Da Grasso świętuje 25 urodziny i publikuje raport na temat zwyczajów kulinarnych Polaków



Artykuł promocyjny dostarczony przez Da Grasso - 19 maja 2021 12:03


Największa w Polsce sieć pizzerii świętuje swoje 25-lecie. Dokładnie ćwierć wieku temu powstała pierwsza restauracja pod szyldem Da Grasso. Z okazji swoich urodzin firma postanowiła zbadać zwyczaje kulinarne konsumentów pizzy. Raport „Pizza przez pokolenia”, przygotowany we współpracy z ARC Rynek i Opinia, pokazuje zmiany w oczekiwaniach Polaków oraz postrzeganiu pizzy na przestrzeni lat.

Od otwarcia pierwszej restauracji Da Grasso w Łodzi mija właśnie 25 lat. W tym czasie właścicielce Karolinie Rozwandowicz udało się zbudować największą w kraju sieć pizzerii, rozwinąć jeden z pierwszych na rynku systemów franczyzowych i osiągnąć imponujący sukces w gastronomii. W ramach sieci funkcjonuje obecnie 190 lokali w 135 miastach, a zainteresowanie franczyzą Da Grasso cieszy się niesłabnącą popularnością.

- Pierwsze zamówienie przyjęłam dokładnie 13 czerwca 1996 roku. Miałam wtedy 23 lata i nie myślałam o rozwinięciu ogólnopolskiej sieci, nie wiedziałam też o istnieniu systemów franczyzowych. Sukces Da Grasso możliwy był dzięki wielu trafnym decyzjom i dobrym wyborom oraz wsparciu kompetentnych i zaangażowanych osób po drodze, którym jestem za to niezmiernie wdzięczna – mówi Karolina Rozwandowicz.

Pizza przez pokolenia

Ostatnie 25 lat to czas gwałtownego rozwoju polskiego rynku gastronomicznego oraz kultury jedzenia poza domem. Z okazji swoich urodzin, Da Grasso postanowiło sprawdzić, jakie zmiany w tym okresie nastąpiły zarówno na rynku pizzy, jak i wśród samych konsumentów. Badania fokusowe „Pizza przez pokolenia” przeprowadzono wśród reprezentantów dwóch grup pokoleniowych – osób w wieku 50-65 lat oraz 25-40 lat. Jakie wnioski płyną z raportu? Przez ostatnich 25 lat pizza na stałe trafiła do jadłospisu Polaków, zmieniło się jednak jej postrzeganie.

Starszym respondentom pizza kojarzy się z młodością, czasami studenckimi, pierwszymi życiowymi doświadczeniami. W latach 90. była czymś nowym, zachodnim, nieco luksusowym, gdyż jej ceny – w stosunku do zarobków – były wyższe niż obecnie. Zamówienie czy wyjście do pizzerii było świętem samym w sobie, a pizza stawała się głównym bohaterem, a czasem i pretekstem do spotkań.

Z badania Da Grasso wynika, że dziś pizza postrzegana jest jako danie powszechne, sprawdzone i uniwersalne. Oprócz dostarczania korzyści funkcjonalnych, wpisuje się też w potrzeby emocjonalne. Przede wszystkim kojarzy się Polakom z przyjemnością. Dodatkowo odpowiada na potrzeby łatwej zmiany, różnorodności, poszukiwania nowych wrażeń i autentycznych smaków. Ze względu na stale poszerzającą się ofertę, stanowi propozycję idealną właśnie dla poszukiwaczy nowych doznań kulinarnych. Dla młodszego pokolenia 25-40 latków pizza pozostała towarzyszem spotkań, jednak przy okazjach mniej oficjalnych, np. podczas rozgrywek piłkarskich lub domówek.

Boom na rynku dostaw

Od kilku lat rynek dostaw stale rośnie, a pandemia, popularność aplikacji i nowe technologie tylko przyspieszyły ten trend. Pizza jest tu wielkim wygranym – niemal od zawsze była uważna za potrawę, która świetnie sprawdza się w dostawie. – Wyniki naszego badania potwierdzają, że w kategorii delivery pizza jest „top of mind” w świadomości Polaków. Według respondentów w dzisiejszej konsumpcji pizzy liczy się przede wszystkim szybkość dostawy. W Da Grasso postawiliśmy na rozwój kanału delivery na długo przed pandemią, dzięki czemu wpisaliśmy się w ten trend. Nasi klienci cenią nas za szybkość i łatwy, bezpieczny wybór – dodaje Karolina Rozwandowicz.

W latach 90., dowóz dań był czymś wyjątkowym, a starsi respondenci pamiętają pizzę jako „pioniera” nowego, niespotykanego sposobu jedzenia. Zamawianie pizzy w dostawie odbywało się „od święta” i podnosiło rangę wydarzeń. Taką możliwość oferowały jedynie duże pizzerie sieciowe, działające w dużych miastach, dlatego dla wielu było to nieosiągalne.

Obecnie dostawy jedzenia stały się naszą codziennością. Mimo, iż rynek stale rośnie, a restauracje oferują klientom coraz większy wybór, pizza pozostała liderem kategorii. Zmieniły się jednak zwyczaje związane z jej zamawianiem – Polacy pizzę z dowozem wybierają w sytuacjach codziennych, aby zaspokoić głód, kiedy nie mają czasu na gotowanie lub gdy chcą urozmaicić swoje menu.

Sieć = gwarancja jakości

Z biegiem lat zmieniły się oczekiwania względem pizzerii. Lokale sieciowe w przeszłości kojarzyły się z zachodem i nowoczesnością, dziś – dają poczucie pewności i bezpieczeństwa. Konsumenci oczekują, że w pizzerii sieciowej otrzymają produkty sprawdzone, o niezmiennej w skali kraju jakości.

Zmiany w sposobie postrzegania pizzy wynikają z wielu czynników, przy czym główne z nich to rewolucja na rynku pizzy oraz zmiany w stylu życia konsumentów. Obecni 50-latkowie dojrzewali i zmieniali się wraz z rynkiem pizzy – każdy kolejny etap życia generował nowe okazje, w których można ją zjeść, takie jak np. zamawianie pizzy w weekend dla urozmaicenia tygodniowego jadłospisu, bądź z myślą o dzieciach. W dorastającym pokoleniu millenialsów pizza utrzymała swój status, podtrzymywany przez trendy, social media oraz rozwój technologii.

Badanie Da Grasso zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu 2021 metodą wywiadów online FGI na 4 grupach respondentów, którzy byli regularnymi konsumentami pizzy od wielu lat.