Partnerzy portalu
Kaliciński: trwa remodeling rynku gastro. Zajmie on przynajmniej rok Rozmawiamy z Krzysztofem Kalicińskim

Kaliciński: trwa remodeling rynku gastro. Zajmie on przynajmniej rok

- Obserwujemy trwającą falę upadłości, wiele lokal znika z mapy gastronomicznej. W tym samym czasie otwierają się nowe. Trwa remodeling rynku gastro. Przypuszczam, że zajmie on przynajmniej rok - mówi w rozmowie z Horecatrends.pl, Krzysztof Kaliciński, konsultant, wykładowca, trener biznesu, coach.

Autor: PP, www.horecatrends.pl Data: 29 maja 2020 09:24

Jego zdaniem, nie przeżywamy "powrotu do normalności", bo sytuacja jest zupełnie inna, mamy inną normalność, która będzie się jeszcze zmieniać przez wiele miesięcy.

Rozpoczęło się stopniowe odmrażanie HoReCa. Już wiadomo, że maseczki znikają z przestrzeni publicznej od 30 maja (przecież i tak były praktycznie fikcją). Od czerwca znikają również ograniczenia przestrzeni w lokalach.

- Restauratorzy dobrze przygotowali się do ponownego otwarcia, choć niejednoznaczność "zaleceń" wywołała sporo pytań i zamieszania. W otwieranych lokalach widać było duże skupienie na procedurach bezpieczeństwa. Wszyscy uczą się nowych reguł. Odziera to niestety gastronomię z pełnej atmosfery relaksu i przyjemności - to minie za chwilę, przyzwyczaimy się, jak również obostrzenia będą coraz mniej paraliżujące i widoczne - dodaje Krzysztof Kaliciński.

Jego zdaniem właściciele i menadżerowie powinni pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. 

Jak podkreśla, powrót do funkcjonowania odbywa się etapowo: restauratorzy uczą się nowych reguł prowadzenia lokali, reżimu higienicznego. Klienci natomiast będą potrzebowali pewnego czasu, aby odzyskać zaufanie a przede wszystkim przestać się bać miejsc publicznych i skupisk ludzi. 

- Udział delivery zostanie na wysokim poziomie i będzie rósł - nastąpi jednak sezonowy spadek związany z otwarciem lokali i ogródkami; duży wpływ będzie miała oczywiście pogoda -
ponownemu otwarciu lokali sprzyja pora roku, otwierające się ogródki letnie oraz oczywiście ogromna potrzeba klientów do powrotu do normalnego funkcjonowania - komentuje Kaliciński.

Przyznaje że adaptacja to słowo klucz - przetrwają Ci, którzy potrafi będą adaptować: ofertę, sposób myślenia o biznesie. Niech za przykład posłuży legendarna Noma oferująca obecnie burgery!

- Do prowadzenia działalności będziemy potrzebowali pracowników, którzy potrafią się adaptować, dobrze znosić zmiany, doświadczonych przez zmiany - mówi ekspert.

Warto pamiętać, że incydentalnie może się zdarzyć sytuacja zakażeń w lokalach, które będą musiały być zamknięte na okres kwarantanny.

- Ponowne otwarcie lokali to oczywiście powrót pracowników, zespołów. Oni, jak wszyscy, nie wrócili tacy sami. Sytuacja wszystkich zmieniła. Nie wrócili wszyscy, niektórzy zostali zwolnieni, niektórzy zrezygnowali. Budowanie zespołów odbywa się od nowa. Nowe narzędzia motywacji, nowe oczekiwania czy wymagania, nowe procedury - od nowa trzeba zbudować relacje - komentuje Krzysztof Kaliciński.

Zauważa, że po wielu tygodniach zamknięcia lokali klienci mogli zmienić swoje nawyki, drogi przemieszczania się i preferencje. Trzeba te nawyki odtworzyć lub zbudować nowe za pomocą komunikacji: że jesteśmy otwarci, że jesteśmy bezpieczni, że dowozimy, że mamy nową ofertę, że mamy atrakcyjne promocje, które ponownie mają przyciągnąć klientów, często nowych.

- Praca zdalna i brak wypełnienia biurowców nadal nie będzie sprzyjała lokalizacjom, które żyły ze spotkań biznesowych czy lunchy; te lokalizacje muszą rozważyć transformację oferty, target Klientów, zmiana godzin pracy. Spodziewam się, że poprawa sytuacji może nastąpić dopiero po wakacjach i okresie urlopowym oraz przygotowaniu biur do powrotu pracowników - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.