Partnerzy portalu
Jak restauracje komunikują wzmożenie środków ostrożności? Marki restauracyjne starają się uspokoić fanów; fot. shutterstock / unsplash / canva

Jak restauracje komunikują wzmożenie środków ostrożności?

Środki antybakteryjne, mniej stolików, maksymalny poziom higieny, szkolenia dla personelu, a nawet przejście tylko na przygotowanie dań na wynos - restauracje informują swoich fanów o wzmożonych środkach bezpieczeństwa w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Zapytaliśmy eksperta - Krzysztofa Kalicińskiego o skuteczną strategię dla gastronomów w obecnej sytuacji.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 13 marca 2020 08:19

Odwołane imprezy, spotkania i eventy, a Polacy, którzy coraz bardziej obawiają się o swoje zdrowie, unikają skupisk ludzi. Większość lokali świeciła pustkami - choć minister Jadwiga Emilewicz - mówiła, że na razie nie ma powodu zamykania lokali gastronomicznych - ich właściciele i pracownicy martwią się o dalsze losy swoich miejsc pracy.

Otwarta i szczera komunikacja

- Niepokoją się wszyscy: restauratorzy, pracownicy, Klienci. Z psychologicznego punktu widzenia musimy rozróżnić lęk od strachu, bo o ile ten pierwszy wynika z wyobrażonego zagrożenia o tyle ten drugi "ma twarz", konkretne źródło. A jeżeli coś ma konkretne źródło to łatwiej je znaleźć i próbować neutralizować - podkreśla Krzysztof Kaliciński, konsultant, wykładowca, trener biznesu, coach.

Jego zdaniem, przede wszystkim właściciele, menadżerowie czy kierownicy muszą stać się liderami dyrektywnymi. - To nie jest czas na konsultacje decyzji czy zmian. Powinni zachować spokój i opanowanie. Komunikować się klarownie, otwarcie i szczerze z pracownikami i Klientami. Informować o krokach i planach podejmowanych w związku z sytuacją. Polecam również nieoglądanie w trybie ciągłym wiadomości na temat sytuacji. Jeden lub dwa razy dziennie należy zapoznać się z faktami (tylko faktami) a następnie zająć się własną firmą - dodaje.

Krzysztof Kaliciński podkreśla, że restauratorzy, właściciele i pracownicy gastronomii boją się przede wszystkim zakażenia. Siebie, rodzin, zespołów, w których pracują, czy Klientów.

I dodaje, że zagrożenie to możemy minimalizować wyposażając lokale w środki dezynfekcji we wszystkich punktach krytycznych lokali oraz inne „bezpieczniki” tzn.:

- środki dezynfekcyjne w sali dla Klientów, żeby mogli po przyjściu lub w trakcie wizyty zdezynfekować ręce (dedykowany stolik na środku sali)
- nie witamy się podaniem dłoni - to oczywiste
- usunięcie ze stolików wszystkich elementów wspólnego użytkowania (sól, pieprz, ketchup, sztućce itp. - dostępne na życzenie)
- częsta dezynfekcja kart menu / touchscreenów / terminali kart kredytowych / klamek / stołów
- po każdej styczności z gotówką obsługa myje ręce
- jeżeli to możliwe zwiększenie dostaw realizowanych na wynos
- gdzie to możliwe przejście na naczynia i sztućce jednorazowe
- dedykowanie osób zbierających naczynia oraz szczególne zabezpieczenie osób pracujących na zmywakach
- „wymuszenie” na pracownikach kuchni czy produkcji regularnego i częstego mycia rąk (np. za pomocą timera)
- bezwzględny nadzór menadżerski nad pracownikami dotyczący mycia rąk, zdrowia i higieny
- środki dezynfekcyjne dostępne dla pracowników w taki sposób, aby mogli z nich swobodnie i w każdym momencie korzystać
- niedopuszczenie do pracy osób z podejrzeniem jakiejkolwiek choroby
- pełne zachowanie dróg czystych i brudnych oraz zasad wykorzystania szatni pracowniczych
- informacje dla Klientów o zastosowanych środkach z prośbą o ich stosowanie - w tonie nie alarmistycznym, rzeczowo
- pełna informacja dla pracowników i ich ponowne przeszkolenie z podstawowych zasad higieny
- jest to dobry moment, aby wszystkim przypomnieć podstawowe zasady HACCP
- w wyjątkowych przypadkach rozważyłbym ograniczenie oferty; 

Jak to wygląda w praktyce?

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.