Branża piwowarska wprowadza nowe oznaczenia na piwie. Dotychczasowe hasła, stosowane rotacyjnie: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” zostają zastąpione przez 3 piktogramy, ilustrujące te przekazy. Nowe oznaczenia pojawią się jednocześnie na wszystkich piwach. Zmiana obejmie również piwa bezalkoholowe, na których pojawi się znak „18+”. Są to pierwsze takie zmiany od 10 lat.
Producenci piwa zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie wprowadzają nowe oznaczenia odpowiedzialnościowe, które pojawią się na każdym opakowaniu piwa oraz w przekazach reklamowych. Dotychczasowe znaki z hasłami „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” zastąpią 3 piktogramy, ilustrujące te przekazy.
Modyfikacja znaków odpowiedzialnościowych jest kontynuacją dobrowolnej inicjatywy branży piwowarskiej na rzecz zapobiegania konsumpcji alkoholu przez osoby, które nie powinny go spożywać – kobiety w ciąży, kierowców oraz niepełnoletnich. Wszystkie trzy ikony będą widoczne na każdym opakowaniu piwa alkoholowego.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
Duża zmiana dotyczy piw bez procentów, na których zostanie zamieszczony znak „18+”. Tym samym, konsumenci otrzymują jasny przekaz, że cieszące się rosnącą popularnością „zerówki” są produktem skierowanym tylko do osób pełnoletnich, tak samo jak wszystkie piwa alkoholowe.
W tym roku mija 15 lat od wprowadzenia na butelkach i puszkach z piwem pierwszego znaku odpowiedzialnościowego „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. W 2010 roku branża zaczęła zamieszczać kolejny – „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, a trzy lata później etykiety znakowano także hasłem „W ciąży nie piję alkoholu”. Dotychczas oznaczenia te stosowano rotacyjnie. W tym roku zdecydowaliśmy się na uproszczenie znaków oraz jednoczesne stosowanie wszystkich trzech ikon na każdym opakowaniu piwa alkoholowego – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Oznaczenia na piwnych etykietach odwołują się do najważniejszych kwestii dotyczących profilaktyki i kształtowania świadomości konsumentów, wyraźnie przypominając, w jakich sytuacjach nie wolno spożywać alkoholu. Są również istotnym elementem realizowanych przez Związek długofalowych działań samoregulacyjnych i edukacyjnych, ukierunkowanych na przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu. Ich konsekwentne umieszczanie na opakowaniach piwa, w spotach reklamowych, na materiałach promocyjnych oraz w Internecie sprawiło, że oznaczenia są powszechnie rozpoznawane.
Jak wynika z badania zrealizowanego w kwietniu br. przez SW Research, ok. 90% respondentów spotkało się z oznaczeniami stosowanymi przez producentów piwa. Uczestnicy badania wskazali również, że są one bardziej czytelne i bardziej zrozumiałe niż ostrzeżenia rządowe, które muszą być zamieszczane na reklamach piwa, w formie czerwonego napisu na białym tle.
Dobrowolne zobowiązania branżowe to ważny element kształtujący etyczne zachowania rynkowe. Korzystają na tym zarówno firmy, jak i konsumenci, bo samoregulacje są zwykle bardzo pozytywnie odbierane przez wszystkich. Są naturalnym uzupełnieniem regulacji prawnych, ale znacznie mocniej przyczyniają się do budowania wspólnoty wartości, która łączy konsumentów z firmą. Dzięki temu następują faktyczne zmiany w zachowaniach konsumenckich – stwierdził prof. Bolesław Rok, etyk biznesu z Akademii Leona Koźmińskiego.
Całkowitą nowością jest wprowadzenie oznaczenia „18+” na opakowaniach piw bezalkoholowych. Producenci chcą w ten sposób dotrzeć do konsumentów, sprzedawców i rodziców ze swoim stanowiskiem. Branża piwowarska wielokrotnie już mówiła, a teraz pokazuje to także na swoich produktach, że wszystkie piwa, również bezalkoholowe, mogą być sprzedawane i konsumowane wyłącznie przez osoby pełnoletnie.
Świat piwa to świat dorosłych, do którego osoby nieletnie nie powinny mieć dostępu. Każde piwo, alkoholowe i bezalkoholowe, jest produkowane i warzone z myślą o dorosłym konsumencie, a nie osobach niepełnoletnich. Dlatego branża piwowarska stosuje te same zasady we wszystkich działaniach marketingowych. Są one jednakowe dla piw zawierających procenty, jak i tych niezawierających alkoholu - wyjaśnił Bartłomiej Morzycki.
Jedną z kluczowych zasad zapisanych w Kodeksie Etyki Reklamy oraz w wewnętrznych regulacjach członków Browarów Polskich jest zapis mówiący, że reklama piwa nie może być w jakikolwiek sposób, ani poprzez jej treść, ani poprzez sposób przekazu, skierowana do osób poniżej 18. roku życia. Jego kontynuacją jest szereg zapisów szczegółowych wskazujący, że np. aktorzy występujący w reklamach piwa muszą mieć ukończone 25 lat, a przekazy mogą być zamieszczane w mediach, których odbiorcy przynajmniej w 75% stanowią osoby dorosłe, z kolei strony internetowe muszą być wyposażone w tzw. bramki wiekowe - dodał.
Zdaniem prof. dr. hab. Andrzeja Fala, Prezesa Zarządu Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, zauważalny od kilku lat trend przestawiania się na napoje bezalkoholowe i niskoalkoholowe to pozytywne zjawisko z punktu widzenia zdrowia publicznego. Może on stanowić sygnał do wspierania struktury konsumpcji alkoholu, w której większość stanowią napoje niskoprocentowe lub bez procentów. Jednak fakt, że piwo bezalkoholowe pozbawione jest procentów nie oznacza, że jest przeznaczone dla osób niepełnoletnich. Zasady jego sprzedaży i konsumpcji powinny być takie same, jak w przypadku piw z alkoholem.
Inicjatywę docenia również psycholog, dr Aleksandra Piotrowska. Jej zdaniem wpływ na odpowiedzialne postawy młodzieży względem alkoholu mają przede wszystkim rodzice, ale również państwo i producenci. Jak zauważa, młodych należy wspierać w nauce asertywności i wyraźnym mówieniu „nie”. Łatwiej przestrzegać reguł, kiedy są one jasne, widoczne dla wszystkich, wymagane i respektowane przez otoczenie. Zbliżająca się majówka, sprzyjająca spotkaniom w gronie znajomych, to dobry moment, by o tych zasadach przypomnieć.
Nowe znaki są już stopniowo wprowadzane i znajdą się na każdym opakowaniu piw warzonych przez członków Związku Browary Polskie takich jak: Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec oraz Calsberg Polska do końca 2023 r. Inne browary w Polsce również będą mogły dostać licencję od ZPPP Browary Polskie na stosowanie nowych oznaczeń na swoich piwach.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.