Partnerzy portalu
Marnowanie żywności problemem gastronomii Marnowanie żywności przez gastronomię związane jest z długim łańcuchem działań, które odbywają się zarówno przed przygotowaniem naszego zamówienia, jak i po nim. / fot. unsplash

Marnowanie żywności problemem gastronomii

Polscy restauratorzy z coraz większą uwagą przyglądają się problemowi marnowania żywności, jednak ilość odpadów spożywczych generowanych przez gastronomię wciąż jest zbyt duża. Co zrobić, aby jedzenie nie lądowało w śmietniku?

Autor: horecatrends.pl/informacja prasowa Data: 24 maja 2021 15:26

Marnowanie żywności przez gastronomię związane jest z długim łańcuchem działań, które odbywają się zarówno przed przygotowaniem naszego zamówienia, jak i po nim. Czynnikami generującymi straty mogą być nieprawidłowe zaopatrzenie, obróbka czy przechowywanie, jednak najczęstszym z nich jest wyrzucanie nadwyżek gotowych potraw. Według Raportu Federacji Polskich Banków Żywności, niemal 1/5 pracowników placówek gastronomicznych deklaruje, że „zawsze” lub „zazwyczaj” marnowanie jedzenia spowodowane jest przygotowaniem zbyt dużej ilości porcji. Według pracowników sieci piekarnio-cukierni działających w woj. wielkopolskim, dziennie w koszu ląduje nawet 50kg zdatnych do spożycia produktów.

Problem niesprzedanego jedzenia

Tylko 1 na 10 ankietowanych osób powiedziała, że w lokalu praktykowane jest zabieranie niesprzedanej żywności do domu przez pracowników. Potwierdza to Maja, baristka z kilkuletnim stażem i wyjaśnia - “Pracownicy nie mogą zjeść niesprzedanych produktów, ani rozdać ich rodzinie czy znajomym. Zarząd tłumaczy to obawą o umyślne generowanie strat i problemami z remanentem. Pracuję w popularnej sieciówce, w samym centrum Warszawy. Pozostałe po dniu kanapki wyrzucamy do śmietnika koło dworca, na oczach bezdomnych. Nikt nie chce tego robić, ten dyskomfort jest nie do opisania” (z obawy o utratę miejsca pracy, Maja nie chce wyjawić nazwy lokalu, w którym pracuje).

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Gastronomia to nie tylko restauracje i kawiarnie

Zaliczają się do niej także liczne firmy cateringowe, które tak samo przyczyniają się do ilości odpadów. Jak relacjonuje nam fotograf jednego z największych studiów produkcyjnych w Warszawie, firmy cateringowe, realizując zamówienie dla 10 osób, często dostarczają jedzenia w ilościach, jak dla 20. Liczą, że zachęcą tym do kolejnego zakupu, jednocześnie skazując za duże porcje na śmietnik. Odpowiedzialność za straty ponoszą też organizatorzy wysokobudżetowych produkcji, którzy często zamawiają tyle żywności, ile ekipa filmowa czy fotograficzna nie jest w stanie przejeść. Na uczestników, którzy chcą zabrać niezjedzone potrawy do domu, patrzy się nieprzychylnie.

Problem marnowania żywności to nie tylko wynik złego gospodarowania produktami przez gastronomię, ale też nieracjonalnego stosunku do jedzenia nas wszystkich. W Polsce korzystanie z darmowych posiłków wciąż dla wielu osób jest wstydliwe, bo kojarzy się z dojadaniem resztek, zamiast ze zrównoważonym stylem życia i odpowiedzialną konsumpcją. To ciekawe, że coś, co godzinę temu było ekskluzywnym daniem, po zamknięciu restauracji staje się odpadem i konsumenci zupełnie inaczej to postrzegają. Zauważył to również Mateusz Kowalczyk, współtwórca aplikacji Foodsi, która pozwala na zakup niesprzedanych dań z lokali w bardzo niskich cenach.

“Coraz więcej restauracji analizuje problem marnowania żywności i stara się wprowadzić pozytywne zmiany, dlatego warto je w tym wspierać. Szczególnie, że Polacy chętnie korzystają z usług gastronomii, a zamówione podczas pandemii danie z knajpy stanowi dla nas namiastkę normalności. Odbierając posiłek przez Foodsi, ratujemy jedzenie, które inaczej wylądowałoby w koszu. To jest podwójna, a nawet potrójna korzyść: restauracja nie generuje strat, my jemy za 50% regularnej ceny lub jeszcze taniej i dokładamy cegiełkę do walki o lepszy klimat. To, że troska o środowisko może odbywać się przez aplikację, jest komfortem naszych czasów, z którego powinniśmy korzystać” - wyjaśnia Mateusz Kowalczyk, współtwórca aplikacji Foodsi.

Rośnie świadomość na temat gospodarowania żywnością w Polsce

Obecnie świadomość na temat gospodarowania żywnością w Polsce powoli rośnie, jednak wciąż daleko nam do innych państw Europy Zachodniej. Na przykład w Danii, instytucjom, które przeciwdziałają marnowaniu jedzenia, przyznawany jest certyfikat REFOOD, wydawany przez Daka Denmark, skandynawską część grupy Saria specjalizującej się w produkcji wysokiej jakości produktów żywnościowych oraz energii odnawialnej. Idąc do danej restauracji, na drzwiach zobaczymy symbol, który od razu nam zasygnalizuje, że w tym miejscu właściciele starają się ograniczać odpady. Aby otrzymać takie wyróżnienie, lokal musi wdrożyć przynajmniej trzy inicjatywy w trosce o środowisko, mogą to być np. układanie menu z uwzględnieniem resztek czy codzienna kontrola dat ważności produktów.

Warto pamiętać, że wyrzucając żywność, nie tylko marnotrawimy potencjał danego produktu, ale również wodę oraz energię niezbędną do jego wytworzenia. W Europie coraz popularniejszą usługą jest doradztwo specjalisty ds. marnowania żywności. Waste management (z ang. gospodarowanie odpadami) jest niezwykle istotny, a jego efektywność wpływa nie tylko na polepszenie organizacji pracy w kuchni, ale także zmniejsza koszty, zwiększa zyski oraz kreuje pozytywny wizerunek restauracji jako przyjaznej środowisku. To dobrze, że w ostatnich latach powstały narzędzia pomagające nam w gospodarowaniu żywnością. Kolejnym krokiem jest to, aby jak najwięcej konsumentów i przedsiębiorców z nich korzystało.

Retransmisja sesji:

Hotele

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.