Partnerzy portalu
Chrząstowski: gastronomia papierkiem lakmusowym sytuacji ekonomicznej kraju

Chrząstowski: gastronomia papierkiem lakmusowym sytuacji ekonomicznej kraju

Jak będzie wyglądał gastronomiczny świat po 18 maja? - Na pewno będzie inny. Gastronomia będzie lizała rany po ponad dwumiesięcznym zastoju. Restauracje, z powodu obostrzeń nie będą mogły funkcjonować jak dawniej. Bardzo dużo biznesów upadnie. Pierwsze będą te, które balansowały na krawędzi opłacalności już wcześniej, a pandemia była ich gwoździem do trumny - mówi Adam Chrząstowski, szef kuchni i konsultant kulinarny.

Autor: PP, www.horecatrends.pl Data: 18 maja 2020 10:59

Restauracje już od minimum tygodnia przygotowują się do nowej rzeczywistości w gastronomii. - Wypadałoby zrobić swoisty przegląd wojsk. Bilans strat i rozpoznanie pola dalszej walki. Przygotujmy zespół (to co z niego zostało...) do nowej rzeczywistości, bo na pewno nie będzie ona taka sama jak przed 13 marca. Oczywistą rzeczą jest, że musimy technicznie przygotować się do otwarcia (odległości,przegrody, płyny dezynfekujące, maski, rękawiczki, termometry itp). Musimy wdrożyć procedury bezpieczeństwa i wykształcić nawyki personelu, tak aby efektywnie one działały. Inaczej sami będziemy stwarzali zagrożenie i nigdy nie wyjdziemy z kryzysu. Nasza oferta też musi być dostosowana do nowych zasad działania, oraz oczekiwań i możliwości naszych gości. Musimy zadbać o ich zaufanie - tłumaczy Adam Chrząstowski.

Jak będzie wyglądał ten gastronomiczny świat po 18 maja? Czy będzie taki sam, jaki został zamrożony 13 marca?

- Na pewno będzie inny. Gastronomia będzie lizała rany po ponad dwumiesięcznym zastoju. Restauracje, z powodu obostrzeń nie będą mogły funkcjonować jak dawniej. Bardzo dużo biznesów upadnie. Pierwsze będą te, które balansowały na krawędzi opłacalności już wcześniej, a pandemia była ich gwoździem do trumny - mówi.

Jak podkreśla Chrzastowski, musimy zdawać sobie sprawę, że gastronomia jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji ekonomicznej kraju. Jeśli firmy ucierpiały z powodu COViD to będą cięły koszty reprezentacyjne. Jeśli wzrośnie bezrobocie i pensje uległy redukcji to goście nie będą pozwalali sobie na luksus jedzenia na mieście. Gastronomia w dużej mierze zależy od ruchu turystycznego. Dopóki nie odmrozi i nie rozkręci się na nowo ruch lotniczy, to turystyka zarówno ta indywidualna jak i biznesowa będzie marginalna. Oceniam, że ten proces może potrwać do końca roku. Oby nie dłużej - dodaje.  

Goście szykują oblężenie lokali? - Naturalną rzeczą jest, że część gości będzie miała obawy o swoje bezpieczeństwo. Inni oczekują z tęsknotą na możliwość wyjścia. Jednak tutaj może pojawić się problem ich możliwości finansowych. Dlatego będzie trzeba dostosować ofertę do stanu ich portfela. Moim zdaniem konsumenci zaprzyjaźnili się z dowozami i wynosami. Będą oczekiwać, że taka forma będzie kontynuowana. Liczę na zrozumienie ze strony gości, że restauracje z powodu poniesionych strat, trudności kadrowych, konieczności cięcia kosztów i pozostałych obostrzeń będą zmuszone do obniżenia standardów - podsumowuje Adam Chrząstowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.