Partnerzy portalu
Jak pandemia przedefiniowała rynek nieruchomości pod gastronomię Marek Dąbrowski, ekspert branży HoReCa

Jak pandemia przedefiniowała rynek nieruchomości pod gastronomię

Recesja, kryzys, bessa – to w biznesie zawsze czas na wyjątkowe okazje, których w czasach prosperity by nie było. Stąd ruch w biznesie nieruchomości handlowych dla gastronomii jest spory. Wielu doświadczonych inwestorów właśnie teraz szuka nowych lokali – mówi serwisowi horecatrends.pl Marek Dąbrowski, ekspert branży HoReCa.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 02 marca 2021 16:29

Horecatrends.pl: Za nami prawie rok pandemii. Jak przedefiniował on rynek nieruchomości pod gastronomię? Jakie lokalizacje okazały się najlepsze, a jakie najgorsze?

Marek Dąbrowski, ekspert branży HoReCa: Wyzwania, które przyniósł ten rok i z którymi wciąż mamy do czynienia, okazały się pewnego rodzaju sprawdzianem i katharsis dla branży HoReCa. Z jednej strony sprawdziły sprawność i kompetencje zarządzających biznesami, z drugiej pokazały jakość współpracy biznesowej na linii wynajmujący – najemca. W początkowym okresie wszyscy grali na przeczekanie i oczekiwali na rozwój sytuacji. Kolejne miesiące ograniczeń z niewystarczającą pomocą rządu i ponowny lockdown sprawiły jednak, że nie można było dłużej czekać i należało podjąć decyzje. Najtrudniejsze były te o zamknięciu lokali – dotknęły one w pierwszej kolejności młode biznesy, bez odpowiedniego zaplecza finansowego pozwalającego na przetrwanie, oraz większych graczy, dla których okres ten stał się okazją do wycofania się z nietrafionych lokalizacji czy wartości zapisów czynszowych. Lokalnie zakorzenione lokale z dużym gronem bywalców wdrożyły i udoskonalały ofertę dań na wynos oraz dostawy i poradziły sobie najlepiej. Istotnym elementem była lokalizacja pozwalająca na swobodny dostęp – z tego powodu lokale w centrach i galeriach handlowych miały najciężej. Z punktu widzenia kosztów, dla najemców (szczególnie tych mniejszych), szybciej i prościej można było liczyć na wsparcie oraz przychylność samorządów w kwestii negocjacji czynszów i innych form ulg i wsparcia. Właściciele galerii handlowych czy biurowców, w większości przypadków związani umowami z bankami kredytującymi ich budowę, byli mniej otwarci na ustępstwa. Niewątpliwie to jednak lokalizacje typowo biurowe miały i mają najciężej. Często okolica nie posiada wystarczającej ilości mieszkańców, a większość pracowników pracuje on-line, wobec czego nie mają dla kogo gotować i komu w okolicy dowozić jedzenia.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dużo restauratorów zamyka biznesy, w związku z czym pojawia się sporo lokali na wynajem. Czy jest to dobry czas na start nowych miejsc?

Recesja, kryzys, bessa – to w biznesie zawsze czas na wyjątkowe okazje, których w czasach prosperity nie byłoby. Stąd ruch w biznesie nieruchomości handlowych dla gastronomii jest spory. Wielu doświadczonych inwestorów i właścicieli szuka właśnie teraz nowych lokali. Sprzyja temu większa podaż i znacząco korzystniejsze warunki najmu niż rok temu. Dodatkowym bodźcem wpływającym na ruch w biznesie jest zbliżające się oddawanie do użytku przestrzeni i obiektów, których budowy zaczęły się kilka lat temu a na rok bieżący lub początki 2022 planowane jest ich otwarcie. Dobrym przykładem są tu choćby warszawskie inwestycje: kompleks Browarów Warszawskich, Norblin czy Implant. W mniejszych miastach i miejscowościach również jest to czas na szukanie okazji, a uznane, rozpoznawalne marki budzą u wynajmujących większe zaufanie i bezpieczeństwo, które pozwalają osiągnąć bardzo korzystne warunki najmu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.