Partnerzy portalu
Jak zmniejszyć ryzyko biznesowe otwarcia lokalu gastronomicznego (cz. III) Krzysztof Kaliciński, konsultant i szkoleniowiec, Blackboard Consulting /fot. materiały prasowe

Jak zmniejszyć ryzyko biznesowe otwarcia lokalu gastronomicznego (cz. III)

- Określając koszty właściwie można już skonstruować „wzorcowy” czy pożądany rachunek zysków i strat lokalu gastronomicznego. Taki, przy którym będzie można wstępnie ocenić przy jakiej sprzedaży i jakich kosztach biznes się „zepnie” - informuje Krzysztof Kaliciński, konsultant i szkoleniowiec, Blackboard Consulting.

Autor: Magdalena Brzózka Data: 12 maja 2022 08:00

W trzeciej, ostatniej części komentarzy o tym, jak przygotować wstępny model dla swojego lokalu omówię:

•           jakie będziesz ponosić koszty

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

•           jak ocenisz i sprawdzisz czy Twój biznes działa, w oparciu i jakie wskaźnik

•           kluczowych partnerów, których potrzebujesz, aby Twój biznes funkcjonował 

Jeżeli potrzebujesz wrócić do pierwszych dwóch części artykułu znajdziesz je tutaj:

Kliknij w link 1: model biznesowy cz. 1

Kliknij w link 2: model biznesowy cz. 2

KOSZTY

Określając koszty właściwie można już skonstruować „wzorcowy” czy pożądany rachunek zysków i strat. Taki, przy którym będzie można wstępnie ocenić przy jakiej sprzedaży i jakich kosztach biznes się „zepnie”.

Koszty te należy podzielić na te, które są związane z przygotowaniem otwarcia lokalu oraz te związane z jego funkcjonowaniem, kiedy będzie już otwarty. Te koszty mogą na tym etapie przyjąć już formę taką samą, jaką będzie miał rachunek zysków i strat.

KOSZTY FUNCKJONOWANIA LOKALU:

-    food cost

-    bar cost

-    straty i posiłki pracownicze

-    koszty pracy stałe i zmienne

-    koszty rekrutacji i szkoleń bieżących

-    koszt uniformów

-    prowizja platform zamówień

-    Media: prąd, gaz, woda, drewno do pieca

-    transport i logistyka

-    remonty, drobne naprawy

-    marketing, wystrój

-    sprzęt drobny i wyposażenie

-    licencje: muzyka, oprogramowanie

-    biuro i administracja

-    chemia i środki czystości

-    opakowania

-    komputery i infrastruktura

-    opłaty, koncesje, zezwolenia

-    wydatki sezonowe np. koszty otwarcia ogródka

-    koszty związane z terenem zielonym, jeżeli lokal posiada

-    ochrona

-    oraz oczywiście czynsz

KOSZTY, KTÓRE PONIESIESZ PRZED OTWARCIEM

-  przygotowanie modelu biznesowego i strategii

-  koszty pozyskania lokalu: prowizje, odstępne

-    koszty projektu: design i projekty branżowe

-    wykonanie i wyposażenie lokalu i potencjalnego ogródka

-    zatrudnienie i szkolenie zespołu, z którym otworzysz lokal

-    testy menu

-    wymagane zezwolenia

-    system kasowy i oprogramowanie

-    system alarmowy

-    nagłośnienie

-    klimatyzacja i wentylacja, jeżeli lokal nie posiada

-    przekwalifikowanie i przygotowanie lokalu do działalności gastronomicznej

Część tych kosztów to oczywiście inwestycja. Pozostałe będą wymagały ponoszenia w toku działalności i sprzedaży. Mając tak przygotowany model kosztów może sprawdzić wstępnie przy jakim poziomie sprzedaży całe przedsięwzięcie będzie miało sens. Ilu będzie potrzeba Klientów i przy jakim średnim rachunku, żeby lokal zarabiał, lub co najmniej na początek nie przynosił strat.

WSKAŹNIKI OCENY BIZNESU

Wskaźników za pomocą których możesz ocenić swój biznes jest dużo. I wynikają one właśnie z przygotowanego modelu biznesowego, do którego będziesz je porównywać. Wymienię najważniejsze:

-    sprzedaż

-    średni rachunek

-    Ilość transakcji / ilość Klientów

-    % food cost

-    % kosztów pracy

-    wskaźnik rotacji magazynów

-    stosunek kosztów stałych do zmiennych

-    % czynszu

-    udział żywności i napojów w sprzedaży

-    ocena obsługi

-    % reklamacji

-    oceny Klientów w internecie

-    sprzedaż na miejscu vs sprzedaż w dowozie

Najważniejszym wskaźnikiem oceny Twojego biznesu jest EBITDA, czyli tzw. zysk operacyjny (lub strata). Jak policzyć EBITDA znajdziesz w komentarzu na temat rachunku zysków i strat - kliknij w link: link.

KLUCZOWI PARTNERZY

W tym obszarze mowa o:

-    dostawcach

-    wykonawcach

-    serwisantach

-    obsłudze marketingowej i promocyjnej

-    usługach doradczych i szkoleniowych

-    usługach szkoleniowych

-    usługach logistycznych w tym platformy zamówień

-    wsparciu rekrutacyjnym i ogłoszeniowym

To tyle. W trzech częściach artykułu o modelu biznesowym starałem się opisać w jaki sposób przed poniesieniem dużych nakładów upewnić się, że nasz biznes ma szanse powiedzenia. Warto poświęcić na jego przygotowanie kilka dni i zminimalizować ryzyko.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu modelu - zapraszam. Korzystając z mojego doświadczenia będziemy w stanie przygotować model Twojego biznesu bardzo precyzyjnie.

Krzysiek 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.