Partner portalu
Inicjatywa #gastropomaga rozwinęła się lawinowo i objęła zasięgiem całą Polskę Małgorzata Minta; Fot. Magda Klimczak

Inicjatywa #gastropomaga rozwinęła się lawinowo i objęła zasięgiem całą Polskę

Choć przez epidemię koronawirusa branża sama chyli się ku upadkowi to pomaga potrzebującym karmiąc personel szpitali i punktów ratownictwa, a także osoby starsze, które zostały bez pomocy.

Autor: Małgorzata Minta Data: 24 marca 2020 13:24

A zaczęło się od 10 pizz przywiezionych do gdyńskiego szpitala. Dzisiaj lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym walczących z epidemia koronawirusa pomagają restauracje w całej Polsce. Choć to właśnie one, jako jedne z pierwszych, odczują negatywne skutki ekonomiczne trwającej pandemii.

13 piątek był prawdziwym piątkiem trzynastego dla restauratorów, właścicieli kawiarni, cukierni. Dla gastro. By spowolnić wzrost liczby zakażeń nowym koronawirusem, polski rząd zdecydował się wprowadzić stan zagrożenia epidemicznego w całym kraju, a wraz z nim - różnego rodzaju ograniczenia, mające na celu spowolnienie rozwoju epidemii. Jedno z nich dotyczyło restauracji i gastronomii. Na mocy rządowej decyzji, począwszy od 14 marca wszystkie lokale - restauracje, kawiarnie, cukiernie musiały zostać zamknięte dla gości. Dopuszczono jedynie sprzedaż na wynos oraz w dostawie. Choć decyzja była czymś, czego można było się spodziewać, nikt chyba nie był na nią przygotowany. Nie tak szybko, nie na taką skalę.

Restauracje to specyficzny biznes. Ekonomiczny byt wielu lokali opiera się na bieżących zyskach, które stanowią zwykle kilka do kilkunastu procent obrotów. Do tego dochodzą regularne, stałe koszty: pracownicy, czynsz, media, a także dostawcy - czasem nawet kilkudziesięciu, zaopatrujących lokale w niezbędne do gotowania składniki. To także specyfika funkcjonowania - do restauracji idziemy nie tylko, by zjeść, ale by się z kimś spotkać. A właśnie spotkania towarzyskie były czymś, co wszyscy powinniśmy natychmiast ograniczyć, maksymalnie rezygnując z opuszczania domu - dla własnego dobra i zdrowia.

Z racji  specyfiki działalności, było wiadome, że to właśnie restauracje będą w grupie tych przedsiębiorstw, które jako pierwsze - w dodatku bardzo mocno - odczują ekonomiczne skutki epidemii.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja wymusiła na właścicielach lokali konieczność szybkich decyzji oraz adaptacji do nowych warunków. Reorganizacja pracy zespołu, dostaw, przestawienie się na sprzedaż dań na wynos lub w ogóle wprowadzenie takiej możliwości, jako sposoby, by mimo zamknięcia lokalu, mieć szansę na jakikolwiek obrót.

Jednak, na przekór zupełnie podbramkowym, bezprecedensowym okolicznościom, wiele restauracji zdecydowało się na - z ekonomicznego punktu widzenia - zupełnie szalony krok - wsparcie tych, którzy tej pomocy potrzebują jeszcze bardziej

 "Kochani, Sytuacja jest trudna, nie będziemy tego ukrywać. Ale naszych problemów nie da się nawet w części porównać do tego, z czym zmaga się teraz służba zdrowia. Dlatego w związku z zamknięciem lokali gastronomicznych postanowiliśmy wykorzystać nasze możliwości tak, żeby chociaż trochę pomóc w tych trudnych chwilach. Od dziś, codziennie lekarze i personel szpitala mogą od nas za darmo dostać pizzę  - na razie umówiliśmy się na 10 szt. - tak żeby mogli się szybko (i smacznie) posilić! Wiemy, że na takie rzeczy, jak przygotowanie jedzenia po prostu nie mają czasu!"

Taki komunikat na swoim fanpage’u 14 marca, pierwszego dnia obowiązywania nowych przepisów zamieściła gdyńska pizzeria Muszla.

- Spotkaliśmy się z naszym zespołem zaraz przed tym, jak ogłoszona została decyzja o zawieszeniu działalności restauracji. Spodziewaliśmy się takich informacji i zastanawialiśmy się, co zrobić - opowiada  mi Anna Wylężek z Muszli, pomysłodawczyni gdyńskiej akcji #GastroPomaga. Jak dodaje, Muszla jest przestrzenią, w której do tej pory odbywało się wiele wydarzeń i spotkań, ma sporo miejsc, więc było pewne, że lokal czeka ogromna zmiana w funkcjonowaniu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.