Partnerzy portalu
Dzień próbny za darmo i inne krótkowzroczne pomysły w gastronomii Krzysztof Kaliciński, konsultant, trener biznesu, coach, wykładowca, podczas HydeParku HoReCaTrendsTalks

Dzień próbny za darmo i inne krótkowzroczne pomysły w gastronomii

Brak szacunku do pracownika na zmywaku, okres próbny za darmo, podkupywanie szefów kuchni, wrzucanie na głęboką wodę czy brak możliwości spróbowania menu przez kelnera – to niektóre z błędów, które skutecznie zniechęcają pracowników do gastronomii.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 29 listopada 2021 06:24

„Zadbaj o swoich pracowników, oni zadbają o swoich klientów”. Wszyscy to wiedzą, tylko nikt tego nie robi – tym cytatem rozpoczął swoje wystąpienie Krzysztof Kaliciński podczas HydeParku HoReCaTrendsTalks.

Prelegent wskazał błędy popełniane przez restauratorów na etapach od poszukiwań pracownika, przez rozmowę rekrutacyjną po szkolenia.

– Liderzy, kierownicy też polegli w tej pandemii. Wszyscy mieliśmy ten moment, że nas nagle zabrakło u steru. Zaczęło się sypać – wspominał.

Gastronomia szuka pracownika

Czy potrafimy rekrutować?  Jak traktujemy osoby pracujące na zmywaku? – zastanawiał się Krzysztof Kaliciński.

Podział pracowników na "rdzeń" zespołu oraz rotujących "satelitów" wyklucza stworzenie zgranego zespołu, ponieważ nowi pracownicy z założenia nie mają szansy dołączyć. Powszechnym problemem jest też nieszanowanie osób na niższych stanowiskach, czyli tych, którzy rozpoczynają pracę od "zmywaka". 

– Ktoś mówi, że ma rdzeń zespołu i satelitów, którzy non stop rotują. Ja powiem: Nie masz zespołu! Żadnego! Masz rdzeń, do którego się nigdy nic nie przyklei, bo oni są kastą, są ważniejsi. Do czego ma aspirować ten, który przyjdzie i popracuje miesiąc? – pytał.

– Też kiedyś stałem na zmywaku i wiem, co to znaczy. Dla mnie, branżowca w gastronomii, ten na zmywaku ma taką samą wartość jak dla szefa oddziału banku pani kierująca oddziałem. Dokładnie taką samą. Jeżeli w głowie masz inne wyobrażenie na temat osoby na zmywaku, to Twój poziom percepcji – mówił.

Prelegent podkreślił, że warto rekrutować do gastronomii ludzi, którzy lubią interakcje z innymi. Szukać nie samych możliwości, ale też człowieka, z którym będziemy po prostu lubili pracować. Jeżeli pracuje się z osobą, której się nie lubi, to używa się jej do zadań. To nie jest zespół.

– Zrekrutuj człowieka, z którym będziesz lubił pracować, począwszy od zmywaka, skończywszy na kelnerze – radził.

Krzysztof Kaliciński tłumaczył, że ogłoszenia o pracę na OLX się nie sprawdzają. To jak ocean z rekinami.

– Jeżeli będziesz czekał razem ze wszystkim na OLX, to będziesz czekał. Zdobądź tych najlepszych. Spróbuj tak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, żeby znaleźć, co ta osoba ma fajnego. Trzeba być ciekawskim – tłumaczył.

Zmiana pokoleniowa w gastronomii

Zdaniem eksperta, restauratorzy nie zawsze potrafią skorzystać z umiejętności swoich pracowników. Rynek się zmienia i nie do końca go rozumiemy.

– Zatrudniałem trzy dekady ludzi. Po każdej dekadzie otwierałem szampana. Kiedy zacząłem zatrudniać roczniki 2000 i dalej, zrozumiałem, że ja muszę coś przepracować i pójść do pracy ze zrozumieniem tego, z czym mam do czynienia – wyznał.

Przestrzegał, żeby nie narzekać na młodych pracowników, ale umieć skorzystać z tego, co mają oni fajnego: są kreatywni, multizadaniowi, urodzili się ze smartfonem w ręce, przyniosą rynek na talerzu – wymieniał.

Dzień próbny za darmo i inne pomysły

Dzień próbny za darmo, a czasami nawet dwa tygodnie – to pomysły branży, które skutecznie zniechęcają pracowników.

Zdaniem Kalicińskiego także odkupywanie szefów kuchni nie jest dobrym pomysłem, ponieważ podważa poczucie lojalności w firmie.

Kolejne błędy to wrzucanie na głęboką wodę w myśl "ja sobie poradziłem kiedyś, to ty też sobie poradzisz", brak szkolenia czy uczenie menu bez możliwości spróbowania tych potraw. Ludziom trzeba pomóc – podkreślał prelegent.

Z kolei czekanie, aż zespół sam "się zgra" może spowodować, że zespół rzeczywiście się zgra, ale już bez udziału restauratora.

– Jak nie przypilnujesz tego, to zespół się zgra przy alkoholu, w alkowie i wspólnych odwiedzinach Twojego magazynu – przestrzegał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • WD

    Tak, to dobry artykuł w ważnej sprawie dla poprawnego funkcjonowania gastronomii. Dobry zespół nie stworzy się sam.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.