Partnerzy portalu
Wirtualne restauracje czarnym koniem gastronomii – opinie

Wirtualne restauracje czarnym koniem gastronomii – opinie

Wirtualne restauracje, shadow kichen, ghost kitchen, dark kitchen... Brzmi tajemniczo? To dobrze, ponieważ za tymi nazwami kryje się olbrzymi potencjał rynku gastronomicznego. W cyklu "Opinie horecatrends" zebraliśmy najciekawsze komentarze nt. tego trendu.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 13 marca 2019 12:26

– Głęboko wierzę, że zarówno koncept wirtualnych restauracji, jak i całych shadow kitchens jest bardzo przyszłościowy i ma ogromny potencjał. Shadow kitchens działają już we Francji, Niemczech czy Hiszpanii i świetnie się sprawdzają. Inwestycja w takie miejsce jest dużo niższa niż w tradycyjną restaurację. Nie ma potrzeby organizowania bardzo kosztownej części dla gości, wystarczy samo zaplecze – komentuje Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl

Jak wymienia, testowane są różne koncepty takich miejsc.

– Istnieje kilka modeli „shadow kitchen”. Może to być hala czy hangar z poszczególnymi kuchniami, z których każda ma swoje zaplecze. Drugi koncept to coś na wzór linii produkcyjnej, na której można przygotowywać różne dania. Na świecie testuje się różne warianty. Osiągnięcie rentowności przy zdecydowanie niższym koszcie inwestycji sprawia, że jest to rozwiązanie, które będzie działało i przynosiło profity, a jednocześnie zapewni klientowi szybką dostawę – dodaje Piotr Kruszyński.

Dużym atutem jest możliwość  wyboru miejsca pod kątem logistyki. Tak, aby łatwo i szybko dowozić posiłki do klientów. Nie trzeba tu inwestować w drogi lokal przy "dobrej"ulicy. Odchodzi więc wiele związanych z tym kosztów i problemów. Nie mówiąc już o kosztach zatrudnienia kelnerów, czyli olbrzymim problemie rynku pracy HoReCa.

– Ghost kitchen pozwala restauratorom, którzy opierają swój biznes na dowozach, zoptymalizować go w kilku parametrach. Świetnie sprawdzają się, żeby bardzo dużą strefę dowozów z jednego lokalu podzielić na kilka mniejszych, co skraca czasy oczekiwania klientów i obniża koszty – twierdzi Grzegorz Aksamit.

Wcale nie takie "wirtualne"

Jak zdradza, Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający Pyszne.pl, w ofercie delivery są już pojedyncze restauracje, które w ten sposób działają.

Współzałożyciel Pyszne.pl precyzuje też,  że – wbrew nazwie – miejsca takie wcale nie są "wirtualne".

– Aby lokal mógł sprzedawać na Pyszne.pl musi mieć zarejestrowaną działalność w lokalu użytkowym, mieć osobną kuchnię oraz oznaczenie lokalu widoczne z zewnątrz. Ważne jest jednak, że pod jednym adresem, z wyjątkiem galerii handlowych, może funkcjonować maksymalnie jedna restauracja. Jeżeli te warunki są spełnione to takie lokale mogą do nas dołączyć. Co ciekawe, np. w Niemczech powstała nawet sieć tzw. ghost kitchen – mówi dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Czekamy na takie sieci także w Polsce

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.