20 marca grupa Anonymous wezwała wszystkie firmy, które nadal działają w Rosji, do wycofania się z tego rynku. Hakerzy zagrozili, że po 48 godzinach mogą wziąć na celownik m.in. Burger Kinga i Subwaya.
Grupa Anonymous 20 marca opublikowała "komunikat prasowy", w którym wzywa wszystkie firmy, które nadal działają w Rosji, do wycofania się z tego rynku.
- Płacicie podatki do budżetu przestępczego reżimu Kremla: Wycofajcie się z Rosji! Dajemy Wam 48 godzin na refleksję i wycofanie się z Rosji. W przeciwnym razie znajdziecie się na naszym celowniku - czytamy w oświadczeniu grupy.
Subway, mimo że znajduje się pod presją, aby zamknąć swoją działalność w Rosji, nadal prowadzi tam lokale. Dlaczego? Kiedy firma jest własnością niezależną, decyzje są stosunkowo proste, ale kiedy jest franczyzą, sprawy się komplikują.
Jak wyjaśniła firma w oświadczeniu, Subway stoi po stronie Ukrainy, ale nie jest w stanie wstrzymać działalności w Rosji.
„Nasze myśli są z mieszkańcami Ukrainy i jesteśmy zaangażowani we wspieranie tych, których dotknęły tragiczne wydarzenia w regionie” – czytamy w oświadczeniu.
„Oprócz współpracy z naszymi franczyzobiorcami w całej Europie w zakresie dostarczania posiłków uchodźcom, przekierujemy wszelkie zyski z działalności w Rosji na działania humanitarne wspierające Ukraińców dotkniętych wojną. Wszystkie nasze restauracje w Rosji są niezależnie własnością i są obsługiwane przez lokalnych franczyzobiorców i zarządzane przez niezależnego master franczyzobiorcę. Nie kontrolujemy bezpośrednio tych niezależnych franczyzobiorców i ich restauracji” - podaje firma.
Podobnie sytuacja wygląda z siecią pizzerii Papa John's. 190 lokali Papa John's w Rosji nadal działa, ponieważ są własnością Rosjan na podstawie umowy franczyzowej. Master franczyzobiorcą jest Christopher Wynne.
„Najlepszą rzeczą, jaką mogę zrobić jako jednostka, jest okazanie współczucia ludziom, moim pracownikom, franczyzobiorcom i klientom bez osądzania ich ze względu na polityków u władzy” – powiedział Wynne, motywując swoją decyzję.
Również właściciel marki Burger King tłumaczy, że nie może się wycofać z Rosji, gdyż ta decyzja nie należy do niego, a do franczyzobiorcy. W Rosji działa i będzie działać ponad 800 restauracji marki Burger King.
Właścicielem marki Burger King jest firma Restaurant Brands International, która na rosyjskim rynku operuję na podstawie Joint Venture z firmą Alexandra Kolobova.
Nie przegap najważniejszych wiadomości