Partnerzy portalu
Da Grasso świętuje 25 urodziny i publikuje raport na temat zwyczajów kulinarnych Polaków fot. Da Grasso

Da Grasso świętuje 25 urodziny i publikuje raport na temat zwyczajów kulinarnych Polaków

Największa w Polsce sieć pizzerii świętuje swoje 25-lecie. Dokładnie ćwierć wieku temu powstała pierwsza restauracja pod szyldem Da Grasso. Z okazji swoich urodzin firma postanowiła zbadać zwyczaje kulinarne konsumentów pizzy. Raport „Pizza przez pokolenia”, przygotowany we współpracy z ARC Rynek i Opinia, pokazuje zmiany w oczekiwaniach Polaków oraz postrzeganiu pizzy na przestrzeni lat.

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Da Grasso Data: 19 maja 2021 12:03

Od otwarcia pierwszej restauracji Da Grasso w Łodzi mija właśnie 25 lat. W tym czasie właścicielce Karolinie Rozwandowicz udało się zbudować największą w kraju sieć pizzerii, rozwinąć jeden z pierwszych na rynku systemów franczyzowych i osiągnąć imponujący sukces w gastronomii. W ramach sieci funkcjonuje obecnie 190 lokali w 135 miastach, a zainteresowanie franczyzą Da Grasso cieszy się niesłabnącą popularnością.

- Pierwsze zamówienie przyjęłam dokładnie 13 czerwca 1996 roku. Miałam wtedy 23 lata i nie myślałam o rozwinięciu ogólnopolskiej sieci, nie wiedziałam też o istnieniu systemów franczyzowych. Sukces Da Grasso możliwy był dzięki wielu trafnym decyzjom i dobrym wyborom oraz wsparciu kompetentnych i zaangażowanych osób po drodze, którym jestem za to niezmiernie wdzięczna – mówi Karolina Rozwandowicz.

Pizza przez pokolenia

Ostatnie 25 lat to czas gwałtownego rozwoju polskiego rynku gastronomicznego oraz kultury jedzenia poza domem. Z okazji swoich urodzin, Da Grasso postanowiło sprawdzić, jakie zmiany w tym okresie nastąpiły zarówno na rynku pizzy, jak i wśród samych konsumentów. Badania fokusowe „Pizza przez pokolenia” przeprowadzono wśród reprezentantów dwóch grup pokoleniowych – osób w wieku 50-65 lat oraz 25-40 lat. Jakie wnioski płyną z raportu? Przez ostatnich 25 lat pizza na stałe trafiła do jadłospisu Polaków, zmieniło się jednak jej postrzeganie.

Starszym respondentom pizza kojarzy się z młodością, czasami studenckimi, pierwszymi życiowymi doświadczeniami. W latach 90. była czymś nowym, zachodnim, nieco luksusowym, gdyż jej ceny – w stosunku do zarobków – były wyższe niż obecnie. Zamówienie czy wyjście do pizzerii było świętem samym w sobie, a pizza stawała się głównym bohaterem, a czasem i pretekstem do spotkań.

Z badania Da Grasso wynika, że dziś pizza postrzegana jest jako danie powszechne, sprawdzone i uniwersalne. Oprócz dostarczania korzyści funkcjonalnych, wpisuje się też w potrzeby emocjonalne. Przede wszystkim kojarzy się Polakom z przyjemnością. Dodatkowo odpowiada na potrzeby łatwej zmiany, różnorodności, poszukiwania nowych wrażeń i autentycznych smaków. Ze względu na stale poszerzającą się ofertę, stanowi propozycję idealną właśnie dla poszukiwaczy nowych doznań kulinarnych. Dla młodszego pokolenia 25-40 latków pizza pozostała towarzyszem spotkań, jednak przy okazjach mniej oficjalnych, np. podczas rozgrywek piłkarskich lub domówek.

Boom na rynku dostaw

Od kilku lat rynek dostaw stale rośnie, a pandemia, popularność aplikacji i nowe technologie tylko przyspieszyły ten trend. Pizza jest tu wielkim wygranym – niemal od zawsze była uważna za potrawę, która świetnie sprawdza się w dostawie. – Wyniki naszego badania potwierdzają, że w kategorii delivery pizza jest „top of mind” w świadomości Polaków. Według respondentów w dzisiejszej konsumpcji pizzy liczy się przede wszystkim szybkość dostawy. W Da Grasso postawiliśmy na rozwój kanału delivery na długo przed pandemią, dzięki czemu wpisaliśmy się w ten trend. Nasi klienci cenią nas za szybkość i łatwy, bezpieczny wybór – dodaje Karolina Rozwandowicz.

W latach 90., dowóz dań był czymś wyjątkowym, a starsi respondenci pamiętają pizzę jako „pioniera” nowego, niespotykanego sposobu jedzenia. Zamawianie pizzy w dostawie odbywało się „od święta” i podnosiło rangę wydarzeń. Taką możliwość oferowały jedynie duże pizzerie sieciowe, działające w dużych miastach, dlatego dla wielu było to nieosiągalne.

Obecnie dostawy jedzenia stały się naszą codziennością. Mimo, iż rynek stale rośnie, a restauracje oferują klientom coraz większy wybór, pizza pozostała liderem kategorii. Zmieniły się jednak zwyczaje związane z jej zamawianiem – Polacy pizzę z dowozem wybierają w sytuacjach codziennych, aby zaspokoić głód, kiedy nie mają czasu na gotowanie lub gdy chcą urozmaicić swoje menu.

Sieć = gwarancja jakości

Z biegiem lat zmieniły się oczekiwania względem pizzerii. Lokale sieciowe w przeszłości kojarzyły się z zachodem i nowoczesnością, dziś – dają poczucie pewności i bezpieczeństwa. Konsumenci oczekują, że w pizzerii sieciowej otrzymają produkty sprawdzone, o niezmiennej w skali kraju jakości.

Zmiany w sposobie postrzegania pizzy wynikają z wielu czynników, przy czym główne z nich to rewolucja na rynku pizzy oraz zmiany w stylu życia konsumentów. Obecni 50-latkowie dojrzewali i zmieniali się wraz z rynkiem pizzy – każdy kolejny etap życia generował nowe okazje, w których można ją zjeść, takie jak np. zamawianie pizzy w weekend dla urozmaicenia tygodniowego jadłospisu, bądź z myślą o dzieciach. W dorastającym pokoleniu millenialsów pizza utrzymała swój status, podtrzymywany przez trendy, social media oraz rozwój technologii.

Badanie Da Grasso zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu 2021 metodą wywiadów online FGI na 4 grupach respondentów, którzy byli regularnymi konsumentami pizzy od wielu lat.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.