Partnerzy portalu
100 dni lockdownu. Gastronomia bez tlenu 100 dni lockdownu. Gastronomia bez tlenu; fot. shutterstock

100 dni lockdownu. Gastronomia bez tlenu

100 dni – tyle minie ostatniego dnia stycznia od chwili, gdy gastronomia wróciła do trybu zamkniętego – dania mogą być serwowane tylko na wynos lub z dowodem. Część restauratorów postanowiła walczyć, część zawiesiła swoją działalność. Każdy tydzień walki pogłębia jednak przekonanie, że biznesu może nie dać się uratować.

Autor: PropertyNews Data: 12 stycznia 2021 14:26

Jak mówią specjaliści z Centrum Doradztwa Gospodarczego Kiżuk & Michalska upadło już wiele restauracji, a inne szykują się do restrukturyzacji.

  - Nigdy wcześniej w naszej działalności nie otrzymywaliśmy tylu pytań o możliwość sprzedaży lub odstąpienia restauracji, klubu czy kawiarni. Pojawiają się także hotele i pensjonaty. To doskonały obraz tego, że branże zamknięte 24 października nie mają już powietrza, duszą się, upadają, bo nie dość, że brakuje jasnego wsparcia gwarantującego im dalsze funkcjonowanie, tak powstaje wrażenie, że ten lockdown się nigdy nie skończy. Przedsiębiorcy tracą siłę do walki. Gastronomia to bardzo ryzykowny rodzaj działalności. Widzimy, że skala bankructw jest duża i upadają naprawdę silne marki – mówi Katarzyna Michalska z Centrum Doradztwa Gospodarczego Kiżuk & Michalska.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Upadają restauracje, ale przecież kawiarnie, lodziarnie, bary, cocktail bary również nie mają szans na generowanie jakiegokolwiek przychodu. Spotykamy się z głosami, że prowadzenie lokalu na wynosi to „działanie na przetrwanie”. Nie ma z tego zysków, a prowizje dla firm dowożących jedzenie to nawet 30 proc. marży całego posiłku. Gastronomia znalazła się w potrzasku – mówi Katarzyna Michalska.

Czy możliwa jest restrukturyzacja lokalu gastronomicznego? W tak kryzysowej sytuacji jak obecnie wiele firm decyduje się na zwolnienia pracowników lub dynamiczne przejście w tryb dowozowy. To daje perspektywę przetrwania, ale nie zawsze jest receptą na sukces.

– Doradzamy naszym przedsiębiorcom zawsze walkę o klientów. Rozpoczęcie przygotowania cateringu, obiady domowe, dania gotowe zapakowane do domu, poszerzenie oferty lub jej dywersyfikację. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie zawsze jest to możliwe. Sytuacja gastronomii jest bardzo trudna i tylko konkretne wsparcie może ochronić restauracje i kawiarnie przed upadkiem – mówi Filip Kiżuk.

– Przedłużenie lockdownu do końca miesiąca poskutkuje pewnie kolejnymi bankructwami. Najgorsze jest zdanie z poniedziałku, gdzie Minister Zdrowia powiedział wprost, by nie spodziewać się dużych poluzowań w gospodarce w lutym. Trudno o optymizm w takiej sytuacji – mówi Filip Kiżuk.

 

 

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.