Partnerzy portalu
Ceny w gastronomii wzrosły i jeszcze wzrosną. Bo wszystko drożeje Adam Chrząstowski, dyrektor kulinarny Hotel Arłamów jest zdania, że po pademii, w gastronomii nie będzie już miejsca na amatorszczyznę./ fot. PTWP

Ceny w gastronomii wzrosły i jeszcze wzrosną. Bo wszystko drożeje

- Widzę, nie tylko w Polsce, trend odejścia od śmieciowego jedzenia. To np. oznacza, że będziemy jedli mięsa mniej, ale będzie to mięso lepszej jakości. Odwrócą się proporcje proteiny vs warzywa na talerzu - mówi Adam Chrząstowski, szef kuchni, konsultant kulinarny, dyrektor kulinarny w Hotelu Arłamów.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 13 października 2021 23:28

Nowe trendy w gastronomii 

Czy po pandemii pojawią się nowe trendy w gastronomii?  Jakie działania i koncepty nie będą już miały racji bytu?

- Myślę, że będzie kontynuowany trend powrotu do „swojego”. Czyli kierunek - kuchnia polska i europejska, a inne na zasadzie krótkotrwałej mody. W klimacie fine casual, jak to nazywam, czyli luźnej, casualowej atmosfery. Widać, że  w czasie pandemii wzrosła świadomość kulinarna gości. Bo siedzieli w domach, piekli chleby, robili przetwory i sporo się dzięki temu nauczyli - mówi Adam Chrząstowski.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jego zdaniem w gastronomii nie będzie już miejsca na amatorszczyznę i restauracje będą się musiały do tego dostosować, żeby z jednej strony zapewnić luźną atmosferę, a żeby serwowane produkty były na poziomie fine.

- Ciężko to będzie pogodzić oczywiście z cenami. Ale dobry, sprawny szef kuchni powinien sobie z tym poradzić. Widzę też, nie tylko w Polsce trend odejścia od śmieciowego jedzenia. To np.  oznacza, że będziemy jedli mięsa mniej, ale będzie to mięso lepszej jakości. Odwrócą się proporcje proteiny vs warzywa na talerzu - zapewnia. 

Nowe ceny w restauracjach. Czy to koniec podwyżek?

- Ceny wzrosły i na pewno wzrosną, bo wszystko drożeje. Jeżeli nie zdrożałyby produkty (a na pewno tak się stanie), to zdrożeje gaz, woda, paliwo. Poza tym mamy najwyższą inflację od 20 lat - wylicza.

- Jednocześnie od lat obserwuję od lat tę historię z „paragonami grozy”. Jeżeli ktoś narzeka, że za obiad w restauracji na osobę wychodziło 50, 60 czy 70 zł, to pytam, jakie są oczekiwania takich osób? Sądzę, że ci którzy generowali tego typu wiadomości nigdy do restauracji nie chodzili i nagle im się to trafiło albo mieli okazję wykorzystania bonu turystycznego - mówi dyrektor kulinarny w Hotelu Arłamów.

Braki kadrowe vs jakość usług w lokalach

- W większości lokali które w ostatnim czasie odwiedziłem, jakość usług dramatycznie spadła. To się działo nawet przed wakacjami. Mam na myśl nie tylko kuchnię i serwis, ale też jakość używanych produktów. Mówię o tym z perspektywy szefa kuchni gdyż zwykły konsument nie musi się dobrze orientować. Poniekąd staram się to zrozumieć, bo ten okres po otwarciu był bardzo trudny z powodu problemów kadrowych jak również potrzeby szybkiego odpracowania strat. Ale były miejsca, w których się tego nie dało odczuć. I znów wrócę do zasady, że jeżeli ktoś mądrze, profesjonalnie podchodził do tego biznesu, był w stanie dostosować ofertę do zmieniających się warunków - zapewnia ekspert.

Braki kadrowe w gastronomii

- To jest obecnie niezwykle trudne, ze względu na to, że sporo osób, które planowły wrócić do gastronomii po pandemii zobaczyło, że warunki pracy w innych zawodach są lepsze. To niełatwa branża i dlatego potrzeba pasjonatów. Była walka o pracownika który wypłynął z HoReCa więc wszyscy się przebijali stawkami i taki pracownik widział, że może zarobić podobne pieniądze pracując od poniedziałku do piątku od 8 do 16 i mieć wszystkie święta wolne.  Ale szczerze, ja się z tego cieszę, bo poniekąd zamieniamy ilość na jakość. Można szukać sposobów zastępowania pracowników niewykwalifikowanych dzięki zastosowaniu urządzeń czy półproduktów, by przynajmniej w jakimś stopniu zmniejszyć procent brakujących rąk do pracy. Tylko trzeba być elastycznym - dodaje Adam Chrząstowski

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.