Partnerzy portalu
Niemcy: Hotele, restauracje i kluby na granicy wypłacalności Niemcy: Hotele, restauracje i kluby na granicy wypłacalności; fot. unsplash

Niemcy: Hotele, restauracje i kluby na granicy wypłacalności

Po ponownym otwarciu restauracji i hoteli, sektory turystyczny i gastronomiczny miejscami wciąż odnotowują dwucyfrowe straty w porównaniu z zeszłym rokiem. Klientów jest mniej niż się spodziewano, a wiele firm ma problemy z zapewnieniem personelu.

Autor: PAP Data: 21 lipca 2021 16:04

Gastronomia i hotele po lockdownie

Większość obiektów gastronomicznych i hotelarskich w Niemczech została ponownie otwarta po wielomiesięcznym lockdownie. "W dużej części branży powróciło zaufanie" - mówi Ingrid Hartges, dyrektor generalny Niemieckiego Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji (Dehoga). "Jednak do końca kryzysu jeszcze daleko, a pomimo otwarć sytuacja pozostaje niepewna" - przestrzega Hartges w rozmowie z "Welt".

Wiele firm branży Horeca (hotelarsko-gastronomicznej) stanęło na krawędzi bankructwa. "Wielu restauratorów przeżyło czas kwarantanny w swoistej hibernacji" - wyjaśnia Patrik-Ludwig Hantzsch, szef badań ekonomicznych w Creditreform. Większość firm przetrwała dzięki pomocy państwa - podkreśla "Welt". "Prawdziwy test dopiero czeka branżę, ale wiele firm już stoi na granicy wypłacalności" - mówi Hantzsch. Szczególnie, że goście wracają mniej licznie, niż się spodziewano: w czerwcu hotele i restauracje odnotowały spadek obrotów o 35,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2020 r. - pokazuje badanie Dehoga, w którym wzięło udział ok. 3300 podmiotów z branży.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Hotele w regionach turystycznych radzą sobie znacznie lepiej, niż hotele miejskie, często silnie uzależnione od targów i konferencji. Sytuacja jest szczególnie trudna w przypadku firm cateringowych, klubów i dyskotek, które według badania wykazują spadek sprzedaży odpowiednio 72,9 i 88,8 proc. Ucierpiało też wiele firm działających na terenach objętych zeszłotygodniowymi powodziami - podkreśla "Welt".

"Liczby jasno pokazują, że walka o przetrwanie nie jest łatwa, w dużej części możemy mówić o stratach dwucyfrowych" - podkreśla Guido Zöllick, prezes Dehoga. Podkreśla, że wypłata pomocy dla branży w większości przebiegła pomyślnie. Według Federalnego Ministerstwa Gospodarki, firmom wypłacono około 13,2 mld euro tzw. pomocy listopadowej i grudniowej (objęto 93 proc. zainteresowanych firm). Była to "pomoc pomostowa", mająca być wsparciem na czas zamknięcia firm. Po otwarciach firmy muszą ponownie zebrać własne pieniądze, ale musiałyby mieć więcej klientów i gości. Jednak wiele firm boryka się obecnie z brakiem pracowników - wyjaśnia "Welt". Według danych Dehogi, podczas pandemii branżę opuściło prawie 130 tys. pracowników.

Najnowsze dane Creditreform, dotyczące płatności w branży gastronomicznej, do których dotarła gazeta, pokazują pogorszenie sytuacji. O ile w pierwszej połowie 2020 r. faktury były przeterminowane średnio 15,7 dni, to w pierwszym półroczu 2021 r. było to już 20,8 dni (czyli o pięć dni więcej.

Nie zamykać HoReCa

Dehoga apeluje do polityków, aby już więcej nie zamykali branży, nawet jeśli zachorowalność w kraju rośnie. "Obecnie bardzo ważne jest, aby odpowiedzialni politycy federalni i krajów związkowych zapewnili nam ciągłość działania. Bardziej niż kiedykolwiek branża potrzebuje niezawodnych perspektyw na przyszłość. Dlatego kampania szczepień musi być kontynuowana, wysoki wskaźnik szczepień jest najlepszym warunkiem wstępnym zapobiegania kolejnym blokadom" - mówi Zöllick, opowiadając się też za przedłużeniem pomocy pomostowej dla poszkodowanych przedsiębiorstw do końca roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.