Partner portalu
Adam Chrząstowski: gastro to bardzo nieprzewidywalny biznes. Mało kto się zabezpieczył Chrząstowski: gastro to bardzo nieprzewidywalny biznes i bardzo duża jego część ciągle balansuje na krawędzi; fot. unsplash.com / materiały prasowe / Canva

Adam Chrząstowski: gastro to bardzo nieprzewidywalny biznes. Mało kto się zabezpieczył

- Nie od dzisiaj wiadomo, że gastro to bardzo nieprzewidywalny biznes i bardzo duża jego część ciągle balansuje na krawędzi. Mało kto zabezpieczył się na okoliczność, która na nas spadła - mówi Adam Chrząstowski, szef kuchni i konsultant kulinarny.

Autor: PP, www.horecatrends.pl Data: 19 marca 2020 09:20

Jak podkreśla Adam Chrząstowski, zamknięcie restauracji to ogromny cios dla całej branży.

- Naszą dziedzinę można porównać do swoistego papierka lakmusowego całej gospodarki. Zarówno hossa jak i bessa natychmiast przekłada się na kondycję restauracji, bo jesteśmy zależni od dobrobytu naszych gości. W przypadku epidemii doszedł jeszcze czynnik bezpieczeństwa wszystkiego co związane z żywieniem, turystyką i eventami. Nie od dzisiaj wiadomo, że gastro to bardzo nieprzewidywalny biznes i bardzo duża jego część ciągle balansuje na krawędzi. Mało kto zabezpieczył się na okoliczność, która na nas spadła. Mam na myśli procedury, zabezpieczenie finansowe i ubezpieczenia. Na dodatek, system, w którym przyszło nam żyć i pracować również nie jest przygotowany na obecną katastrofę. Trudno w tej chwili oszacować straty, zależy to od tego jak długo potrwa taka sytuacja. Na pewno długi będzie też proces powrotu do 'normalności'. Wiele firm, szczególnie tych pozbawionych zaplecza i zabezpieczenia finansowego nie przetrwa. Za tym pójdzie masa zwolnień. Skończy się okres prosperity, z którym mieliśmy do czynienia w ostatnich latach - mówi Adam Chrząstowski.  

- Z drugiej strony liczę na oczyszczenie sytuacji i swoistą nauczkę na przyszłość. Ci którzy przetrwają być może zabezpieczą się na czarną godzinę. Chciałbym bardzo, aby kilka graniczących z patologią zjawisk, związanych głównie z zatrudnieniem odeszło do lamusa - dodaje.

Restauracje mogą świadczyć usługi dowozu posiłków. - Zawsze to coś. Wygrają jak zawsze Ci, którzy mają największą zdolność adaptacji do bieżącej sytuacji. Dowóz czy sprzedaż na wynos, szczególnie tych firm, których koszty stałe związane są z dużą i drogą powierzchnią konsumpcyjną, na pewno nie pozwoli pokryć wszystkich kosztów, jednak zmniejszy skalę strat. Firmy żyjące z dowozów oraz pośrednicy tychże będą przeżywały okres prosperity. Zapotrzebowanie na taką usługę, będzie rosło w miarę przejadania zapasów z domowych spiżarni i oswajania się ze strachem przed zarażeniem - mówi nasz rozmówca.   

Jakie działania powinien podjąć rząd aby wesprzeć sektor gastro? 

- Wydaje mi się, że działania wobec sektora gastronomicznego należy oprzeć na ochronie pracowników i samych firm. Pamiętajmy o tym ile mamy w gastronomii ludzi na samozatrudnieniu. Mam na myśli wakacje w płatnościach ZUS i płatności kosztów związanych z leasingiem i kredytami. Nie chodzi mi o odkładanie terminu płatności, bo będą się one nawarstwiać, ale ich zamrożenie na czas wyjątkowej sytuacji. Przydałaby się pomoc tym, którzy ponieśli straty, a nie byli na nie przygotowani poprzez zasiłki oraz nieoprocentowane pożyczki. Myślę tutaj o działaniach rządu i instytucji skarbu państwa – spółki, agencje rządowe, banki. Każdy cywilizowany kraj powinien mieć w skarbcu tego typu rezerwy. Chciałbym, aby ta sytuacja była momentem, kiedy nastąpią systemowe zmiany redukujące szarą strefę, śmieciowe umowy i umawianie się na gębę. Ludzie z tego obszaru tracą teraz najwięcej, gdyż nie mają nawet podstaw formalnych do starań o jakiekolwiek rekompensaty. Wypadałoby pomyśleć o funduszu kryzysowym dla przedsiębiorców. Chociaż tutaj wolałbym aby nie był on w gestii rządu ale jakiejś prężnej organizacji zrzeszającej gastronomików - podsumowuje Adam Chrząstowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.