AmRest w 2019 roku. 6 najważniejszych wydarzeń – podsumowanie horecatrends.pl



horecatrends.pl - 08 stycznia 2020 08:47


Rok 2019 był dla AmRest czasem odpoczynku po mocnym 2018 roku i dużej aktywności w obszarze fuzji i przejęć. Redakcja horecatrends.pl przypomina najważniejsze wydarzenia.

Rok  2019 okazał się mniej spektakularny dla AmRest niż 2018. (Zobacz: AmRest w 2018 roku - podsumowanie horecatrends.pl). Spółka podjęła jednak w tym czasie kilka kluczowych decyzji.

1. Henry McGovern odchodzi

W marcu AmRest poinformował, że Henry McGovern, założyciel i członek Rady Dyrektorów AmRestu, zrezygnował ze stanowiska. Objął je Mark Chandler, który od 11 lat pełni w spółce funkcję dyrektora finansowego.

2. Microsoft partnerem technologicznym

W kwietniu spółka poinformowała o pozyskaniu firmy Microsoft jako ważnego partnera technologicznego. Firmy zawarły porozumienie o współpracy na polu wykorzystania technologii do realizacji strategii wzrostu biznesu klienta, w tym szczególnie rozwiązań Cloud, AI i Business Intelligence oraz wspierających produktywność zespołów.

3. Akcent na wegetariańskie menu

Zmiany można było zaobserwować także w menu. W maju polskie KFC wprowadziło do oferty Burgera Halloumi. W ofercie KFC znalazła się wegetariańska wersja Twistera z Halloumi. To nie pierwszy gest sieci w kierunku klientów, którzy na co dzień nie jedzą mięsa. Najpierw menu poszerzyło się o wegetariańskiego Zingera i Twistera z plackiem ziemniaczanym.

Tą drogą poszedł  też w lipcu Burger King, który wprowadził Burger Halloumi King. Z kolei w listopadzie pojawił się burger z roślinnym kotletem Rebel Whopper (Zob. Burger King wprowadził do Polski burgera z roślinnym kotletem Rebel Whopper)

4. Sprzedaż PizzaPortal

W sierpniu AmRest ogłosił zbycie 100% udziałów własnych w Restaurant Partner Polska (właściciel PizzaPortal) do Glovo, hiszpańskiej platformy zamówień online i dostaw do domu. Wartość transakcji to 30 mln EUR.

5. Pizza Hut we franczyzie

Pizza Hut rozpoczęła w 2019 roku budowę modelu franczyzowego. Marka ma umowę z operatorem Yum! w całej Europie Środkowej.

Jak zapowiedziano, dzięki rozwojowi franczyzy Pizza Hut przyśpieszy dynamikę wzrostu oraz zwiększy penetrację marki, przede wszystkim dzięki otwarciom restauracji w mniejszych ośrodkach - od 80 tys. mieszkańców.

Dyrektorem ds. franczyzy został Damian Rybak.  Pizza Hut wdraża model franczyzowy. Trwają pierwsze rozmowy (wideo) 

6. Zwiększenie sprzedaży

W pierwszym kwartale 2019 r. AmRest miał 444,9 mln euro przychodów (więcej rdr o 28,1 proc.). Sprzedaż wygenerowana na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wyniosła 186 mln euro, co stanowi wzrost rdr o 13,6 proc.

W drugim kwartale sprzedaż zwiększyła się o 32,5 proc. (do 483 mln euro). Sprzedaż wygenerowana na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wyniosła 203 mln euro, co stanowi wzrost o 18 proc. rdr. 

Przychody grupy AmRest wyniosły po 9 miesiącach 1.432,5 mln zł wobec 1.104 mln zł rok wczesniej (wzrost o 29,8 proc. rdr).

Marża EBITDA AmRestu (bez MSSf16) spadła w III kwartale o 0,2 p.p. do 12,5 proc.

Sprzedaż grupy wyniosła w tym okresie 504,8 mln euro (wzrost o 28,7 proc. rdr) i była zgodna z wcześniejszymi szacunkami spółki.