Partnerzy portalu
Znaczenie wina w restauracji. Rozmowa z Michelem Moranem Michel Moran w rozmowie z nami opowiedział m.in. łączeniu wina z jedzeniem. / fot. facebook.com/MasterChefTvn

Znaczenie wina w restauracji. Rozmowa z Michelem Moranem

Michel Moran wspólnie z JNT Group stworzył kolekcję win. W rozmowie z nami szef kuchni opowiedział o współpracy z producentem win, rynku gastronomicznym w Polsce oraz łączeniu wina z jedzeniem.

Autor: Jakub Szymanek Data: 26 stycznia 2022 08:30

Czym dla pana jest projekt Wino Chefa w restauracji i gastronomii? Jak doszło do współpracy między panem a JNT Group?

Michel Moran: Pomysł wyszedł od JNT Group, który jest mi bardzo bliski. Mój udział w tym projekcie polega na doborze moich ulubionych gatunków wina pod względem geograficznym, a także pod kątem szczepów, z jakich powstały. Jako restaurator i też człowiek, uważam, że dobre jedzenie wymaga dobrego wina. Trudno wyobrazić sobie pyszną i przyjemną kolację z przyjaciółmi bez wina i dlatego restauracja bez dobrego wina nie istnieje. Właśnie z tego powodu projekt Wino Chefa w HoReCa idzie pełną parą.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W Polsce wino w restauracji zazwyczaj jest bardzo drogie. Przy selekcji, którą tworzyliśmy, zadbaliśmy, aby wina były rozsądne cenowo. Ponadto wybraliśmy tylko te, które gwarantują jakość, świeżość, a jednocześnie - jak pokazuje moje doświadczenie w restauracji - stanowią przekrój ulubionych win Polaków. Dla restauracji przygotowaliśmy też kompleksowy zestaw do sprzedaży wina, który zapewniać będzie doskonały serwis.

W jaki sposób powinniśmy dobierać wino do potraw?

Musimy szukać balansu. Nie możemy dobrać zbyt mocnego wina do łagodnej potrawy i odwrotnie. Restauratorzy powinni sami proponować takie wina, które wniosą równowagę. Na przykład do mocno doprawionej ryby z grilla warto wziąć mocne, beczkowane Chardonnay, a do delikatnego łososia z patelni - Sauvignone Blanc. Dobierając wina, zawsze musimy szukać harmonii.

Powiedział pan wcześniej, że restauracja bez dobrego wina nie istnieje. Czy według Pana inwestycja restauratorów w dobre wino może poprawić pozycję restauracji na rynku?

Wino to dobry pomysł na poprawianie kondycji restauracji. Tylko zdecydowanie lepiej sprzedać go więcej i taniej, niż mało i drogo. To jest moja filozofia. Tak jak we Francji, gdzie w restauracji wino jest przystępne cenowo. Gość restauracyjny może delektować się winami za rozsądną cenę, a więc jest zadowolony, a jednocześnie restauracja zyskuje, ponieważ klient zostawia wyższy rachunek.

Łącząc wino z gośćmi restauracji, jakie jest podejście Polaków do zestawiania win z jedzeniem?

Coraz lepsze. Kiedy 20 lat temu otwierałem w Polsce swoją pierwszą restaurację, większość kolacji odbywała się przy wódce. Dziś natomiast konsumuje się dużo więcej wina. Widać, że Polacy coraz lepiej znają się na winie i coraz bardziej ono im smakuje. Myślę, że idziemy - choć powoli - w dobrym kierunku i że kiedyś dogonimy Francję (śmiech).

Dziękuję za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.