Partnerzy portalu
Adam Mokrysz, CEO Grupy Mokate o perspektywach rozwoju w Afryce, Azji i Europie Adam Mokrysz, CEO Grupa Mokate/ fot. materiały prasowe

Adam Mokrysz, CEO Grupy Mokate o perspektywach rozwoju w Afryce, Azji i Europie

- W Polsce sprzedaż artykułów spożywczych będzie rosła w tempie ok. 3,1 proc. rok do roku, czyli szybciej niż w krajach bogatszych od nas. Jesteśmy dziś ósmym rynkiem handlu artykułami spożywczymi na Starym Kontynencie - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl i www.dlahandlu.pl Adam Mokrysz, CEO Grupa Mokate.

Autor: portalspozywczy.pl Data: 01 października 2019 14:50

Azja snobuje się na kupowanie europejskich produktów, w tym europejskiej żywności, która ma metkę luksusowej. Jak Mokate stara się wykorzystać tę dobrą reputację na dalekich rynkach?

Polskie firmy chcą sprzedawać w Azji, gdyż widzą tam ogromny potencjał w postaci liczebności społeczeństwa. Sytuacja ta dotyczy zwłaszcza Chin i Indii. Jednak przedsiębiorstwa celujące w ten i inne rynki azjatyckie, zmagają się z barierami technicznymi, handlowymi, a także kulturowymi. Dlatego kluczowe jest znalezienie odpowiedniego partnera. Mokate od wielu lat sprzedaje swoje produkty w Azji, ale znalezienie odpowiedniego partnera jest niełatwe i czasochłonne. Na kontynencie azjatyckim rozwijamy zarówno sprzedaż produktów brandowych – takich jak kawa i herbata pod markami Mokate i LOYD – jak i realizujemy sprzedaż w segmencie B2B pod marką Mokate Ingredients. Opierając się na danych GUS i Eurostatu widzimy, że w ubiegłym roku np. do Państwa Środka Polska wysłała herbatę o wartości 12 mln zł, a do Japonii niemal za drugie tyle. Okazuje się więc, że można tam przynieść przysłowiowe drewno do lasu i z powodzeniem je sprzedawać. Unijne marki dają bowiem tamtejszym rynkom gwarancję jakości i mają – to co sama Pani zauważyła – dobrą reputację. Nam pozostaje to wykorzystywać i tworzyć dopasowane pod miejscowych klientów produkty. Smaczne, wysokiej jakości, atrakcyjnie wizualne. Każdego roku nasza sprzedaż w Azji rośnie zgodnie z przyjętymi przez nas założeniami. Możemy więc powiedzieć, że udaje nam się wykorzystywać sprzyjający klimat dla europejskich produktów.

Z kolei Afryka przeżywa boom rozwoju klasy średniej. Czy ten czas można porównać do lat 90-tych w Polsce, gdy przed firmami otwierały się niezwykłe, nowe możliwości? Jak Mokate wykorzystuje okazję, którą stwarza tamten rynek?

Afryka daje dziś dużą szansę polskim firmom zajmującym się produkcją i eksportem żywności. Od kilku lat w wielu państwach afrykańskich utrzymuje się wysokie tempo wzrostu gospodarczego, co ma zauważalne przełożenie na poziom importu. Według dostępnych danych, Afryka już dziś kupuje najwięcej żywności na świecie, a jej import szacowany jest na 35 miliardów dolarów. Co więcej, prognozy mówią, że może on się potroić się w ciągu następnej dekady. Rośnie także liczba mieszkańców Afryki i do połowy wieku ma wynieść 2,4 miliarda osób. To czynniki, które bardzo sprzyjają „firmom eksportowym”, takim jak chociażby Grupa Mokate. Od lat konsekwentnie budujemy biznes w Afryce w oparciu o lokalne struktury. Mamy również swoją spółkę w RPA. Działamy strategicznie i długofalowo. Widzimy w tamtejszych rynkach ogromny potencjał. Wiele z tych rynków rzeczywiście pod pewnymi względami przypomina Polskę z lat 90-tych.

Więcej na portalspozywczy.pl

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.