Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne w tym food halle, które przyciągają mieszkańców i kreują nowe przestrzenie miejskie - mówi Magdalena Frątczak szefowa sektora handlowego w CBRE.
Z najnowszego raportu CBRE wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 13,1 mln mkw. powierzchni.
"W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw., z czego większość, bo 91 proc. to parki handlowe różnego typu, które cieszą się dużą popularnością wśród deweloperów i inwestorów" - poinformowało CBRE.
Jak dodano, parki handlowe typu "convenience" odpowiadały za 12 proc. całej zbudowanej w pierwszej połowie roku powierzchni, 47 proc. należało do "typowych" parków handlowych o powierzchni od 5 do 10 tys. mkw., 32 proc. to obiekty typu "big box", a 9 proc. to centra handlowe.
Z danych CBRE wynika, że w budowie pozostaje 360 tys. mkw. Większość, bo 54 proc., czyli prawie 195 tys. mkw. powstanie w małych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W średnich miastach powstaje 10 proc. tworzonej powierzchni handlowej, w dużych miastach 8 proc., a w aglomeracjach 28 proc.
Jak zauważa szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie br. wzrosła o 9,1 proc. w porównaniu rok do roku.
"Najlepsze wyniki odnotowano w kwietniu i maju, ale patrząc na dynamikę miesięcznych zmian, widać, że sprzedaż hamuje. To efekt ochłodzenia gospodarki oraz inflacji, które musiały w końcu przełożyć się na zakupy Polaków" - powiedziała cytowana w informacji prasowej Frątczak.
Jej zdaniem, perspektywy dla sektora handlowego są nadal optymistyczne, co widać w działaniach na rynku. Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne w tym food halle, które przyciągają mieszkańców i kreują nowe przestrzenie miejskie" - wskazała.
Z danych CBRE wynika, że intensywny rozwój centrów typu "convenience" idzie w parze z ekspansją kategorii najemców charakterystycznych dla takich miejsc. Chodzi m.in. o dyskonty wielobranżowe, ale również sieci spożywcze, drogerie czy sklepy z elektroniką i odzieżą sportową.
"Nieustannie zmieniają się również centra handlowe, które walczą o utrzymanie atrakcyjności w oczach klientów, testując nowe formaty sprzedaży. Do galerii wprowadzane są nowe marki sklepów lub relokowane są już obecne" - zauważa CBRE.
Nie przegap najważniejszych wiadomości