Partnerzy portalu
Pizzeria dark kitchen: jak to zrobić?

Pizzeria dark kitchen: jak to zrobić?

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Upfield Professional Data: 19 października 2022 09:41

Choć koncept dark kitchens jest z nami od dawna, stał się niezwykle popularny z powodu ograniczeń narzuconych na gastronomię przez pandemię oraz zmian przyzwyczajeń gości, którzy coraz chętniej zamawiają jedzenie do domu. Czym są dark kitchens? Jak otworzyć taką pizzerię i na co zwracać uwagę?

Dark kitchen, czyli wirtualna restauracja

Termin dark kitchen, często tłumaczony po polsku jako „wirtualna restauracja” czy „restauracja widmo”, odnosi się do kilku zjawisk.

Po pierwsze, może oznaczać kuchnię bez sali działającą tylko w dostawach. Niekiedy niemożliwy jest nawet osobisty odbiór zamówienia, gdyż kuchnie te funkcjonują daleko od centrów miast, w nieobrandowanych przestrzeniach, bez miejsca, w którym gość mógłby odebrać zamówienie.

Po drugie, może odnosić się do konceptu nazywanego po angielsku cloud kitchen. Oznacza on kuchnię, w której jednocześnie lub tuż po sobie działają różne marki restauracji. Po trzecie zaś, odnosi się do istniejących restauracji z salą i obsługą, które w swojej kuchni otwierają wirtualną markę.

Co nam daje koncept wirtualnej pizzerii?

Niezależnie od tego, w którym modelu działamy lub chcemy działać, koncept wirtualnej pizzerii daje nam wiele więcej, niż tylko oszczędności: możemy liczyć na więcej swobody i elastyczności w podejściu do oferty.

Jeśli chodzi o ograniczenie kosztów, korzyści są oczywiste. Nie musimy opłacać personelu pracującego na sali, wyposażać jej i dekorować. Obniżamy koszty opłat. Możemy też postawić na lokal o niższym czynszu, gdyż nie musi znajdować się w prestiżowej okolicy.

Na obniżenie kosztów wpływa też możliwość obsługi kilku marek restauracji w jednej kuchni, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał naszej kuchni. Jeśli prowadzisz pizzerię wirtualną, możesz od rana wydawać też śniadania, dorzucić koncept meksykański, burgerownię czy azjatyckie boksy.

Wirtualna pizzeria daje nam jednak o wiele więcej. Możemy posłużyć się tym konceptem chociażby do badania rynku. Pozwala ona przetestować zapotrzebowanie na nasze dania w nowych dzielnicach lub miastach, a jeśli dostrzeżemy odpowiednie zainteresowanie – możemy zainwestować w lokal w obsługą.

Dark kitchen pozwala też łatwiej testować nowe potrawy i szybciej dostosowywać się do nagle pojawiających się mód. Możemy dosłownie z dnia na dzień wprowadzić nowe pozycje do karty, dodając je po prostu do naszego wirtualnego menu – a jeśli się nie sprawdzą, tak samo szybko je usunąć.

Kulinarne wyzwania dark pizzerii

W ofercie dark kitchens kluczowe są dwie rzeczy: wysoka jakość i różnorodność. Przyjrzyjmy się im po kolei.

Wysoka jakość…

Wysoka jakość dań, a co za tym idzie użytych do ich przygotowania produktów, jest w tym koncepcie wyjątkowo istotna. Goście nie będą przychodzić do nas, bo mamy przyjemną przestrzeń, znajdujemy się blisko ważnych punktów miasta czy ich domów. Jeśli przy pierwszym zamówieniu nie będą zadowoleni ze smaku, podania czy jakości, z pewnością nie skorzystają więcej z naszej oferty. A to dlatego, że na platformach do zamawiania jedzenia, zaraz obok naszych propozycji, znajdą dziesiątki innych.

W przypadku pizzy istnieje kilka produktów, o których wysoką jakość należy zadbać, by nie zniechęcić gości. Mowa o aromatycznym sosie pomidorowym, smacznym serze i bogatej w smaku oliwie. Fantastycznie sprawdza się pochodząca z wyselekcjonowanych greckich gajów Oliwa Extra Virgin Altis o zbilansowanym smaku lub delikatniejsza, posiadająca owocowe aromaty Oliwa Klasyczna Altis.

Oliwami Altis najlepiej jest polać już upieczoną pizzę - doda to jej autentycznego aromatu i przyjemnej soczystości, co szczególnie ważne w pizzy na dowóz. Jeśli chcemy, by sos pomidorowy nie rozmiękczał ciasta, dobrze jest posmarować je delikatnie Ramą Culinesse Profi przed nałożeniem sosu. Cienka warstwa tłuszczu sprawi, że ciasto nie namoknie sosem i będzie jeszcze bardziej chrupiące.

…i różnorodność dań

Różnorodność potraw jest drugim kluczem do odniesienia sukcesu pizzerii dark kitchen. Zamawiając na dowóz, goście stają przed wyborem jedzenia z bardzo wielu miejsc. Odpowiedzenie na bardzo różne potrzeby zachęci gości do wybrania właśnie naszej oferty. Pozwoli też uniknąć eliminacji naszego menu, jeśli nawet jedna z osób zamawiających nie znajdzie dla siebie nic odpowiedniego.

I tak, warto posiadać ofertę dla osób, które lubią jeść lekko, dla osób, które unikają glutenu oraz dla tych, którzy nie spożywają mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Przygotowanie roślinnej pizzy jest naprawdę proste: wystarczy upewnić się, że w naszym cieście nie znajdują się niepożądane składniki, a następnie nałożyć na nie sos pomidorowy, warzywa i alternatywy dla sera Violife.

Specjalnie dla pizzerii powstał Violife Blok do Pizzy o smaku klasycznym, który ma wspaniałą, elastyczną konsystencję oraz zapach i smak do złudzenia przypominające żółty ser. Doskonale sprawdza się też Violife Blok o smaku mozzarelli oraz już gotowy do użycia Violife Tarty o smaku mozzarelli. Dzięki Violife odpowiesz na potrzeby nie tylko wegan, ale też osób niespożywających laktozy, soi czy glutenu.

Na koniec: zbuduj relację z gośćmi

W dark kitchen relacje z klientami buduje się inaczej niż w przypadku tradycyjnych pizzerii. Przede wszystkim należy zadbać o bezproblemową dostawę i idealną obsługę w przypadku problemów lub wpadek. Ważny jest przyciągający branding i ciekawa komunikacja marketingowa online. Świetnie sprawdzi się też współpraca z lokalnymi influencerami oraz zaangażowanie w lokalne wydarzenia – dzięki temu dasz się poznać swoim gościom.

W przypadku pizzerii dark kitchen wyzwań jest wiele. Jeśli zajdziesz na nie rozwiązania, ten koncept może okazać się pomysłem na restaurację, który stanie się powodem do dumy. Wszystko w Twoich rękach.

Podobał się artykuł? Podziel się!