Partnerzy portalu
Gastronomia zmierza w kierunku krótkiej karty menu (wywiad) Bartosz Peter: karty menu typu książka telefoniczna odchodzą w zapomnienie / fot. materiały prasowe

Gastronomia zmierza w kierunku krótkiej karty menu (wywiad)

Podoba mi się, że pojawia się coraz więcej lokali specjalizujących się w jednym produkcie – powiedział w rozmowie z horecatrends.pl Bartosz Peter, ekspert Instytutu Kulinarnego Transgourmet i kapitan Narodowej Kadry Kucharzy Polski.

Autor: Jakub Szymanek Data: 13 września 2021 15:03

Jakub Szymanek, horecatrends.pl: Jak oceniasz sezon letni w gastronomii?

Bartosz Peter: Gastronomia przeżywa prawdziwe oblężenie. Po trudnych miesiącach restauratorzy starają się odrobić straty, ale również rozwijać swoją ofertę. Widzę, że wiele lokali decyduje się nie tylko na zwiększenie liczby miejsc w restauracji, ale także stawiają na rozwój w mediach społecznościowych, a to z kolei przekłada się na większe zyski.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Przed lockdownami zrobiła się moda na krótką kartę menu. Pandemia rozwinęła ten trend. Czy według Ciebie coraz więcej lokali będzie szło w tym kierunku?

To bardzo mocny trend w gastronomii. Podoba mi się, że pojawia się coraz więcej lokali specjalizujących się w jednym produkcie jak np. wysokiej jakości drobiu czy wołowinie. Restauracje, które znają świetnie produkt, z którym pracują, są w stanie przygotować go na bardzo wysokim poziomie. Duże karty menu wyglądające jak książka telefoniczna powoli odchodzą w zapomnienie. Z punktu widzenia kucharza przy krótszej karcie jest więcej czasu na przyjrzenie się konkretnym produktom i zaopiekowaniu się nimi odpowiednio, a to przekłada się z kolei na wyższej jakości dania i mniejsze straty w kuchni.

W Europie coraz więcej lokali wymaga przed wejściem do środka paszportu covidowego. Myślisz, że to dobre rozwiązanie i powinno pojawić się w Polsce?

Mimo wszystko staramy się optymistycznie patrzeć na kolejne miesiące. Restauratorzy wypracowali już rozwiązania, które sprawdziły się w trakcie trwania obostrzeń. Wprowadzili na stałe do swojej oferty takie usługi jak take away i dowozy, zweryfikowali menu swoich lokali pod tym kątem, a to pomogło im przetrwać trudniejsze momenty. Branża gastronomiczna zadbała o wyposażenie lokali w środki ochronne, więc mamy nadzieję, że powrót do obostrzeń nie będzie już konieczny.

Pandemia namieszała m.in. na rynku pracy w gastronomii. Jak Twoim zdaniem będzie dalej wyglądać ten sektor?

Rynek pracy w branży gastronomicznej zawsze był dość specyficzny, a pandemia nasiliła to zjawisko. Wielu specjalistów przebranżowiło się i dotyczy to nie tylko Polski, ale całej Europy. Jeśli restauratorzy będą oferować dobre warunki pracy to sytuacja wróci po pewnym czasie do normy. Warto też zadbać o swój rozwój zawodowy, a na rynku nie brakuje jakościowych szkoleń, jak chociażby te prowadzone przez nas w Instytucie Kulinarnym Transgourmet. To miejsce z dostępem do szerokiej gamy produktów, które odwzorowuje kuchnie najlepszych europejskich restauracji,  dające możliwość doskonalenia swoich umiejętności i wymiany doświadczeń z innymi kucharzami.

Dziękuję za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.