Dunkin’ Donuts powtórzy sukces McDonald's i Starbucks?



www.horecatrends.pl / Forbes - 07 maja 2019 12:01


Dunkin’ Donuts to stosunkowo niewielka firma w porównaniu do McDonald's, zarówno pod względem liczby sklepów, jak i przychodów. Ale dzieli z gigantem franczyzowym ważną przewagę konkurencyjną: lokalizacje. Wykorzystanie jej może pomóc powtórzyć sukces McDonald's w dostosowywaniu się do pojawiających się trendów konsumenckich - czytamy w "Forbsie".

Powstała w latach 50. XX w. w USA marka Dunkin’ Donuts nabyła najlepsze lokalizacje dla swoich punktów  - przy dworcach kolejowych, lotniskach i w pobliżu zabytków w centrum miast. Czasami obok McDonald's. Wystarczy więc, że Dunkin' wymyśli odpowiedni model biznesowy, aby wykorzystać przewagę lokalizacyjną.

W ostatnim czasie w Stanach sieć zmienia menu i wprowadza nowe usługi w celu wykorzystania pojawiających się trendów i skutecznego radzenia sobie z konkurencją. Aby konkurować np. ze Starbucks, Dunkin' poszerza swoje menu napojów, dodając nowe linie soków owocowych, kawy mrożonej i mieszanych napojów na bazie espresso. Aby konkurować z ofertą całodziennych śniadań w McDonald's, Dunkin' poszerza swoje menu śniadaniowe. 

Dodając nowe produkty do menu, aby zagospodarować nowe trendy konsumenckie, Dunkin’ Donuts również wycofuje niektóre produkty z menu. W ten sposób firmie udało się stworzyć najkrótsze menu w porównaniu do McDonald's i Starbucks. Z kolei skromne menu zapewnia firmie dodatkową korzyść, jeśli chodzi o szkolenie pracowników czy magazynowanie surowców.

Strategia Dunkin’ Donuts opłaca się. Zdaniem analityków, sieć może odebrać część udziałów Starbucks'owi.

Strategia Dunkin' dotycząca adaptacji do zmian jest także bardzo podobna do strategii McDonald's. Na początku McDonald's zaproponował szybkie i wygodne menu, które zaspokajało potrzeby żywieniowe pokolenia wyżu demograficznego. Później przyjął globalne menu, przenosząc amerykański styl życia do wielu krajów na całym świecie. Niedawno przyjął bardziej „zdrowe” i „bardziej naturalne” menu. Ponadto zawsze wykorzystuje przewagę lokalizacji.

Więcej na forbes.com.