Partnerzy portalu
Bistro Charlotte: Chleb jest podstawą naszej działalności (wywiad) Pomysł na Bistro Charlotte powstał we Francji. Sieć obchodziła w ubiegłym roku 10 urodziny: fot. Paulina Zięcik

Bistro Charlotte: Chleb jest podstawą naszej działalności (wywiad)

Celem Charlotte od początku jest łączenie ludzi. Chleb ma wymiar wspólnotowy, łączący - dlatego jest podstawą naszej działalności - mówi Dorota Kaczmarska, Dyrektorka ds. Zarządzania Siecią w Bistro Charlotte.

Autor: Anna Wrona Data: 26 stycznia 2022 15:02

Charlotte obchodziła w ubiegłym roku 10 urodziny. Z jakimi założeniami startowaliście i skąd wziął się pomysł na markę?

Dorota Kaczmarska, Dyrektorka ds. Zarządzania Siecią w Bistro Charlotte:

Pomysł powstał we Francji oczywiście. Zachwycające było, jak Francuzi celebrują codzienność - wspólne posiłki, spotkania, to był element ich codziennego życia. 10 lat temu w Polsce do restauracji wychodziliśmy, świętując ważne okazje. Właścicielki chciały stworzyć miejsce, do którego można przyjść bez okazji - nie tylko na spotkanie ze znajomymi czy rodziną, także napić się kawy czytając gazetę lub zjeść śniadanie - koniecznie w przystępnej cenie i dobrej jakości. Celem Charlotte od początku jest łączenie ludzi. Chleb ma taki wymiar wspólnotowy, łączący - dlatego jest podstawą naszej działalności.

Jak przez te 10 lat zmieniało się podejście Polaków do pieczywa?

Jesteśmy coraz bardziej świadomi podczas zakupów - nie tylko chleba, ale jedzenia w ogóle. Coraz częściej oprócz ceny najważniejszym kryterium zakupu jest jakość, skład produktu i proces wytworzenia, a to przekłada się na smak i całościowe doświadczenie. Chętniej wybieramy lokalnych, rzemieślniczych wytwórców, zwracając uwagę na ich kunszt, podejście do ekologii, wartości jakie reprezentują.

Co do samego chleba - od kilkunastu lat z roku na rok statystycznie jemy go coraz mniej, a jednocześnie bardziej stawiamy na jakość i kwestie zdrowego odżywiania. Chleb produkowany przemysłowo zamieniamy na pieczywo rzemieślnicze.  Doceniamy różnorodność - oprócz tradycyjnej mąki pszennej często sięgamy po mąkę żytnią i razową oraz pieczywo bezglutenowe. Bardziej doceniamy tradycyjne pieczywo na zakwasie, bez dodatku drożdży - jak to wypiekane w Charlotte.

Obecnie mamy rozkwit piekarni rzemieślniczych w dużych miastach. Co napędza ten rynek?

Tak jak wspomniałam: coraz częściej stawiamy na jakość. Rosnący popyt klientów na pieczywo o prostym składzie, a jednocześnie szukanie nowych połączeń smakowych powodują, że coraz chętniej otwierane są rzemieślnicze piekarnie oferujące bogaty asortyment. Musimy jednak spojrzeć od drugiej strony - przed branżą piekarniczą stają obecnie ogromne wyzwania i nie chodzi tu o rosnącą konkurencję. Rosnące ceny surowców i szalejące wręcz ceny prądu i gazu spowodują wzrost cen pieczywa, a wiele małych piekarni mogą postawić na skraju bankructwa. Znów w licznych przypadkach kryterium stanie się cena, a nie jakość.

Jak pandemia wpłynęła na Waszą działalność? Co zmieniła?

Inaczej spojrzeliśmy na naszą działalność. Z dnia na dzień musieliśmy zmienić nasz dotychczasowy model. Nie mogliśmy przyjmować tylu gości w lokalach i zapewnić naszym pracownikom pracy w tradycyjnej obsłudze. Nauczyliśmy się więc wielofunkcyjności i zmobilizowaliśmy do działania poza dotychczasowymi obszarami. Podjęliśmy współpracę z platformami do zamawiania jedzenia, które zostały z nami do dziś - śniadanie Charlotte można zjeść w domu o dowolnej porze. Dostawaliśmy pytania o wysyłkę kurierską naszych konfitur. Tak narodził się pomysł naszego sklepu online, który początkowo działał w formie prostego formularza. Wraz ze sklepem stworzyliśmy na nowo naszą stronę internetową. Na czas pandemii przypadły obchody naszych 10-tych urodzin - szukaliśmy więc rozwiązań, by móc świętować wspólnie z naszymi gośćmi, abyśmy wszyscy zapamiętali to wydarzenie. Stworzyliśmy tort Charlotte, który jest dostępny na zamówienie. Tak narodziła się m.in. współpraca z The Odder Side, której efektem są świetne bluzy oversize dostępne w naszym sklepie online. To tylko dwa przykłady, takich inicjatyw było znacznie więcej.

O bluzach Charlotte pisaliśmy w artykule Bistro Charlotte sprzedaje bluzy. To edycja limitowana. Ile kosztują?

Uruchomiliście nowoczesny sklep internetowy – Charlotte przenosi się do online? Jakie macie plany na rozwój tego sektora?

Nie przenosimy się zupełnie. Natomiast sklep online umożliwia zakup naszych produktów na terenie całej Unii Europejskiej - więc znacząco rozszerza nasz zasięg. Kolejnym krokiem jest rozszerzenie dostępnego asortymentu. Wszystkie półprodukty do naszych dań, takie jak marynowana marchewka, majonez truflowy czy pesto przygotowujemy sami. Chcemy zapakować je w słoiki, aby każdy mógł je zamówić do domu.

Jakie macie plany na najbliższe lata?

Chcemy się skupić na podstawowej działalności, czyli otwarciu kolejnych lokali. Szukamy miejsc, gdzie Charlotte może zagościć w lokalnej społeczności. Jednocześnie rozwijamy naszą ofertę na rynku e-commerce. Oczywiście, wszystkie nowości ze sklepu online będą dostępne także w lokalach. Pandemia zwolniła rozwój naszej działalności cateringowej. Czekamy, aż wraz z powrotem pracowników do biur, znów będziemy mogli serwować nasze tartines, viennoiserie czy świeże soki na konferencjach i eventach, także prywatnych. Mam nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej, czego życzę całej naszej branży.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.