Po latach stagnacji i dramatycznych spadków sprzedaż cydru w końcu zaczęła rosnąć. Powód? Branża winiarska otrzymała niedawno zgodę na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Ale bariery prawne w rozwoju tej kategorii nadal są.
Po latach w końcu drgnęło, to był nowy, korzystny impuls dla kategorii - tak o wprowadzeniu możliwości produkcji cydrów aromatyzowanych, mówią przedstawiciele firm winiarskich. O stosowne zapisy w ustawie winiarskiej od lat walczył Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
- Cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem - mówi Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
- W Polsce jest to nadal kategoria niszowa, stanowi ona bowiem 0,12% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. W dobie dwucyfrowej inflacji warto jednak patrzeć na wielkość sprzedaży, aby wnioskować o kondycji kategorii. Tu dynamika nie jest już tak imponująca, bo wzrostami sterują przede wszystkim rosnące ceny, ale w przeciwieństwie do alkoholi ogółem, których wielkość sprzedaży maleje, cydry wychodzą obronną ręką. Obok wpływu cen, w przypadku cydru poprawa dystrybucji miała zdecydowanie pozytywny wpływ na odwrócenie negatywnego trendu, który dotykał tą kategorię. I tak w rok do roku Polacy wypili o 25 tys. litrów cydru więcej. Sezon letni był szczególnie udany, gdzie wielkość sprzedaży cydru rosła o 9,4% - podsumowuje Anna Wagner.
Te dane pokazują, jak wielkie znaczenie dla rozwoju cydru mają przepisy prawne, zauważa Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
- Pozytywne informacje są efektem dwóch decyzji. Jedną z nich była zmiana ustawy, która wprowadziła możliwość produkcji cydrów o smakach i aromatach innych niż jabłkowy. Druga natomiast, również niezwykle istotna, to wyłączenie cydrów zawierających do 5 % alkoholu z corocznych podwyżek akcyzy. Wystarczyło tak niewiele, żeby cydr z kategorii będącej w ostatnich latach liderem spadków, stał się taką, która radzi sobie zdecydowanie lepiej niż większość innych alkoholi i ciągle ma potencjał - komentuje Magdalena Zielińska.
Jak przyznaje Jakub Nowak, Prezes firmy JNT, ubiegłoroczna zmiana prawa spowodowała skokowy wzrost zainteresowania cydrem.
- W branży alkoholowej warianty smakowe stanowią znaczącą część biznesu. To daje kategorii ogromny potencjał, ponieważ po warianty smakowe cydrów chętnie sięgają nowe grupy konsumentów: kobiety i młodzi ludzie 20+. Po latach stagnacji i trudnej walki z piwami cydropodobnymi to ogromny sukces, acz niestety wciąż sytuacja cydrów jest daleka od idealnej - powiedział.
Brak możliwości reklamy, banderole oraz akcyza - to największe problemy polskich producentów cydru, z którymi zmagają się, i o których alarmują od kilku lat. Przepisy prawne faworyzujące piwo, promują potężną konkurencję ze strony browarów. Krajowy rynek jest dosłownie „zalany” produktami cydropodobnymi. Oryginalny cydr, w takich warunkach, jest praktycznie bez szans.
- Pod nazwą „napój piwny” produkuje się w Polsce produkty cydropodobne na bazie piwa, które są bezpośrednią konkurencją dla cydrów - tłumaczy Jakub Nowak, Prezes firmy JNT. - Warto podkreślić, że w innych krajach, te same marki są sprzedawane jako cydry, gdyż na całym świecie, tylko nie w Polsce, cydr funkcjonuje na takich samych zasadach jak piwo. U nas cydrom postawiono znaczne ograniczenia prawne. W Polsce cydru nie można reklamować, natomiast konkurencyjne produkty cydropodobne, sprzedawane jako napoje piwne, już tak! Można też sprzedawać je w sklepach poza półką alkoholową, co pozwala na ich ekspozycję w dogodnych miejscach na terenie punktów sprzedaży niedostępnych dla cydru. Jest to sytuacja paradoksalna, bo piwo niejednokrotnie ma większą zawartość alkoholu niż cydr - mówi Jakub Nowak.
Przypomnijmy, że według polskiej definicji, cydr to napój alkoholowy, o zawartości alkoholu 1,2-8,5%. Powstaje poprzez prowadzoną przez drożdże fermentację alkoholową z nastawu, w którym głównym składnikiem jest sok jabłkowy. Warto podkreślić, że polskie cydry charakteryzują się wyższym udziałem owoców (tzn. soku jabłkowego), niż cydry produkowane w zdecydowanej większości krajów europejskich – producentów zobowiązują do tego ustanowione w Polsce przepisy.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.