Partnerzy portalu
Brak prądu. Czy najemcy powinni płacić czynsz za przestoje w centrach handlowych? Według ZPPHiU: Nie Według ZPPHiU czynsz i opłaty w centrach handlowych powinny być obniżane w przypadku przestojów, utrudnień w działaniu np. brak prądu. Fot. Materiały prasowe

Brak prądu. Czy najemcy powinni płacić czynsz za przestoje w centrach handlowych? Według ZPPHiU: Nie

Autor: KG/horecatrends Data: 05 października 2022 12:35

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że czynsz i opłaty w centrach handlowych powinny być obniżane w przypadku przestojów, utrudnień w działaniu jak choćby brak prądu.

Brak prądu to jedno ze zdarzeń, które nie pozwalają prowadzić najemcom sprzedaży, nie wpływają na obniżenie opłat. Co więcej - centra handlowe nigdy nie obniżyły ani czynszu, ani opłat eksploatacyjnych po zamknięciu handlu w niedziele - choć w te dni zrezygnowano z usług typu ochrona czy sprzątanie, a przychody najemców obniżyły się. Dlaczego najemcy muszą płacić tyle samo także za okresy, w których nie mogą prowadzić sprzedaży? - pyta Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. 

ZPPHiU: Nie można żądać zapłaty, jeśli nie ma możliwości handlu

Związek wskazuje w komunikacie prasowym, że ''uczciwe, równe i partnerskie relacje w biznesie zobowiązują, by niższe koszty przełożyć na swojego partnera biznesowego. Tymczasem właściciele i zarządcy galerii handlowych przekładają na najemców jedynie wzrosty i ryzyka''. 

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Utrudnienia w normalnym funkcjonowaniu sklepów czy punktów usługowych w centrach handlowych są na porządku dziennym. Często to naprawy, prace techniczne, konserwacyjne i podobne - prowadzone na terenie obiektu i utrudniające klientom dotarcie do najemcy, a tym samym istotnie wpływające na poziom jego sprzedaży. Takie sytuacje powinny być jasno i jednoznacznie definiowane w ramach relacji biznesowych między właścicielami centrów handlowych a najemcami i w sposób transparentny obniżać poziom ponoszonych opłat. Zwłaszcza, jeśli trwają dłużej - jak na przykład remonty parkingów czy dużych fragmentów obiektu - mówi  Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiIU).

I dodaje:

- Nie mówiąc już o braku prądu - nie można żądać zapłaty, jeśli nie ma możliwości handlu! Takich zdarzeń może być wiele, – a to ma realny wpływ na wyniki sprzedaży i obroty sklepów i punktów usługowych. Najwyższy czas, by takie kwestie były uwzględniane w umowach i respektowane jako prawa najemców - uważa Zofia Morbiato.

Kodeks Najlepszych Praktyk w umowach najmu wg najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) oraz Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH) zaprezentują Kodeks Najlepszych Praktyk w umowach najmu według najemców oraz przeprowadzą debaty i dyskusje podczas Pierwszego Kongresu ZPPHiU oraz PZNPH w dniu 12 października 2022 roku.

W czasie Kongresu omówione zostaną zapisy Kodeksu Cywilnego chroniące najemców oraz ich uchylanie w umowach najmu przez wynajmujących, najlepsze praktyki w umowach najmu i w procesie inwestycyjnym. Uczestnicy wymienią się doświadczeniami długoletniego funkcjonowanie  w centrach handlowych . W Kongresie wezmą udział przedstawiciele najemców - sklepów i punktów usługowych działających w centrach i galeriach handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz