Partner portalu
Gastronomia liderem w systemie franczyzowym fot. unsplash.com

Gastronomia liderem w systemie franczyzowym

Gastronomia jest nadal najmocniej rozwijającą się branżą we franczyzie. W ubiegłym roku w segmencie przybyło 25 nowych sieci - wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system.

Autor: www.horecatrends.pl/ pr Data: 07 grudnia 2018 15:29

Co prawda 11 licencjodawców zakończyło działalność, jednak mimo wszystko wzrost sieci gastronomicznych działających na zasadzie franczyzy wyniósł 6,7 proc. To największy przyrost ze wszystkich branż, ale z drugiej strony najmniejszy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

W Polsce istnieje 223 sieci gastronomicznych, rozwijanych na licencji. Rynek gastronomiczny staje się coraz bardziej konkurencyjny, a klienci wybredni. Trudne warunki sprawiają kłopoty nawet największym graczom. Przykładem jest choćby sieć Dunkin Donuts i jej druga nieudana próba rozwoju w Polsce. Franczyza nie sprawdziła się w przypadku Burger Kinga, który w ciągu dwóch lat nie zdołał uruchomić ani jednej placówki licencyjnej, w związku z czym sieć skupiła się na rozwoju własnych lokali. Pod znakiem zapytania staje też los marki Telepizza, która trafiła w ręce spółki AmRest.

Ostatnie wydarzenia sugerują, że gastronomia stawia przed sieciami spore wyzwania. Firmy poszukują innowacji i oferują różne do wyboru opcje współpracy. Chcą się wyróżnić i przekonać potencjalnych partnerów o swojej atrakcyjności.

Sweet Gallery stworzyła natomiast bardzo prosty koncept, który umożliwia rozpoczęcie działalności w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Firma oferuje przyczepy z pełnym wyposażeniem pod marką Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Pierwsze dwa koncepty można połączyć tworząc biznes całoroczny. Koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi ok. 79 tys. zł, który w pierwszym miesiącu może już wygenerować utarg w wysokości ok. 50 tys. zł. Placówki nie są przywiązane do konkretnej lokalizacji na stałe i w każdej chwili w razie potrzeby można je przenieść w bardziej atrakcyjne miejsce. Tempo rozwoju trzech sieci dowodzi, że model biznesowy sprawdza się na rynku. Obecnie Sweet Gallery posiada ok. 570 wszystkich placówek i jest liderem wśród sieci gastronomicznych pod względem liczby punktów licencyjnych. Do końca 2020 roku firma zamierza podwoić wynik oraz zwiększyć udział w rynku do 30 proc. Firma obecna jest też za granicą – aktualnie w Wielkiej Brytanii, w Niemczech, na Słowacji, natomiast w przyszłym roku zamierza rozszerzyć zasięg o Rumunię i Chorwację i być może o Szwecję i Litwę.

Wyniki z 2017 roku świadczą, że pomysły franczyzodawców wzbudzają zainteresowanie wśród potencjalnych licencjobiorców. Według specjalistów PROFIT system, pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 4 250 jednostek franczyzowych, czyli o 522 więcej niż rok wcześniej. Wzrost wyniósł zatem 14,0 proc. Z danych wynika, że przeciętnie nieco ponad 19 punktów franczyzowych przypadło na jedną sieć. Średnio biorcy licencji z gastronomii posiadają 1,61 placówki, najwięcej w porównaniu z innymi branżami. W ostatnim roku zmniejszył się też koszt inwestycji w pojedynczą placówkę licencyjną. Jak twierdzą eksperci PROFIT system wymagane średnie nakłady finansowe spadły o 12,6 tys. zł do 225,5 tys. zł netto, czyli o 5,3 proc. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost liczby tańszych i w mniejszych formatach konceptów. Obecnie koszty inwestycji w dostępne na rynku modele biznesowe zaczynają się już od 5 tys. zł i dochodzą do 3,5 mln zł netto.   

 Jak wynika z danych raportu, na początku 2018 r w Polsce ogólnie istniało 1 212 sieci franczyzowych i 75 865 placówek licencyjnych. Według prognoz, na koniec roku będzie 1 250 franczyzodawców i 78 000 jednostek licencyjnych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.