Partnerzy portalu
Zamawianie jedzenia online pomaga żyć less waste? fot. shutterstock

Zamawianie jedzenia online pomaga żyć less waste?

35 proc. Polaków wyrzuca jedzenie nawet kilka razy w miesiącu, a każdy z nas marnuje blisko 240 kg żywności rocznie. To daje Polsce piąte miejsce w Europie. Co zrobić, aby przestać marnować jedzenie? Zacząć żyć zgodnie z zasadą less waste, czyli wyrobić nowe nawyki, które sprawią, że wyrzucimy mniej jedzenia i wyprodukujemy mniej śmieci.

Autor: www.horecatrends.pl/pr Data: 26 sierpnia 2019 11:26

W całej Unii Europejskiej, rocznie marnowanych jest 88 milionów ton żywności. Straty z tego tytułu wynoszą 143 miliardy euro. Dziennie każdy Polak marnuje ponad 0,5 kg żywności. Marnowanie żywności niesie za sobą nie tylko ogromne skutki ekonomiczne, ale prowadzi do powolnej degradacji środowiska naturalnego. Jak tego uniknąć? Żyjąc w myśl zasady less waste.

– Marnujemy jedzenie z kilku powodów. Jesteśmy zabiegani i czasem zbyt leniwi, aby dokładnie planować posiłki i zakupy. Kupujemy za dużo, produkty są dostępne na wyciągnięcie ręki, nie mamy czasu gotować, a zepsute warzywa, owoce, mięso czy chleb po prostu wyrzucamy. To ogromna strata dla środowiska i naszych finansów osobistych – uważa Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.

Okazuje się, że nawet okazjonalnie zamawiając jedzenie online możemy przyczynić się do wyprodukowania mniejszej ilości odpadów. Jak to możliwe? Restauracje przygotowując posiłki na dużą skalę korzystają z większych i bardziej ekonomicznych - pod względem zużycia plastiku - opakowań produktów żywnościowych, niż te używane przez indywidualne osoby. Lokale posiadają know-how, dzięki któremu w bardziej efektywny i energooszczędny sposób organizują proces przygotowywania potraw.

Wiele restauracji, a także flota PizzaPortal.pl we Wrocławiu, do transportu zamówień używa pojazdów elektrycznych lub rowerów, tym samym ograniczając emisję CO2 do atmosfery. Jedzenie zamówione online to także konkretna porcja dania do spożycia od razu, co sprzyja lepszemu planowaniu w konkretnym budżecie.  

– Zauważamy, że zamawiający są naprawdę świadomi ekologicznie. Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, gdy klient za pośrednictwem naszej platformy prosi restaurację o to, aby przywozić jedzenie w innych opakowaniach niż styropianowe i aby nie dodawać do zamówienia plastikowych sztućców. Zamawiający rezygnują też z plastikowych toreb. Jako platforma do zamawiania jedzenia staramy się edukować restauracje, aby ich sposób działania był jak najbardziej przyjazny środowisku – dodaje Piotr Kruszyński.

Już teraz w Polsce wprowadzane są przepisy mające na celu ograniczenie marnowania żywności. W połowie sierpnia br. prezydent podpisał ustawę, która nakłada na sklepy obowiązek przekazywania niesprzedanej żywności organizacjom społecznym. Dotyczy to przede wszystkim produktów wycofanych ze względu na niezbyt dobry wygląd. Od 2021 r. zgodnie z dyrektywą unijną na terenie UE ma też obowiązywać zakaz obrotu styropianowymi pudełkami i plastikowymi słomkami, które już teraz są zastępowane tymi z papieru.

Jeśli zamawiasz jedzenie online, pamiętaj:

1.    Zrezygnuj z dodatków, których nie potrzebujesz typu sosy czy ketchup, które są oddzielnie pakowane.

2.    Zrezygnuj z plastikowych sztućców – każdy z nas w domu czy biurze ma sztućce.

3.    Jeśli do zamówienia wybierasz napój, poproś o bambusową/papierową słomkę lub zrezygnuj z niej całkowicie.

4.    Poproś, aby zamówienie było dostarczone w papierowej torbie, a nie plastikowej.  

5.    Lunch do biura zamawiaj dla większej grupy osób – w ten sposób ograniczasz emisję CO2 do atmosfery, przy okazji oszczędzając na kwocie dostawy.

6.    Zastanów się, w jaki sposób ponownie wykorzystać puste opakowania po posiłkach.

7.    Pamiętaj o segregacji odpadów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.