Partner portalu
Koronawirus dopiekł fast foodom fot. shutterstock

Koronawirus dopiekł fast foodom

Od 20 kwietnia do 20 lipca br. ruch w fast foodach był mniejszy o blisko 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. Z trzech największych tego typu sieci najmocniejszy spadek odwiedzin klientów, bo o ponad połowę, zaliczył Burger King. W KFC ubyło ich o prawie 40 proc., a w restauracjach McDonald’s – o przeszło 35 proc. - wynika z obserwacji blisko 7 mln wizyt konsumenckich prowadzonych przez firmę Proxi.cloud.

Autor: MondayNews Data: 13 sierpnia 2020 11:13

Ruch w fast foodach zmniejszył się w analizowanym okresie o 37,8% (2019 vs 2020). – Tak wyraźny spadek w badanych sieciach wynika oczywiście z lęku przed zarażeniem. Mimo zniesienia większości ograniczeń, nie wszyscy konsumenci wrócili do miejsc odwiedzanych przed pandemią. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że sytuacja się poprawia i liczba klientów restauracji zdecydowanie rośnie – stwierdza Adam Grochowski, analityk w firmie technologicznej Proxi.cloud.

Wyniki trzech największych graczy na rynku pokazują, że ruch najbardziej zmniejszył się w restauracjach Burger King – o 50,4%. Wyraźne i zbliżone do siebie spadki odnotowała też konkurencja – KFC o 38,6%, a McDonald’s o 35,7%.

– Znaczenie miały takie czynniki, jak ilość obiektów, popularność sieci i oddziaływanie wizualne na klientów. Poza tym liczyły się akcje reklamowo-promocyjne, które w przypadku sieci McDonald’s miały najlepsze efekty. Były też najbardziej widoczne. Konkurencja walczyła mniej intensywnie, choć emitowała podobne przekazy – komentuje dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku HoReCa.

Natomiast ekspert z Proxi.cloud zauważa, że Burger King w porównaniu do McDonald’s czy KFC ma mniej lokali wolnostojących. Część z nich znajduje się przy autostradach, gdzie ruch też spadł. Lepsze wyniki odnotowały sieci mające więcej samodzielnych obiektów w miastach z usługami drive-thru. Umożliwiają one dokonywanie zakupów bez wychodzenia z samochodów. Na drugim biegunie są lokale usytuowane w galeriach handlowych, do których konsumenci nie chodzą już tak często jak przed pandemią.  

– Z naszych obserwacji wynika, że sytuacja w restauracjach szybkiej obsługi oraz w pizzeriach wygląda nieco lepiej na tle całej branży gastronomicznej. Są to podmioty zazwyczaj intensywnie i efektywnie korzystające z kanału delivery, który okazał się najlepszą formą sprzedaży posiłków. Całkiem nieźle radzą sobie sieciowe biznesy, głównie ze względu na większe zaplecze finansowe i usystematyzowane procedury radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych – mówi Piotr Kubiczek, Dyrektor Handlowy w firmie Fanex, produkującej sosy i dodatki gastronomiczne.

Dr Faliński uważa, że kryzys umocni pozycję tego typu restauracji, bo są one stosunkowo bezpieczne i niedrogie, a do tego mają łatwą drogę do kompensowania strat w e-commerce. Obecna sytuacja wypromuje fast food sieciowy z zapleczem i kapitałem. Zdaniem eksperta, niewielkie i niezależne lokale powinny uciekać do form integrowania się, np. we franczyzie. Na rynku będą zachodzić bardzo gwałtowne procesy, szczególnie wśród mniejszych firm.

– Trzeba też zwrócić uwagę na to, że spadek koniunktury w lokalach gastronomicznych jest skorelowany z liczbą turystów zagranicznych w Polsce. Im szybciej wróci intensywny ten ruch, tym prędzej wyniki gastronomii pójdą dynamicznie w górę – podkreśla Piotr Kubiczek.

Z kolei Adam Grochowski przewiduje, że w przypadku tzw. drugiej fali pandemii spadki ruchu w restauracjach nie będą tak wyraźne jak wiosną br. Jedyny wpływ na możliwość ich wystąpienia będą miały decyzje rządu, np. o ponownym zamknięciu galerii handlowych. Natomiast dr Faliński prognozuje, że nawet w ww. sytuacji fast foody najmniej stracą z całej branży. Zyskają za to szansę zagospodarowania luki, która nie zostanie szybko zapełniona przez inne formy gastronomiczne. Wykorzystają ją, oferując więcej zdrowych potraw. Wpłyną na to trendy fresh, vege i bio.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.