Partnerzy portalu
EEC Online: sektor HoReCa w czasie pandemii COVID-19 (opinie i ocena branży) EEC Online: sektor HoReca w czasie pandemii COVID-19, fot. PTWP

EEC Online: sektor HoReCa w czasie pandemii COVID-19 (opinie i ocena branży)

Data 18 maja w tym roku elektryzowała nas wyjątkowo. Tego dnia po 9 tygodniach została odmrożona gastronomia, a grupa PTWP zadebiutowała z kongresem EEC Online, podczas którego jednym z wielu istotnych omawianych tematów był sektor HoReCa.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 22 maja 2020 08:45

Po raz pierwszy zorganizowane zdalnie i dostępne w Internecie EEC Online cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród widzów. Przez trzy dni od 18 do 20 maja łączna liczba odtworzeń sesji sięgnęła powyżej 300 000. Podczas debat rozmawialiśmy m.in. o wpływie pandemii COVID-19 na rynek HoReCa.

Rewolucja w gastronomii

Jak stwierdził podczas EEC Online Maciek Żakowski, właściwe skutki kryzysu spowodowanego koronawirusem będziemy w stanie ocenić dopiero za jakiś czas.

 – Dane dopiero spływają. Decyzje o ponownym otworzeniu restauracji po ogłoszeniu przez rząd tej możliwości dopiero zapadają. Ok. 2/3 lokali gastronomicznych nie prowadziło działalności przez ten czas. Ok. 1/3 walczyła w obszarze dostaw czy wynosów. Mieliśmy do czynienia z ogromnym wzrostem rejestracji firm restauracyjnych w platformach sprzedażowych. Część restauracji nie było jednak na to gotowych – ocenił Żakowski.

– Spodziewamy się, że wiele restauracji się nie otworzy. Jest to zarówno skutek tej sytuacji, ale też przyspieszenie pewnych decyzji, które już wcześniej wisiały w powietrzu, m.in. w związku ze spadkiem rentowności działalności gastronomicznej związanej ze wzrostem kosztów – stwierdził prelegent EEC Online.

Według Żakowskiego bardzo długo będziemy musieli poczekać na powrót do „normalności” w gastronomii.

– W tym kontekście należałoby określić kilka perspektyw: jednego miesiąca (co wydarzy się w czerwcu), perspektywę trzech, czterech miesięcy (w jaki sposób goście będą wracali do restauracji) i perspektywę długofalową. Jesteśmy wszyscy przekonani, że powrót do normalności, rozgrzanego rynku, który został przerwany przez pandemię, zajmie długo. Być może rok, być może dwa lata. Wiąże się to ze spadkiem zaufania do instytucji restauracji czy spadkiem konkurencji. Być może 1/3 restauracji nie otworzy się ponownie. Szacujemy spadek gości i obrotów na ok. 50 proc. w pierwszym okresie kilku miesięcy. Bardzo duże obostrzenia sanitarne są konieczne, ale wymagają ogromnej reorganizacji pracy – wymienił Żakowski.

Jego zdaniem, będzie to też okazja do tworzenia nowych formatów gastronomicznych (w tym kuchni widmo) i w obszarze delivery. Rewolucja nadciąga.

Jednocześnie wiele zamknięć zostanie przyspieszonych. Wielu przedsiębiorców już wcześniej było wyczerpanych wzrostem kosztów (także czynszy) i rosnącą konkurencją.

– Rynek gastronomiczny zmieni się bardzo. Długo zajmie zanim się obudzimy w takich rzeczywistości, z jaką mieliśmy do czynienia na początku marca.  Trzeba być jednak dobrej myśli. Myśleć zarówno interesem miejsc pracy, gości i interesem małych, rodzinnych przedsiębiorstw, które stanowią dominującą siłę w tym polskim krajobrazie gastronomicznym – podsumował Maciej Żakowski.

Czytaj również: Maciek Żakowski na EEC Online: 1/3 restauracji może się nie otworzyć ponownie

Delivery stałym kanałem sprzedaży

Kategorią w gastronomii, która nie ucierpiała przez pendemię koronawirusa było delivery. 

– Po zamknięciu lokali gastronomicznych w połowie marca dostawy stały się jedynym źródłem przychodu. Od tego czasu otrzymaliśmy ok. 2000 zgłoszeń od restauracji, które były zainteresowane współpracą – wyliczył podczas EEC Online Arkadiusz Krupicz z Pyszne.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.