Partnerzy portalu
Rynek wart miliardy, który rozwija się w dwucyfrowym tempie fot. Stava

Rynek wart miliardy, który rozwija się w dwucyfrowym tempie

Gastronomia coraz mocniej dowozami stoi. Rynek dostaw posiłków z restauracji jest wart prawie 9,5 mld zł. W 2020 roku urósł aż o 42%. W ciągu najbliższych lat będzie dalej się rozwijał, nadal w dwucyfrowym tempie. To ostatni dzwonek, żeby zbudować biznes oparty na dowozach.

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Stava Data: 19 lipca 2021 10:30

Jak wynika z najnowszej edycji raportu Stava o rynku dowozów jedzenia, cały rynek dostaw jedzenia w 2020 roku był wart prawie 9,5 mld zł i w porównaniu do 2019 roku urósł aż o 42%. W dużej mierze jest to efekt ograniczeń wprowadzonych w działalności gastronomicznej - przez znaczącą część zeszłego roku restauracje mogły funkcjonować wyłącznie na wynos i w dowozie.

Zmiany, zmiany, zmiany

Poza znaczącym wzrostem całego rynku, zaobserwowaliśmy też wiele innych zmian. Po pierwsze, dość istotnie wzrosła średnia wartość rachunku w dowozie - aż o 10,1%, licząc rok do roku. Zmieniło się również to w jaki sposób płacimy za jedzenie z dostawą.  W zeszłym roku po raz pierwszy, od kiedy przygotowujemy raporty o rynku dowóz jedzenia, udział płatności gotówką w całym “torcie” płatności spadł poniżej 40% i wyniósł 32,17%.

Podczas pierwszego lockdownu gastronomii, czyli między 12 marca a 17 maja 2020 roku, płatności online po raz pierwszy odkąd opracowujemy raporty o rynku dowozów jedzenia stanowiły główny sposób opłacania zamówień na jedzenie w dowozie. Gotówką przy odbiorze zdecydowało się wtedy uiszczać należność zaledwie 22,25% konsumentów, a online zapłaciło 53,45% konsumentów.

Zmieniły się również pory w jakich zamawiamy jedzenie. Analizując cały 2020 roku można zauważyć, że dobowy szczyt zamówień znacząco się wydłużył - zaczynał się w okolicach południa i trwał aż do godziny 20. Wynika to w głównej mierze z faktu, że w okresach lockdownów rzadziej przemieszczaliśmy się między biurem a domem w godzinach 16:00 - 18:00 a częściej, niż w poprzednich latach, zamawialiśmy w tym czasie posiłki z dowozem. Natomiast cały czas najgorętszym okresem w ciągu tygodnia, jeżeli chodzi o dowozy, są weekendy. Dniem, w którym Polacy zamawiają jedzenie z dostawą najczęściej jest niedziela.

Samodzielnie czy ze specjalistami?

Obserwujemy też inne podejście restauratorów do dowozów. Coraz więcej spośród nich jest świadomych tego, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery. Przed pandemią, niestety, spore grono właścicieli restauracji nie przykładało do tego typu zagadnień należytej uwagi. Teraz sytuacja zmusza restauratorów do dokładnych analiz swoich rozwiązań logistycznych, ponieważ przychody “z sali” nie są w stanie zrekompensować źle zaplanowanych dowozów.

Okazuje się bowiem, że w tym roku konsumenci nie wracają do lokali tak licznie jak miało to miejsce rok temu, gdy lokale były ponownie otwarte po pierwszej fali pandemii. Jak pokazują dane placeme, w majowe weekendy 2021 roku ruch w lokalach gastronomicznych był prawie o połowę niższy niż w czerwcowe weekendy 2020 roku. Dowozy zatem są kluczowe dla restauracyjnego biznesu.

Lokale mogą próbować działać samodzielnie, lecz koszty utrzymania własnych kurierów są takie same jak koszty, które ponosi profesjonalna firma gastro-kurierska, żeby utrzymać swoją flotę, ale kierowcy restauracji są mniej efektywni niż flota wyspecjalizowani dostawcy. Kurierzy zatrudnieni bezpośrednio w restauracji realizują około 1,5 dostawy średnio na godzinę pracy. W bardzo dobrze zorganizowanych restauracjach ten wskaźnik może sięgać 2 dostaw na godzinę. Kurierzy takich firm jak Stava osiągają często średnią dzienną efektywność przekraczająca 3 dostawy na godzinę.  Oznacza to, że koszty, które ponosi restaurator są zdecydowanie wyższe, jeżeli sam zatrudnia kurierów, w porównaniu do współpracy z profesjonalistami. Poza tym, restaurator nie musi martwić się o planowanie grafików, optymalizację tras, nie musi dbać o samochody, ponosić nakładów administracyjnych związanych z zatrudnianiem kierowców ani płacić ZUSu za dodatkowych pracowników.

Jak wejść w rynek dowozów?

Jak pokazują powyższe dane, to doskonały moment, żeby wejść na rynek dowozów. Konsumenci coraz chętniej zamawiają posiłki z dowozem, a restauratorzy są coraz bardziej świadomi wszystkich kosztów związanych z dostawami i jakie ograniczenia nakłada na nich zatrudnianie własnych kierowców. Szukają więc takich rozwiązań jak usługi gastro-kurierskie oferowane przez Stavę.

Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych oraz zakupów ze sklepów do klientów. Dzięki temu restauratorzy i właściciele sklepów nie muszą zatrudniać własnych kurierów. Marka ma obecnie w Polsce 45 oddziałów, a kolejne kilka jest w trakcie uruchamiania. Ze Stavą współpracują największe marki - McDonald’s, Decathlon, POLOmarket, KFC, Pizza Hut, Burger King - jak i setki niezależnych restauracji oraz sklepów spożywczych.

Stava to sieć franczyzowa. A to oznacza, że tworzy ją sieć przedsiębiorców, którzy prowadzą własny biznes i zarabiają na dowozach. Franczyzobiorcy Stava dostają od marki wiedzę i narzędzia do skutecznego prowadzenia własnych oddziałów oraz dostęp do umów sieciowych z największymi markami gastronomicznymi i handlowymi.

Jeżeli te informacje zainspirowały Cię do wejścia w biznes oparty na dowozach to koniecznie dowiedz się więcej jak zostać franczyzobiorcą Stava. Daj sobie szansę na poprowadzenie własnego biznesu, wejdź na www.zarabiajnadowozach.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.