "baby boom" wirtualnych marek gastronomicznych.

Na początku pandemii powstała pierwsza sieć wirtualnych restauracji Rebel Tang – koncepty działające wyłącznie w dowozie (cloud kitchens) do zaimplementowania w już istniejących lokalach gastronomicznych. Stworzono cztery proste do wprowadzenia wirtualne marki: Vito Calzone (odpowiedź na miłość Polaków do pizzy), Grube Pierogi, Prosię Bardzo (dania oparte o wieprzowinę) oraz Prokuratura (dania z kurczaka).

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

– Rebel Tang narodził się w czasie pandemii i wynikał z mniejszej liczby gości odwiedzających restauracje. Jest to próba ucieczki do przodu – z jednej strony poprawienia wyników finansowych, z drugiej – utrzymania aktualnej liczby restauracji oraz miejsc pracy. Na całym świecie powstają firmy, które budują multikuchnie mające za zadanie dostarczanie szerokiej oferty posiłków w wersji dostawy do domów gości obawiających się przebywania w większych skupiskach ludzi. My wymyśliliśmy i opracowaliśmy inny model ”wirtualnych restauracji”. Chcemy wykorzystywać istniejące kuchnie, a nie tworzyć nowe. Dać możliwość restauratorom zwiększenia obrotów i zdywersyfikowania oferty: podzielenia jej na ofertę w restauracji pod obecną marką i na kolejny brand lub brandy z dostawą do domu. Chcemy być wsparciem dla restauratorów, którzy już zainwestowali pieniądze, mają sprzęt, ale nie mają dla kogo gotować, a być może nie mają pomysłu, jak zabrać się za stworzenie konceptu pasującego do dostaw jedzenia do domu – mówił serwisowi horecatrends.pl Stanisław Magdij, współzałożyciel Rebel Tang. (Zob. Rebel Tang: Chcemy mieć ok. 100 wirtualnych restauracji do końca roku)

W trakcie pandemii Rebel Tang sukcesywnie powiększał portfolio wirtualnych marek: m.in. w grudniu 2020 powstała marka Asia Plate, a w lutym 2021 – Wege Gang. W portfolio firmy, oprócz pierwszych marek Prokuratury, Vito Calzone, Pork Favor (Prosię Bardzo) i Grube Pierogi, są też Social Food i Rano Podano.

– Niezwykle dynamiczny rozwój konceptów wirtualnych kuchni to nie tylko efekt trwającej epidemii koronawirusa, która napędza cały rynek dostaw online, ale także wynik adaptowania przez branżę gastronomiczną nowych technologii – podkreślał w raporcie FoodDelivery2020 Marek Cynowski, CEO Rebel Tang.

W pandemii intensywny rozwój wirtualnych marek zapowiedział też Sfinks Polska. W listopadzie 2020 roku Sfinks ogłosił, że w całym kraju ma 93 wirtualne restauracje. Firma wprowadziła m.in. wirtualne koncepty z daniami z kurczaka oraz kebabami.

Jak podano, spółka już przed pandemią zaczęła się rozwijać w kanale delivery. Zainwestowano w autorski system IT, własny serwis do zamówień online Smacznieiszybko.pl oraz nowe koncepty – w segmentach gastronomii, w których Sfinks dotąd nie był obecny. Jeszcze w 2019 r. portfolio Sfinksa powiększyło się o nowe marki: z pizzą oraz burgerami. Kiedy wybuchła pandemia, prace przyspieszyły i do oferty gastronomicznej grupy dołączyły dwa kolejne całkowicie wirtualne koncepty: z daniami z kurczaka oraz kebabami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.