Partnerzy portalu
Gastronomia liderem w systemie franczyzowym fot. unsplash.com

Gastronomia liderem w systemie franczyzowym

Autor: www.horecatrends.pl/ pr Data: 06 grudnia 2018 15:04

Gastronomia jest nadal najmocniej rozwijającą się branżą we franczyzie. W ubiegłym roku w segmencie przybyło 25 nowych sieci - wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system.

Co prawda 11 licencjodawców zakończyło działalność, jednak mimo wszystko wzrost sieci gastronomicznych działających na zasadzie franczyzy wyniósł 6,7 proc. To największy przyrost ze wszystkich branż, ale z drugiej strony najmniejszy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

W Polsce istnieje 223 sieci gastronomicznych, rozwijanych na licencji. Rynek gastronomiczny staje się coraz bardziej konkurencyjny, a klienci wybredni. Trudne warunki sprawiają kłopoty nawet największym graczom. Przykładem jest choćby sieć Dunkin Donuts i jej druga nieudana próba rozwoju w Polsce. Franczyza nie sprawdziła się w przypadku Burger Kinga, który w ciągu dwóch lat nie zdołał uruchomić ani jednej placówki licencyjnej, w związku z czym sieć skupiła się na rozwoju własnych lokali. Pod znakiem zapytania staje też los marki Telepizza, która trafiła w ręce spółki AmRest.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Ostatnie wydarzenia sugerują, że gastronomia stawia przed sieciami spore wyzwania. Firmy poszukują innowacji i oferują różne do wyboru opcje współpracy. Chcą się wyróżnić i przekonać potencjalnych partnerów o swojej atrakcyjności.

Sweet Gallery stworzyła natomiast bardzo prosty koncept, który umożliwia rozpoczęcie działalności w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Firma oferuje przyczepy z pełnym wyposażeniem pod marką Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Pierwsze dwa koncepty można połączyć tworząc biznes całoroczny. Koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi ok. 79 tys. zł, który w pierwszym miesiącu może już wygenerować utarg w wysokości ok. 50 tys. zł. Placówki nie są przywiązane do konkretnej lokalizacji na stałe i w każdej chwili w razie potrzeby można je przenieść w bardziej atrakcyjne miejsce. Tempo rozwoju trzech sieci dowodzi, że model biznesowy sprawdza się na rynku. Obecnie Sweet Gallery posiada ok. 570 wszystkich placówek i jest liderem wśród sieci gastronomicznych pod względem liczby punktów licencyjnych. Do końca 2020 roku firma zamierza podwoić wynik oraz zwiększyć udział w rynku do 30 proc. Firma obecna jest też za granicą – aktualnie w Wielkiej Brytanii, w Niemczech, na Słowacji, natomiast w przyszłym roku zamierza rozszerzyć zasięg o Rumunię i Chorwację i być może o Szwecję i Litwę.

Wyniki z 2017 roku świadczą, że pomysły franczyzodawców wzbudzają zainteresowanie wśród potencjalnych licencjobiorców. Według specjalistów PROFIT system, pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 4 250 jednostek franczyzowych, czyli o 522 więcej niż rok wcześniej. Wzrost wyniósł zatem 14,0 proc. Z danych wynika, że przeciętnie nieco ponad 19 punktów franczyzowych przypadło na jedną sieć. Średnio biorcy licencji z gastronomii posiadają 1,61 placówki, najwięcej w porównaniu z innymi branżami. W ostatnim roku zmniejszył się też koszt inwestycji w pojedynczą placówkę licencyjną. Jak twierdzą eksperci PROFIT system wymagane średnie nakłady finansowe spadły o 12,6 tys. zł do 225,5 tys. zł netto, czyli o 5,3 proc. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost liczby tańszych i w mniejszych formatach konceptów. Obecnie koszty inwestycji w dostępne na rynku modele biznesowe zaczynają się już od 5 tys. zł i dochodzą do 3,5 mln zł netto.   

 Jak wynika z danych raportu, na początku 2018 r w Polsce ogólnie istniało 1 212 sieci franczyzowych i 75 865 placówek licencyjnych. Według prognoz, na koniec roku będzie 1 250 franczyzodawców i 78 000 jednostek licencyjnych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz