Partnerzy portalu
Gastronomia zmian - jak działać w nowych warunkach? Krzysztof Kaliciński, konsultant, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, trener biznesu i coach/ fot. materiały prasowe

Gastronomia zmian - jak działać w nowych warunkach?

- Sytuacja jaka jest, każdy widzi. Trzeba ją rozpoznać i szukać dla siebie obszarów i możliwości - komentuje dla www.horecatrends.pl, Krzysztof Kaliciński, konsultant, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, trener biznesu i coach.

Autor: MB; www.horecatrends.pl Data: 29 marca 2021 09:22

- Branża gastronomiczna  jest w ekstremalnie trudnej sytuacji - truizm.  pandemia i obostrzenia zmieniają ją nieodwracalnie. Jest i będzie jeszcze bardziej przetrzebiona, poturbowana. Równocześnie jest doświadczana i zbiera doświadczenia, brutalnie, ale jednak. Działania globalne, lobbing, rozmowy z rządem czy pozwy przeciw rządowi jak najbardziej słuszne, potrzebne, ba! niezbędne. Życie jednak się toczy. Codziennie trzeba sobie jakoś radzić, podejmować trudne, niekomfortowe decyzje. Każdy indywidualnie - twierdzi Krzysztof Kaliciński.

Jak działać w czasie pandemii

Ekspert firmy podzielił na kilka grup, przy czym ich wielkości nie ma znaczenia: 

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

-    te, dla których obostrzenia są tylko gwoździem do trumny, które miały problemy już wcześniej, już wcześniej brakowało im wiedzy i doświadczenia, płynęły na fali 

-    te, dla których sytuacja ujawniła deficyty kompetencji i zarządzania, możliwe do nadrobienia właśnie teraz, najczęściej z czyjąś pomocą

-   te, które nadal czekają aż „to minie”, tak! po roku obostrzeń nadal są takie firmy i tacy liderzy

-     te, które są skłonne zrewidować swój model działania i ofertę i te, które nie chcą/nie mogą tego zrobić 

-    te, które dzielnie walczą z kryzysem, ale są tak skupione na walce/obronie, że nie zauważają  potrzeby zmian, ewolucji i adaptacji, tego, że rynek bezpowrotnie się zmienił i nadal zmienia

-    te, które zaakceptowały sytuację, stawiają czoło kryzysowi kreatywnie, ewoluują świadome, że rynek bezpowrotnie się zmienia, które dobudowują/pozyskują kompetencje i poszukują rozwiązań, ćwiczą różne rozwiązania. Zbroją się na teraz i na przyszłość.

- Zachęcam do refleksji, w której grupie się jest. Ewentualna zmiana czy pomysł na radzenie sobie zaczyna się od samoświadomości siebie i sytuacji organizacji. Taki prosty auto-audyt może ułatwić poszukiwanie rozwiązań i pomocy. Wspominana w wywiadach antykruchość zaczyna się dla mnie od zaakceptowania sytuacji i zaprzestania nierównej walki. Walka z obostrzeniami czy kryzysem to kopanie się z koniem. Niepotrzebna strata energii i czasu. Sytuacja jaka jest każdy widzi, trzeba ją rozpoznać i szukać dla siebie obszarów i możliwości - alarmuje.

Jego zdaniem nierozerwalnie wiąże się to z liderami, przywództwem. Lider w zmianie, albo zmiana lidera. - Mindset lidera na spokojne czasy jest inny niż potrzebny w kryzysie. Firmy, liderzy muszą to brać pod uwagę. Nielękowi, odważni, umiejący ryzykować, inicjujący, ciekawscy liderzy powinni być mocno poszukiwani. Nie chodzi o hura optymizm, chodzi o spokojną świadomość tego, co się dzieje i poszukiwanie rozwiązań. O śmiałość i otwartość na zmiany. O własną potrzebę zmiany. O patrzenie na sytuacje jak na okazję, a nie jak na utrudnienie. Wiadomo, co obecna sytuacja utrudnia, uniemożliwia, a do czego jest okazją? - Przed nami jeszcze zapewne kilka fal pandemii i obostrzeń, możliwe (i miejmy nadzieję), że słabnących. W takich warunkach trzeba będzie funkcjonować jeszcze dosyć długo - mówi Krzysztof Kaliciński.

Uwaga kryzys - czyli okazja

Co robić? Jak się przygotowywać?

-    testować i próbować różnych rozwiązań w każdym obszarze zgodnie z nowymi warunkami (dostawy, aplikacje, zmiana modelu biznesu, oferty itp.)

-    mieć plan/plany (konkretne i precyzyjne) na wypadek, zmiany sytuacji np. zniesienie obostrzeń.

-    pamiętać, że być może będziemy mieli mało czasu na przygotowanie siebie, lokali, zespołów, dostawców etc. do szybkiego otwarcia

-    mieć świadomość, że gastro jest uśpione od roku, nie jest w swoim trybie, energii, głównie jeżeli chodzi o zespoły (zwolnione, utracone, zdemotywowane, uśpione, z ubytkami wiedzy i regresem umiejętności)

-    rozwój delivery, apki, click & collect etc. kolejnej jesieni i zimy będą niezbędne, choć niezbędne już są cały czas. Uruchomienie tych rozwiązać to kwestia kilku miesięcy, a czas ucieka.

-    przed nami lato, główne „uderzenie" pójdzie na ogródki, muszą być hipersprawne (obsługa i dostosowana oferta, terminale, pos), otwarte w jak najszerszych godzinach

-    mniejsze lub większe punkty mobilne

-    dopracowany take out (opakowania oferta)

- Na koniec zwrócę uwagę na fakt, iż duża część lokali, pomimo że funkcjonuje (dowozy / odbiory), wygląda jak magazyny mebli. Przez witryny widać złożone na sterty meble owinięte taśmami. To nie zachęca i wysyła bardzo niedobry sygnał. Hospitality, czyli gościnność, również uległa w pewnym aspektach ewolucji, warto to zauważyć, również w tym, że głównymi Klientami lokali gastronomicznych są … kurierzy delivery. To na tą chwilę nowa grupa klientów. Duża, opiniotwórcza, nasi potencjalni klienci lub pracownicy. Warto o nich zadbać - dodaje Kaliciński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.