Partnerzy portalu
Otwarcie restauracji. Jakie wyzwania stoją przed gastronomią? 28 maja gastronomia wreszcie będzie mogla działać. Prawie "normalnie"/ fot. shutterstock

Otwarcie restauracji. Jakie wyzwania stoją przed gastronomią?

28 maja restauracje i kawiarnie mogą wrócić do pracy i przyjmować Gości również wewnątrz lokali, a nie tylko w ogródkach. Jakie wyzwania stoją przed branżą?

Autor: www.horecatrends.pl Data: 27 maja 2021 12:48
  • Zgodnie z rozporządzeniem - 28 maja 2021 gastronomia wewnętrzna – w lokalu - zostaje "odmrożona".
  • Restauracje i kawiarnie mogą działać jednak pod pewnymi warunkami i w pełnym reżimie sanitarnym.
  • Branża czekała na ten dzień z niecierpliwocią. Nie jest jednak tajemnicą, że przed gastronomią stoi wiele wyzwań związanych z powrotem do pracy.

Gastronomia otwarta od 28 maja

Na ten dzień czekali zarówno restauratorzy jak i konsumenci, Goście.

Przypomnijmy, że restauracje były zamknięte od 24 października 2020 roku. Dramat branży gastro zaczął się jednak wcześniej, bo 13 marca 2020 decyzją premiera Mateusza Morawieckiego zawieszono działalność wszystkich restauracji, pubów, klubów, barów, kasyn i innych miejsc rozrywki. Dozwolone zostały jedynie dostawy i branie jedzenia na wynos.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

28 maja wszystko (prawie) wraca jednak do normy.  Gastronomia wraca - w reżimie sanitarnym, warunkiem jest: maks. 50 proc. obłożenia a dystans między stolikami (zajęty może być co drugi stolik, odległość między stolikami musi wynosić co najmniej 1,5 m – chyba że między nimi znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika).

– Ludzie są strasznie wytęsknieni i oczekują przebywania w towarzystwie innych osób, udawania się do gastronomii bardzo szeroko pojętej. Można to zaobserwować i w restauracjach fine dinningowych, które próbują podawać w ogródkach wyszukane dania, i w kawiarniach, lodziarniach czy miejscach serwujących alkohole – dodaje Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe.

Rynek pracy w gastronomii

Sporym problemem dla sektora gastronomicznego są pracownicy a w zasadzie ich brak. Przez pandemię odeszło z branży 200 tys. osób. Te osoby zdążyły się już przebranżowić lub po prostu nie chcą już wracać do pracy w gastronomii, ponieważ nie wiadomo, czy nie czekają nas kolejne lockdowny. Dlatego tematem, który budzi wiele emocji jest rynek pracy. Teraz, w obliczu ponownego otwarcia lokali, pozyskanie odpowiednich rąk do pracy jest ogromnym wyzwaniem.

Portale społecznościowe pełne są ogłoszeń rekrutacyjnych. W tym roku pojawiło się dużo więcej ofert pracy związanych z gastronomią i hotelarstwem niż zazwyczaj. Kelnerzy, barmani, bariści, pokojowe, pomoc kuchenna, kucharze - ich branża potrzebuje od zaraz.

Część osób, która przed pandemią była związana z branżą HoReCa nadal będzie chciała w niej pracować, szczególnie pracownicy wyspecjalizowani i na wyższych stanowiskach, którzy karierę w innych sektorach musieliby zaczynać praktycznie od zera. Jednak jest sporo osób, które w wyniku pandemii musiały zmienić, chwilowo lub na stałe, branżę. Praca zdalna, która uratowała wielu pracowników przed zwolnieniami, w przypadku gastronomii czy hoteli nie była praktycznie możliwa. Konieczność przebranżowienia widać m.in. wśród studentów, którzy zaczęli podejmować się prac, których wcześniej unikali. Chodzi m.in. o pracę w fabrykach. Byli pracownicy gastronomii czy hoteli szukali pracy w usługach, handlu czy logistyce - mówi Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.

Teraz branża HoReCa może mieć problemy z ponownym znalezieniem i wyszkoleniem pracowników. - Może dojść do sytuacji, kiedy to w gastronomii będziemy mieli do czynienia z „rynkiem pracownika”. To z kolei może skutkować zwiększoną presją płacową. Za takim scenariuszem przemawia również aktualna sytuacja rosnącej inflacji. Wielu pracowników może także domagać się zmiany dotychczasowego modelu zatrudnienia, tzn. przejścia z szeroko wykorzystywanych w branży HoReCa umów cywilnoprawnych na umowy o pracę - mówi Jarosław Karlikowski, radca prawny, odpowiedzialny za praktykę Prawa Pracy w kancelarii Noerr.

- Masa szefów kuchni, kelnerów, barmanów znalazła sobie już inne zajęcia i niekoniecznie chce wracać do gastronomii, która będzie jeszcze przez bardzo długi okres uważana za bardzo ryzykowną branżę: zarówno do prowadzenia biznesu, jak i do bycia pracownikiem – mówi Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe.

Otwarcie gastronomii - ceny pójdą w górę 

Lockdown spowodował ogromne straty – rynek według różnych szacunków tylko w 2020 r. skurczył się o ok. 4 mld zł. W kontekście odrabiania strat sektora, ale i coraz wyższej inflacji restauratorzy przyznają, że konieczne będą podwyżki cen. Wiele firm balansuje na krawędzi, dostawcy dowożą towar tylko pod warunkiem płatności gotówką.

- W górę poszły ceny wielu produktów. Widzę to, robiąc zarówno prywatne zakupy, jak i zaopatrując się do restauracji. Jest znacznie drożej. Nawet o 20 proc.  To musi się przełożyć na ceny w restauracjach. Wielu naszych gości zderzy się z nową rzeczywistością - przyznaje w rozmowie z Money.pl Robert Sowa.

- Ceny wzrosły w pandemii bardzo mocno, zarówno produktów spożywczych, jak i opłat czy mediów. Niestety to oznacza, że również ceny w restauracjach muszą pójść w górę - przyznaje, ale zaznacza, że aby restauracje mogły prosperować i przyjmować gości, muszą kalkulować ceny - mówi właściciel warszawskiej "Folk Gospody" i "Oberży pod Czerwonym Wieprzem".

- Przewiduję prawdziwą lawinę dyskusji, hejtu na restaurację, kłótni i wyzwisk od najgorszego sortu, złodziei już w pierwszym tygodniu po otwarciu. To, że ceny potraw w restauracjach wzrosną, to nie podlega dyskusji. O ile wzrosną? U jednych mniej, u innych więcej, ale ci pierwsi po jakimś czasie będą zmuszeni do ponownych podwyżek. Ekonomia jest bezlitosna, każdy z nas robiąc zakupy w sklepach, widzi wzrost cen, więc nie inaczej będzie w gastronomii - pisze Piotr Gładczak, autor bloga Wrocławskie Podróże Kulinarne.

Jak wykorzystać potencjał otwarcia gastronomii

Zdaniem ekspertów przed otwarciem należy zaktualizować godziny otwarcia lokali. Dobrą praktyką jest ich wydłużenie, szczególnie w weekendy od piątku do niedzieli. Wielu restauratorów już podążyło tą drogą i jeśli lokale były otwarte do godziny 20. to w chwili obecnej otwarte są do 22. Informację tę należy dystrybuować możliwie szeroko włączając w to wszystkie media społecznościowe takie jak (Facebook, Instagram, Trip Advisor, Yelp). Nie zapominamy również o własnej stronie internetowej i wizytówce Google. W tej chwili jeszcze mocniej działa zasada: wyróżnij się albo zgiń. Dobrze jest zatem codziennie publikować relacje na  Insatgrami i Facebooku przedstawiające np. atmosferę w lokalu, nowości w menu, ciekawe i nowe drinki, obowiązujące zasady bezpieczeństwa (mimo że jest to oczywiste, to warto pokazywać dbałość w tym zakresie). Należy powiedzieć, że pamięta się o: 50% obłożeniu w lokalu, 1,5m odstępach między stolikami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.