Partnerzy portalu
Czy warto iść do gastronomika - czyli jak zostać dobrym szefem kuchni? Szef dla Młodych Talentów to program odpowiedzialności społecznej, prowadzony przez Makro Polska z myślą o uczniach szkół gastronomicznych; fot. Makro Polska

Czy warto iść do gastronomika - czyli jak zostać dobrym szefem kuchni?

Jeszcze pokolenie temu młodych straszono "gastronomikiem”. Obecnie szkoły gastronomiczne są postrzeganie zupełnie inaczej. O edukację młodych adeptów sztuki kulinarnej oraz o zmiany w postrzeganiu zawodu portal horecatrends.pl zapytał Makro Polska, organizatora m.in. projektu Szef dla Młodych Talentów.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 04 marca 2020 08:13

Jak podkreśla Makro Polska, pokolenie temu realia gastronomii były zupełnie inne niż obecnie. Przede wszystkim uczniowie byli bardziej rygorystycznie przyswajani do zawodu i ciężkiej pracy, a dyscyplina szkolna była na zdecydowanie wyższym poziomie. Dzisiejsza liberalizacja wymogów i przepisów edukacyjnych umożliwia większe skupienie się na praktyce i czasie spędzonym w kuchni. Poza tym, wybór kierunków jest dużo szerszy niż dawniej, co daje młodzieży większe pole manewru w kwestii wyboru szkoły.

Do gastronomii trafiają dziś ci, którzy chcą, a nie ci, którym kazano. Jakość szkół, ich zaplecze praktyczne, poziom wyposażenia i nauczania, a także o wiele większe zaangażowanie pracodawców współpracujących ze szkołami przyciągają potencjalnych chętnych i sprawiają, że oferta edukacyjna szkoły staje się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Na przestrzeni lat diametralnie zmienił się też program nauczania w szkołach. Więcej czasu poświęca się na praktyczną naukę zawodu, a nie tylko na przygotowanie teoretyczne. Więcej czasu i środków angażuje się w egzaminy zawodowe – to już nie tylko pisemny egzamin branżowy, ale zacięta walka o prym, niejednokrotnie pod okiem utalentowanych szefów kuchni. To oni też coraz częściej angażują się w pracę szkół i przekazują swoją wiedzę uczniom.

Eksperci projektu Szef dla Młodych Talentów Makro Polska zaznaczają, że w dążeniu do doskonałości sam talent jednak nie wystarczy.

– Bez szkoły nie da się osiągnąć sukcesu w żadnej branży, szeroko pojęte gastro, a w nim również kelnerstwie czy byciu managerem. To zdecydowanie nie tylko wiedza teoretyczna ze szkolnej ławki i tablicy. Z książek nie jesteśmy w stanie nauczyć się smaku ani wyglądu dania. Szkoła nauczy nas podstawowych zasad i przepisów, których należy przestrzegać, ale na pewno nie jakości. Setki przypalonych kotletów, litry mleka, które wykipiało i kilogramy zakalca w cieście doprowadzą nas do kreowania perfekcyjnych i pięknie wyglądających dań. Zaś serwowanie ich i sztuka kelnerska to całkowicie oddzielna branża wymagająca ciężkiej pracy w dążeniu do perfekcji. Dobry kelner bowiem to nie tylko noszenie dużej liczby talerzy czy rozlewanie wina, to również umiejętności sprzedażowe, interpersonalne i wysoka kultura osobista – mówią eksperci Makro Polska.

Czy młodzi są chętni, żeby zwiększać swoją wiedzę, brać udział w szkoleniach i warsztatach? Zdaniem przedstawicieli Makro Polska tak, aczkolwiek pod jednym warunkiem: prawidłowej organizacji wydarzenia.

– Rolą prowadzącego jest utrzymanie grupy w ciągłym „napięciu” i niedosycie wiedzy. Jeśli ten warunek będzie spełniony, to praktycznie każde szkolenie będzie efektywne – podkreśla organizator Szefa dla Młodych Talentów.

Na czynne uczestnictwo składają się i inne kwestie. Grupy nie mogą być zbyt duże, a tematyka i sposób realizacji muszą być wciągające i angażujące. Będąc trenerem i prowadzącym, nie można zapominać o tym, iż pracuje się z całą grupą, a nie tylko z wybranymi jednostkami. Pozostawieni sami sobie uczestnicy na pewno nie będą uważnymi słuchaczami ani dobrymi odbiorcami wiedzy praktycznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.