Partnerzy portalu
Nowe podejście do gastronomii zwiększa apetyt na nieruchomości fot. shutterstock

Nowe podejście do gastronomii zwiększa apetyt na nieruchomości

Chociaż to Francuzów zwykło się uważać za społeczeństwo „kawiarniane”, okazuje się, że to Hiszpanie wiodą prym pod względem stołowania się poza domem – wynika z najnowszego raportu Colliers International pt. „Magiczna karuzela: jedzenie, picie i rozrywka w regionie EMEA”, którego premiera miała miejsce podczas listopadowych targów MAPIC.

Autor: horecatrends.pl Data: 27 listopada 2019 13:27

Jedzenie w lokalach pochłania aż 15% ogólnego budżetu domowego Hiszpanów, podczas gdy na innych dużych rynkach Europy, takich jak Wielka Brytania czy Niemcy wydatki na stołowanie się poza domem wynoszą odpowiednio 7,5% i 3%. Nawet Francuzi, których zwykło się uważać za społeczeństwo „kawiarniane”, a Francję za kraj, w którym każde miasteczko ma własną restaurację lub browar, na jedzenie poza domem wydają niecałe 5% budżetu, czyli 1/3 tego, co w Hiszpanii.

W Europie Wschodniej liderami pod względem jedzenia poza domem są Węgrzy, którzy przeznaczają na ten cel 9,6% swojego budżetu domowego i Czesi - 6%.

Wraz ze wzrostem apetytu konsumentów rośnie liczba miejsc, w których można zjeść. Lokalizacje z bogatą ofertą gastronomiczną, od restauracji nagradzanych gwiazdkami Michelin po street food, zachęcają ludzi do wyjścia z „kuchni”.

— Właściwie dobrana oferta gastronomiczna może podnieść wartość powierzchni handlowej, centrum handlowego lub danej lokalizacji, jednak aby było to możliwe, niezbędne jest zrozumienie rynku docelowego potrzeb klientów — mówi Etienne van Unen, współzarządzający Działem Powierzchni Handlowych Colliers International w regionie EMEA.

Przykładem może być amsterdamskie centrum handlowe Magna Plaza,  ulokowane  w zabytkowym budynku, którego oferta gastronomiczna, oprócz tego, że sama w sobie przyciąga klientów, świetnie uzupełnia wysokiej klasy ofertę handlową.

— Jeżeli jednak celem właściciela jest stworzenie interesującego projektu, który nie padnie ofiarą zmieniających się gustów klientów w długoterminowej perspektywie,  trzeba odpowiednio dopasować zakres cenowy oferty tak, aby przyciągać zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów. W Europie nie brakuje przykładów znanych restauracji sieciowych, które rozrosły się, a następnie były zmuszone do zamykania swoich lokali. Ludzie mają coraz bardziej wygórowane oczekiwania co do czasu spędzanego poza domem i dostępne koncepcje muszą te oczekiwania spełniać — podkreśla Etienne van Unen.  

Taki trend znacząco wpływa na środowisko zakupowe, zwłaszcza w połączeniu z ofertą rozrywkową oraz możliwościami spędzania czasu wolnego.

Właściciele centrów handlowych próbują znaleźć coś, co odróżni ich ofertę gastronomiczną od konkurencji. Dla przykładu, w warszawskiej Fabryce Norblina, której inwestorem jest Capital Park, będzie znajdował się promujący świadome żywienie „Bio Bazar” – pierwszy tego typu targ w Polsce.

Trend ten pomaga również centrom handlowym modyfikować ofertę w zależności od zmieniających się zwyczajów zakupowych konsumentów. Brytyjskie centrum handlowe intu Uxbridge na powierzchni zajmowanej przez niedochodowy sklep Debenhams stworzyło cztery nowe lokale gastronomiczne. Dzięki temu pustoszejąca galeria znów nabrała życia i zwiększyła średni czynsz najmu tej powierzchni o 300%.

— Wkraczamy w nową fazę sektora gastronomicznego. W pierwszej połowie ostatniego dziesięciolecia w Wielkiej Brytanii obserwowano niemal wykładniczy wzrost, który, choć ostatnio nieco osłabł, przeniósł się na inne kraje Europy. A te z kolei dziś nadrabiają zaległości i mają w tym zakresie ogromny potencjał — komentuje Paul Souber, współzarządzający Działem Powierzchni Handlowych Colliers International w regionie EMEA.

— Obecnie o charakterze nowych lokali gastronomicznych decyduje bardziej nastawienie społeczne niż rodzaj oferowanego jedzenia - coraz częściej chodzi o „powód, a nie o kuchnię”. Wzrost popularności weganizmu oraz zmieniające się podejście do równowagi żywienia wywierają coraz większy wpływ na sieci gastronomiczne. Jeżeli właściciele obiektów handlowych nadal chcą cieszyć się  wyższymi czynszami i większą liczbą klientów, będą musieli wykazać się większą elastycznością swojej oferty oraz być przygotowanymi na zmiany składu najemców Czasy, kiedy wystarczyło nakarmić ludzi pizzą lub hamburgerem, dawno już minęły — podkreśla Paul Souber.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.