Partnerzy portalu
Gastronomia po lockdownach. Jak znaleźć ludzi do pracy? Adam Chrząstowski, szef kuchni, konsultant kulinarny, dyrektor kulinarny w Hotelu Arłamów.. HoReCa jest jedną z branż, które w związku z pandemią koronawirusa zanotowały największy odpływ pracowników/ fot. Shutterstock

Gastronomia po lockdownach. Jak znaleźć ludzi do pracy?

Wiele  osób, które planowało wrócić do gastronomii po pandemii zobaczyło, że warunki pracy w innych zawodach są lepsze. To niełatwa branża i dlatego potrzeba tu pasjonatów - mówi Adam Chrząstowski, szef kuchni, konsultant kulinarny, dyrektor kulinarny w Hotelu Arłamów.

Autor: horecatrends.pl Data: 03 listopada 2021 11:42

HoReCa jest jedną z branż, które w związku z pandemią koronawirusa zanotowały największy odpływ pracowników. Jaki wpływ na decyzje tych osób mógł mieć sposób zarządzania lokalami?

Pandemia spowodowała odejścia z gastronomii 

Według znanego szefa kuchni, dyrektora kulinarnego w Hotelu Arłamów, ci którzy zadbali o personel - nie bacząc na to, że zyski spadały i często chodziło tylko o to, żeby przetrwać trudny okres (a jednocześnie byli dość elastyczni) - przetrwali.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Część osób rzeczywiście odeszło do innych branż. To grupa, która według mnie była w HoReCa z przypadku, być może ze względu na pewien „lifestyle”, a pandemia to zweryfikowała. Zostali ludzie, którzy z branżą są związani w inny sposób. Są to albo pasjonaci, albo osoby, które poświęciły sporo czasu na zdobywanie doświadczenia i budowanie pozycji zawodowej więc nie chcą teraz wszystkiego zaczynać od początku. Oni pozostali w swoich zakładach bądź przenieśli się do miejsc, które przetrwały lub na nowo się otworzyły - mówi Adam Chrząstowski. 

Jak przyciągnąć ludzi do pracy w gastronomii?

- To jest w tej chwili bardzo trudne bo sporo osób, które planowało wrócić do gastronomii po pandemii zobaczyło, że warunki pracy w innych zawodach są znacznie lepsze. To niełatwa branża i dlatego potrzeba pasjonatów. Była walka o pracownika który wypłynął z HoReCa więc wszyscy się przebijali stawkami i taki pracownik widział, że może zarobić podobne pieniądze pracując od poniedziałku do piątku od 8 do 16 i mieć wszystkie święta wolne - zwraca uwagę szef kuchni. - Ale powiem szczerze, że ja się z tego cieszę, bo poniekąd zamieniamy ilość na jakość. Można szukać sposobów zastępowania pracowników niewykwalifikowanych dzięki zastosowaniu urządzeń czy półproduktów, by przynajmniej w jakimś stopniu zmniejszyć procent brakujących rąk do pracy. Tylko trzeba być elastycznym - przekonuje znany gastronom. 

Braki kadrowe odbijają się na jakości usług

Według Adama Chrząstowskiego, w związku z sytuacją spowodowaną pandemią drastycznie spadła jakość usług w wielu polskich lokalach. 

- To się działo nawet przed wakacjami. Mam na myśl nie tylko kuchnię i serwis, ale też jakość używanych produktów. Mówię o tym z perspektywy szefa kuchni gdyż zwykły konsument nie musi się dobrze orientować - podkreśla w rozmowie z horecatrends.pl. - Poniekąd staram się to zrozumieć, bo ten okres po otwarciu był bardzo trudny z powodu problemów kadrowych jak również potrzeby szybkiego odpracowania strat. Ale były miejsca, w których się tego nie dało odczuć. I znów wrócę do zasady, że jeżeli ktoś mądrze, profesjonalnie podchodził do tego biznesu, był w stanie dostosować ofertę do zmieniających się warunków - konkluduje dyrektor kulinarny w Hotelu Arłamów.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • technolog

    teoretycznie Adam Chrząstowski, ma racje, ale tylko teoretycznie.
    Problem dotyczy nie tylko tego sektora ale i wszystkich innych.
    Wszystkie sektory potrzebuja tych niewykfalifikowanych i tych wykwalifikowanych.
    Niektorych czynnosci nie da sie na dzien dzisiejszy zastapic jak mowi przedmowca, zastosowaniu urzadzen czy polproduktow.
    A wiec jak by na to nie patrzec, moim skromnym zdanie problem niestety bedzie sie powiekszal

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.